Встановлення системи блискавкозахисту: на що звернути увагу при здійсненні закупівлі
Замовники здійснюють закупівлі величезної кількості товарів, робіт та послуг. Водночас здійснюючи закупівлі того чи іншого предмета закупівлі замовникам потрібно врахувати безліч нюансів, зокрема вимоги певних нормативно-правових актів, до прикладу, при визначенні предмета закупівлі, визначенні очікуваної вартості предмета закупівлі, формуванні тендерної документації, проєкту договору про закупівлю тощо.
В даній статті розглянемо особливості закупівлі такого предмета закупівлі як встановлення системи блискавозахисту, яка призначена для захисту будівель (споруд) від фізичних пошкоджень внаслідок дії напруги та крокової напруги.
Нормативно-правові акти, які регулюють здійснення блискавкозахисту
Законодавство містить певну кількість нормативно-правових актів, які регулюють здійснення проєктування, будівництво, реконструкцію й експлуатацію блискавкозахисту будівель, споруд.
Зокрема, такими є наступні ДСТУ:
- ДСТУ EN 62305-1:2012 «Захист від блискавки. Частина 1. Загальні принципи»;
- ДСТУ IEC 62305-2:2012 «Захист від блискавки. Частина 2. Керування ризиками»;
- ДСТУ EN 62305-3:2021 «Блискавкозахист. Частина 3. Фізичні пошкодження будівель (споруд) та небезпека для життя»;
- ДСТУ EN 62305-4:2012 «Захист від блискавки. Частина 4. Електричні та електронні системи, розташовані в будинках і спорудах».
Водночас зазначені ДСТУ містять окремі визначення щодо систем блискавозахисту.
Так, пункт 3.41 ДСТУ EN 62305-1:2012 «Захист від блискавки. Частина 1. Загальні принципи» надає визначення блискавкозахисту як LP завершеної системи для захисту від блискавок будівель (споруд), із їхніми внутрішніми системами та вмістом включно, а також з людьми, зазвичай складається з LPS та SPM
Окрім цього, пункт 3.42 ДСТУ EN 62305-1:2012 «Захист від блискавки. Частина 1. Загальні принципи» передбачає, що система захисту від блискавки – це LPS завершена система, призначена для зменшення фізичних пошкоджень від ударів блискавки у будівлю (споруду).
Встановлення системи блискавкозахисту: робота чи послуга?
На етапі визначення предмета закупівлі визначальним є віднесення такого предмета закупівлі до робіт чи послуг, адже від цього залежить правильність визначення предмета закупівлі. Тому необхідно з’ясувати до якого виду предмета закупівлі слід відносити встановлення системи блискавозахисту.
Згідно пункту 22 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Водночас відповідно до пункту 21 частини 1 статті 1 Закону послуги - будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації.
При цьому, пункт 27 частини 1 статті 1 Закону визначає, що роботи - розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.
Як бачимо, наведені норми безпосередньо не визначають до якого предмета закупівлі відносити встановлення системи блискавозахисту – до робіт чи послуг.
В свою чергу, розглядаючи дане питання варто звернутися до положень окремих нормативно-правових актів, зокрема до ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» (далі - ДБН А.2.2-3:2014), яке містить визначення окремих видів робіт.
Так, згідно з пунктом 3.7 ДБН А.2.2-3:2014 капітальний ремонт – це сукупність робіт на об'єкті, прийнятому в експлуатацію, без зміни його геометричних розмірів та / або функціонального призначення, що передбачають:
- втручання у несучі та / або огороджувальні конструкції, у інженерні системи загального користування у зв'язку з їх фізичною зношеністю, руйнуванням та / або з метою покращення їх експлуатаційних показників (за необхідності), у тому числі з метою термомодернізації;
- дооснащення, заміну виробничого устаткування та технічного обладнання, що є стаціонарно змонтованим та призначеним для застосування протягом тривалого часу у будівлях та спорудах (за умови зміни навантажень на існуючі несучі та / або огороджувальні конструкції та / або схем їх прикладання).
З огляду на наведене визначення капітального ремонту можна визначити, що встановлення системи блискавозахисту варто вважати роботами згідно норм закупівельного законодавства, зокрема капітальним ремонтом, оскільки, будинок, будівля внаслідок встановлення системи блискавозахисту буде дооснащений певним обладнанням, яке покликане захищати будинок, будівлю від впливу блискавки.
Визначення предмета закупівлі встановлення блисковозахисту
Отож, після того, як було визначено, що встановлення системи блисковозахисту є саме роботами згідно закупівельного законодавства, необхідно розглянути особливості визначення предмета закупівлі робіт.
Так, відповідно до пункт 4 розділу 1 Правил визначення предмета закупівлі, який затверджений наказом Мінекономіки №708 від 15.04.2020 (далі - Порядок 708) визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301.
Кошторисні норми України «Настанова з визначення вартості будівництва» (далі-Настанова) визначає, що об’єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури.
В свою чергу, ДБН А.2.2-3:2014 містить наступні визначення:
- будівля - штучно створений об’ємний об’єкт, що складається з несучих та огороджувальних або сполучених (несучоогороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні, надземні або підземні приміщення, призначені для життєдіяльності людей та виробництва продукції;
- будинок - різновид будівлі, яка призначена, як правило, для проживання та обслуговування людей;
- споруда - штучно створений об'ємний, площинний або лінійний об'єкт, що має природні або штучні просторові межі, встановлений стаціонарно (нерухомо) відносно землі та призначений для досягнення певних цілей;
- лінійний об'єкт інженерно-транспортної інфраструктури - різновид наземних, надземних або підземних лінійних споруд для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії тощо.
Таким чином, згідно наведених норм, предмет закупівлі робіт, зокрема капітального ремонту з встановлення системи блискавозахисту, слід визначати за об’єктами будівництва, тобто за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою.
Що варто врахувати при зазначенні назви предмета закупівлі при визначенні предмета закупівлі як роботи?
Визначення предмета закупівлі робіт містить певні особливості, зокрема в частині зазначення назви предмета закупівлі при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту.
Так, Порядок розроблення проєктної документації на будівництво об'єктів, який затверджений наказом Мінрегіону 16.05.2011 № 45 визначає, що назва об’єкта будівництва за проектною документацією має відповідати завданню на проектування, не змінюватися на всіх стадіях проектування та відображати вид будівництва (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) та його місце розташування.
У відповідності до викладеного, замовники при визначенні предмета закупівлі встановлення блискавозахисту як роботи, слід в назві предмета закупівлі обов’язково зазначити вид будівництва, до прикладу, капітальний ремонт з облаштуванням системи блискавкозахисту та місце розташування об’єкта будівництва, на якому здійснюється ремонт, які, при цьому, повинні бути визначені у відповідності до проєктної документації, яка також повинна визначатись як роботи.
Підсумки
Встановлення системи блискавозахисту є одним із предметів закупівель, з яким стикається чимало замовників. Водночас здійснюючи закупівлю встановлення системи блискавозахисту необхідно керуватися нормами закупівельного законодавства, а також враховувати вимоги спеціальних нормативно-правових актів, які визначають вимоги до встановлення системи блискавозахисту.
Згідно норм закупівельного законодавства встановлення системи блискавозахисту слід відносити до робіт, зокрема до капітального ремонту, та проводити закупівлю з огляду на особливості цього предмета закупівлі, прміром, більше про здійснення закупівлі робіт можна дізнатися в книзі Що врахувати при здійсненні закупівель робіт.
пов'язані статті
18 квіт.
Інформатизація в публічних закупівлях: що це та як з цим працювати17 квіт.
Новий договір від ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»: дії замовника16 квіт.
Закупівля благоустрою населених пунктів: відповіді на основні питання15 квіт.
Дії замовників у зв’язку з продовженням дії Постанови № 812 до 31.10.2025р. (включно)10 квіт.
Які джерела фінансування передбачають погодження завдань, проєктів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації