Статті

Використання субвенцій для закупівлі послуг з харчування учнів 1-4 класів. Які зміни необхідно внести в раніше укладений договір на харчування дітей

1
89

Не так давно Кабінетом Міністрів України було затверджено постанову від 4 жовтня 2024 р. № 1145 «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення харчуванням учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти у 2024 році» (далі – Постанова № 1145), відповідно до якої передбачається фінансування видатків на:  

  1. придбання продуктів харчування – у разі забезпечення такого харчування закладом освіти самостійно; 
  2. оплату послуг кейтерингу та / або аутсорсингу – у разі забезпечення такого харчування надавачами послуг з харчування (кейтеринг або аутсорсинг). 

    Однак у замовників, які забезпечують харчування у школах, вже укладено відповідні договори про закупівлю ще на початку року. У зв’язку з цим у багатьох виникає запитання: чи можна продовжувати здійснювати видатки на забезпечення харчування школярі за раніше укладеними договорами, змінивши в них лише джерело фінансування? Чи укладати нові договори про закупівлю за кошти субвенції? Якщо нові, то який вид закупівлі застосувати? 

    На ці та інші питання надамо відповідь нижче. 

    Як раніше здійснювалося фінансування харчування школярів та на які товари (послуги) для забезпечення харчування укладалися договори про закупівлю? 

    Відповідно до статті 56 Закону України «Про освіту» органи державної влади та органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають державні і комунальні заклади освіти, забезпечують безоплатним гарячим харчуванням дітей, що належать до пільгових категорій (сиріт, позбавлених батьківського піклування тощо) та осіб інших категорій, визначених законодавством та / або рішенням органу місцевого самоврядування. Керуючись цією нормою місцеві органи влади відповідним рішенням місцевих рад затверджували обсяги фінансування з місцевого бюджету зазначених категорій дітей, а замовники, до функцій яких належить забезпечення харчуванням дітей у навчальних закладах, укладали договори про закупівлю товарів і послуг для забезпечення харчування. 

    Замовники з цією метою можуть обирати такі предмети закупівлі: 

    • послуги з організації харчування (код за ДК 021:2015 – 55320000-9) або ж 
    • продукти харчування за різними кодами  ДК 021:2015, наприклад: 03220000-9 «Овочі, фрукти та горіхи», 15510000-6 «Молоко та вершки» та інші). 

    Приклади закупівель можна переглянути за посиланнями: 

    1. https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-09-04-003673-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-01-09-002680-a - послуги з організації харчування; 
    2. https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-08-18-009635-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-08-20-001138-a – продукти харчування. 

      Отже, з початку поточного бюджетного періоду замовники укладали договори про закупівлю послуг з харчування (або продуктів харчування), умовами яких передбачалося переважно забезпечення харчуванням лише пільгових категорій дітей, а після прийняття Постанови № 1145 – усіх учнів 1-4 класів. Порівнюючи умови договорів в частині обсягу до та після прийняття Постанови № 1145, можна зазначити наступне: якщо до прийняття цього документу за рахунок бюджетних коштів оплачувалося харчування, наприклад, 12 учнів 1-4 класів, то після прийняття вже має оплачуватися харчування усіх, наприклад, 86 учнів. Тобто обсяг закупівлі послуг (продуктів) харчування збільшиться. 

      Як змінилося джерело фінансування закупівлі порівняно з раніше укладеним договорами про закупівлю? Чи можливо змінити джерело фінансування у договорі про закупівлю? 

      Замовники з початку року укладали договори про закупівлю, в яких передбачалося, що джерелом фінансування будуть власні кошти місцевих бюджетів, тобто кошти зароблені (отримані) громадами, які надійшли до бюджету від сплати обов’язкових податків і зборів та інших платежів. Витрачання таких коштів може здійснюватися з рахунків загального або спеціального фонду місцевого бюджету, що відкриті замовнику в органі Казначейства. 

      Постановою № 1145 передбачається, що фінансування буде здійснюватися за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, тобто місцевий бюджет отримає кошти так само, але вже не з податкових надходжень, а шляхом їх перерахування з державного бюджету, тобто у вигляді субвенції. Для отримання таких коштів замовнику в органі Казначейства відкривається реєстраційний рахунок за спеціальним фондом місцевого бюджету, призначений для зарахування та використання коштів субвенції з державного бюджету. 

      Отже, як і у першому, так і у другому випадку, видатки на закупівлі послуг (продуктів) харчування, незалежно звідки надійшли кошти замовнику, будуть здійснюватися з рахунків місцевого бюджету, але відкритих за різними фондами. 

      Перед здійсненням будь-якої закупівлі замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель річний план, в якому зазначають джерело фінансування. 

      Розглянувши заповнення форми річного плану на прикладі одного з електронних майданчиків можна відмітити, що форма пропонує наступний список джерел: 

      • державний бюджет України;  
      • місцевий бюджет;  
      • власний бюджет (кошти від господарської діяльності підприємства);  
      • бюджет цільових фондів (що не входять до складу Державного або місцевого бюджетів); 
      • кредити та позики міжнародних валютно-кредитних організацій; 
      • інше. 

      Коли на початку року замовники планували проведення закупівель на організацію харчування за рахунок коштів місцевого бюджету, то відповідно у формі річного плану обирали «Місцевий бюджет». При плануванні закупівель, що будуть здійснюватися за рахунок отриманих коштів субвенції замовники також мають зазначати джерело фінансування у річному плані. При цьому можна обрати пункт «Інше», адже передбачається закупівля за кошти субвенції, або ж обрати пункт «місцевий бюджет» і це не буде помилкою, адже витрачання коштів буде здійснюватися з бюджетного рахунку, відкритого по місцевому бюджету.  

      Тепер розглянемо ситуацію та визначимо як краще вчинити замовнику якщо з початку року було укладено договір про закупівлю послуг (продуктів) для забезпечення харчування дітей лише пільгових категорій за рахунок коштів місцевих бюджетів, а після виділення коштів субвенцій замовникам передбачається, що має бути вже інше джерело фінансування, зокрема інший реєстраційний рахунок. 

      У такому випадку якщо замовнику для продовження здійснення закупівель за укладеними договорами необхідно змінити лише джерело фінансування (без зміни інших умов договору: предмету, обсягу закупівлі тощо), то допускається внести зміни додатковою угодою до реквізитів договору, а саме: замість зазначеного раніше рахунку вказати новий реєстраційний рахунок, з якого відтепер буде здійснюватися оплата. 

      Наведемо приклад: 

      Старі реквізити Нові реквізити 
      ЗАМОВНИК: Відділ освіти виконавчого комітету міської ради Місцезнаходження:, м. Київ, вул.І. Франка, буд. 1 р/р№ UA148201720344220013000011000 у Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 821018 ЄДРПОУ 33445566   Начальник ______________Олег ОМЕЛЬЧЕНКО ЗАМОВНИК: Відділ освіти виконавчого комітету міської ради Місцезнаходження:, м. Київ, вул.І. Франка, буд. 1 р/р№ UA148201720343120013000011000 у Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 821018 ЄДРПОУ 33445566   Начальник ______________Олег ОМЕЛЬЧЕНКО 

      У разі зміни джерела фінансування замовнику необхідно здійснити перереєстрацію бюджетних зобов’язань за договором з одного реєстраційного рахунку на інший з дотриманням вимог Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженим наказом Мінфіну від 02.03.2012 № 309. Це означає, що необхідно здійснити зняття бюджетних зобов’язань з одного рахунку та зареєструвати їх на інший, з якого замовник буде використовувати кошти субвенції. 

      Розглянемо покроковий порядок дій у такому випадку: 

      1. Після отримання коштів субвенції на відповідний рахунок спеціального фонду необхідно проаналізувати раніше укладений договір про закупівлю (в частині предмету договору та обсягу закупівлі) та порівняти його з тими умовами, на яких планується здійснити закупівлю за кошти субвенції. Якщо замовник приймає рішення продовжувати виконувати раніше укладений договір, але використовувати для оплати видатків по ньому кошти субвенції, то достатньо буде змінити реквізити у договорі про закупівлю та джерело фінансування (у разі наявності), який було укладено раніше; 
      2. Проаналізувати умови укладеного договору в частині зміни реквізитів, якщо умовами договору передбачено, що сторони повинні повідомляти один одного про зміну реквізитів, тоді замовник має підготувати відповідний лист та направити його постачальнику та органам Казначейства. Однак для органів Казначейства окрім такого листа необхідним буде подання додаткової угоди з новими реквізитам рахунків, тож краще укласти додаткову угоду; 
      3. Перевірити умови договору про закупівлю щодо визначення в ньому джерела фінансування. Якщо наприклад, визначено, що «закупівля здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету», то необхідно додатковою угодою внести зміни не тільки у реквізити, а ще й визначити: «Закупівля здійснюється за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевому бюджету»; 
      4. Відповідно до Господарського та Цивільного кодексів України у договорах про закупівлю переважно завжди визначається, що зміни до договору вносяться в такій формі, як і договір. Тобто у договорі про закупівлю зазвичай зазначається, що зміни до договору оформлюються шляхом підписання відповідної додаткової угоди. В такому разі необхідно підготувати відповідну додаткову угоду (приклад додаткової угоди доступний за посиланням); 
      5. Оформити підписання обома сторонами додаткової угоди; 
      6. Подати до органів Казначейства додаткову угоду разом з Реєстром бюджетних зобов’язань та або Реєстром бюджетних фінансових зобов’язань. Так, у разі якщо необхідно перереєструвати лише договір про закупівлю, то необхідно подати два Реєстри бюджетних зобов’язань: один, в якому буде визначено суму з мінусом (сума, на яку необхідно зменшити  бюджетні зобов’язання за договором по конкретному бюджетному рахунку) та другий, в якому в визначено суму, що потрібно зареєструвати на новий бюджетний рахунок, за яким виділено кошти субвенції, та з якого планується у подальшому оплачувати послуги (товари) з організації харчування. Разом із Реєстром бюджетних зобов’язань, поданим для реєстрації зобов’язань на новий бюджетний рахунок необхідно подати додаткову угоду, в якій визначено нові платіжні реквізити замовника. Якщо ж потрібно перереєструвати акт наданих послуг (накладну на товар) на нові реквізити, то замовнику слід подати до органу Казначейства: один Реєстр бюджетних фінансових зобов’язань із від’ємною сумою та другий Реєстр бюджетних фінансових зобов’язань із позитивною сумою, на яку необхідно зареєструвати зобов’язання та сам підтвердний документ – акт наданих послуг (накладна на товар). При цьому дата підтвердного документу має залишатися такою як і була, і при реєстрації не буде порушення терміну реєстрації, адже зрозуміло, що ця операція здійснюється з метою зняття зобов’язань з одного фінансового документу та реєстрація їх на інший одночасно; 
      7. Оприлюднюднити в ЕСЗ додаткову угоду про зміну реквізитів не потрібно, адже зміна реквізитів (бюджетних рахунків) не вважається зміною істотних умов договору. Тому вимоги пункту 19 Особливостей в такому разі замовником не застосовується. 

          Якщо замовник укладає договір про закупівлю послуг з організації харчування, то необхідно укладати договір або з без застосування електронної системи закупівель або із застосуванням відкритих торгів з урахуванням Особливостей, адже закупівлю послуг з організації харчування через електронний каталог здійснити неможливо. 

          Підсумки 

          Виділення коштів субвенції на забезпечення харчуванням учнів 1-4 класів передбачає для замовників наступні дії: 

          • у випадку необхідності зміни лише джерела фінансування допустимо лише внести зміни до реквізитів у договору про закупівлю та перереєструвати договір в органах Казначейства з одного бюджетного рахунку на інший, відкритий також по місцевому бюджету; 
          • якщо для використання виділених коштів субвенції замовнику необхідно збільшити обсяги за договором або змінити предмет закупівлі, то в такому разі здійснювати нову закупівлю.  
          #договір про закупівлю#закупівлі для освітніх закладів#закупівлі харчування#зміни до договору#спеціальні закупівлі#субвенції

          пов'язані статті

          Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

          © 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

          Visa & Mastercard