Статті

Встановлення технічних вимог до предмета закупівлі згідно національних стандартів щодо газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей

1
295

Пунктом 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються.

Проте, абзацом 2 пунктом 29 Особливостей встановлено, що у разі здійснення закупівель, визначених абзацом 1 цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Тобто, читаючи положення пункту 29 Особливостей можна дійти висновку, що законодавцем забороняється встановлювати вимоги, які не передбачені національними стандартами та замовникам складаючи тендерну документацію на згадані товари потрібно бути вкрай детально вивчити такі національні стандарти, які встановлюють вимоги до таких товарів.

У даному матеріалі розглянемо які вимоги встановленні національними стандартами щодо одного із специфічних товарів газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей та наведемо приклади встановлення  вимог у тендерній документації до зазначеного товару.

Що ж таке «національний стандарт»? Національний стандарт – це стандарт, прийнятий національним органом стандартизації та доступний для широкого кола користувачів. (пунктом 13 частини 1 статті 1 Закону України «Про стандартизацію»).

Де можна знайти такі національні стандарти, які визначають вимоги до газу скрапленого? Окрім цього, такі вимоги мають встановлюватись для різних цілей, а саме:

  • для автомобільного транспорту,
  • для комунально-побутового споживання
  • промислових цілей.

Відповідно до статті 11 Закону України «Про технічні регламенти та оцінка відповідності» (надалі – Закон про технічні регламенти) продукція, що вводиться в обіг, надається на ринку або вводиться в експлуатацію, а згідно з деякими технічними регламентами - також продукція, що виготовляється та/або вводиться в експлуатацію виробником для використання у власних цілях, повинна відповідати вимогам усіх чинних технічних регламентів, які застосовуються до такої продукції, крім випадків, визначених у статті 12 цього Закону та у відповідних технічних регламентах.

Відповідність продукції вимогам технічних регламентів може бути забезпечена шляхом застосування національних стандартів та / або інших технічних специфікацій, посилання на які містяться у відповідних технічних регламентах. У технічному регламенті зазначається, чи відповідність продукції таким національним стандартам та/або іншим технічним специфікаціям є єдиним способом, чи одним із способів задоволення вимог цього технічного регламенту.

Посилання в технічних регламентах на зазначені національні стандарти можуть мати форму переліків національних стандартів для цілей застосування відповідних технічних регламентів.

На виконання статей 9 та 11 Закону про технічні регламенти Міненерго Наказом від 02.11.2020 № 707 затверджено Перелік національних стандартів для цілей застосування Технічного регламенту щодо вимог до газу скрапленого для автомобільного транспорту, комунально-побутового споживання та промислових цілей. Даний наказ оприлюднений на офіційному сайті Міненерго зв змістом якого можна ознайомитися за посиланням https://www.mev.gov.ua/orders?field_number_value=707&date_from=2020-11-02&date_to=&title= .

Як вбачається із наведеного Наказу Міненерго перелік національних стандартів затверджений з метою застосування Технічного регламенту щодо вимог до газу скрапленого для автомобільного транспорту, комунально-побутового споживання та промислових цілей.

Звичайно постає питання, а чи затверджений такий Технічний регламент? Так, постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.2020 № 667 затверджений Технічний регламенту щодо вимог до газу скрапленого для автомобільного транспорту, комунально-побутового споживання та промислових цілей. (надалі – Технічний регламент). Також, зі змісту постанови вбачається, що протягом шести місяців з дня набрання чинності цією постановою допускається надання на ринку газу скрапленого, який було введено в обіг до дня набрання чинності цією постановою і показники якості якого не відповідають усім чи окремим вимогам Технічного регламенту, затвердженого цією постановою.

Технічним регламентом встановлені вимоги щодо якості газу скрапленого, що вводиться в обіг та надається на ринку України, як для автомобільного транспорту так і для комунально-побутового споживання та для промислових цілей. Звичайно, замовники, які мають на меті здійснити закупівлю товару, як газ скріплений можуть використати технічні вимоги, які встановленні Технічним регламентом.

Але, головне питання чи набрала постанова Кабміну № 667 чинність? Згідно постанови Кабміну № 1128 від 03.11.2021, якою було внесено зміни до постанови Кабміну № 667 від 29.07.2020 зазначений Технічний регламент мав набрати чинність із 05.11.2022. Проте, 21.10.2022 постановою № 1197 вчергове внесли зміни до постанови Кабміну № 667 від 29.07.2020. відповідно до якої постанова набирає чинності з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Тобто, Технічний регламент та Перелік національних стандартів для цілей застосування Технічного регламенту щодо вимог до газу скрапленого для автомобільного транспорту, комунально-побутового споживання та промислових цілей наберуть чинність з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Водночас, пункт 28 Особливостей визначає, що під час проведення відкритих торгів тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.

Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація повинна містити інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Частиною 1 статті 23 Закону технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики.

Тому, постає питання, а що ж може використовувати замовнику під час підготовки тендерної документації?

З огляду на те, що наразі Технічний регламент не набрав чинність, тому доцільно буде замовникам встановлювати вимоги щодо технічних та якісних характеристик, які діють на дату оголошення відкритих торгів, а це ДСТУ.

Приклад технічної специфікації на закупівлю газу скрапленого

Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі

Предмет закупівлі: газ скраплений, код за ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта і дистиляти.

Кількість: _______ (зазначається кількість літрів) літрів.

Порядок отримання палива: __________ (зазначається замовником, наприклад: смарт-картки та / або талони або наливом).

Строк поставки: ___________ (зазначається замовником).

Місце поставки: ___________ (зазначається замовником).

Вимоги до газу скрапленого: Якість скрапленого газу для автомобільного транспорту повинна відповідати Державним стандартам України та технічним вимогам, сертифікату/паспорту якості заводу виробника, а саме: ДСТУ EN 589:2017 (EN  589:2008+A1:2012,IDT) «Палива автомобільні. Газ нафтовий скраплений. Технічні вимоги та методи контролювання» або ТУ 23.2-36956615-001:2010.

На підтвердження якості скрапленого газу учасник процедури закупівлі надає у складі тендерної пропозиції сертифікат відповідності та / або паспорт якості та / або інший документ, який підтверджує якість товару визначеного чинним законодавством.

#вимоги замовника#відкриті торги#національні стандарти#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard