Статті

Відповіді на усі запитання щодо закупівель до 100 тис. грн, 200 тис. грн, 1,5 млн грн

3
3808

Абзацом 1 пунктом 11 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами) (далі – Особливості) визначено, що для здійснення закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою, ніж 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою, ніж 200 тис. грн, робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. грн, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів.

У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов'язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднює відповідно до пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Отож, у даній статті дамо відповідь на найчастіші запитання, які стосуються «допорогових» закупівель, розглянемо етапи здійснення кожного виду «допорогових» закупівель, з’ясуємо, що замовник має оприлюднювати в електронній системі закупівель та в які строки.

Хто може здійснювати та відповідає за «допорогові» закупівлі?

Законом передбачено, що службова (посадова) чи інша особа, яка є працівником замовника і визначена відповідальною за організацію та проведення процедур закупівлі / спрощених закупівель згідно з цим Законом на підставі власного розпорядчого рішення замовника або трудового договору (контракту) є уповноваженою особою.

Законодавцем визначено, що уповноважена особа є відповідальною за організацію та проведення процедур закупівель, а єдиною процедурою закупівлі є відкриті торги у порядку визначеному Особливостями.

А тому, «допорогові» закупівлі може здійснювати будь-яка службова (посадова) або інша особа замовника на яку покладено такі обов’язки відповідним внутрішнім документом замовника.

Тобто це може бути як уповноважена так і, так звана, відповідальна особа визначена відповідним розпорядчим документом замовника.

Вартісні межі для проведення допорогових закупівель

Пунктом 11 Особливостей встановленні вартісні межі для проведення закупівель товарів, робіт та послуг, а саме:

  • < 100 тис. грн. для здійснення закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту);
  • < 200 тис. грн. для послуг з поточного ремонту;
  • < 1,5 млн. грн. для робіт.

Види «допорогових» закупівель

Що ж пропонується абзацом 1 пункту 11 Особливостей? Аналіз зазначеного пункту дає підстави зробити висновок, що замовник може використовувати електронну систему закупівель, а може і здійснювати закупівлі до визначених у абзаці 1 пункті 11 Особливостей без використання електронної системи закупівлі.

Види закупівель, які може здійснювати замовник із використанням електронної системи закупівель:Закупівля №1. Закупівля у порядку аналогічному «спрощеній закупівлі». Пунктом 11 Особливостей надано право замовнику здійснити закупівлю товарів, робіт і послуг шляхом використання електронної системи закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, а це у відповідності до положень Інструкції про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в Особливостях здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженої наказом ДП «Прозорро» від 20.10.2022 № 25 (далі – Інструкція) є закупівля у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощених закупівель, визначеному згідно зі статтею 14 Закону. Схематично алгоритм даної закупівлі виглядає так.

№ 2. Закупівля шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товарів відповідно до постанови Кабміну від 14.09.2020 № 822. Із аналізу положень абзацу 1 пункту 11 Особливостей, вбачається, що замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів, тобто через електронний каталог замовник може придбати лише товари.

Варто звернути увагу, що Особливостями чітко визначено, що закупівля шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товарів проводиться відповідно до постанови Кабміну від 14.09.2020 № 822 « Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу, затверджений постановою Кабміну від 14.09.2020 № 822 (далі – Порядок).

Пунктами 53 та 56 Порядку замовнику запропоновано два способи закупівлі, а саме:

  • < 50 тис. грн – формування замовлення;
  • ≥ 50 тис. грн < 100 тис. грн – запит ціни пропозиції.

Схематично алгоритм такої закупівлі через електронний каталог шляхом формування замовлення виглядає так:

А порядок проведення закупівлі через електронний каталог шляхом запиту ціни пропозицій виглядає так:

Детальний аналіз та покроковий алгоритм проведення закупівлі шляхом застосування електронного каталогу  наведений у статті: «Алгоритм здійснення закупівель товарів через електронний каталог, якщо вартість предмету закупівлі на рік ≥ 100 тис. грн.»

№ 3. Закупівля без використання електронної системи закупівель, тобто укладення прямого договору. При укладанні «прямого» договору, замовник має обов’язково дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. А за результатами такої закупівлі оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Чи є закупівля шляхом застосування електронного каталогу обов’язковою чи ні?

Застосування даного виду закупівлі є правом замовника, а не обов’язком, якщо інше не передбачено його внутрішніми документами. Чому так? Тому що пункт 11 Особливостей передбачає для здійснення закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою, ніж 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою, ніж 200 тис. грн, робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. грн, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів.

Тобто, законодавець визначив можливість та виключне право замовника здійснити закупівлю товарів вартість яких є меншою 100 тис. грн із використовувати електронної системи закупівлі, зокрема, шляхом застосування електронного каталогу.

Чи можна застосувати частину 3 статті 631 Цивільного кодексу України у договорах, укладених за результатами закупівель через електронний каталог чи за результатами закупівлі у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощених закупівель, визначеному згідно зі статтею 14 Закону?

Частиною 3 статті 631 ЦКУ визначено, що сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення. Але здійснюючи закупівлю через електронний каталог або закупівлю у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощених закупівель, визначеному згідно зі статтею 14 Закону замовник не може заздалегідь знати хто буде переможцем. Тому відповідь на дане запитання однозначна – ні.

Чи може застосувати частину 3 статті 631 Цивільного кодексу України до закупівель проведених без застосування електронної системи закупівель?

Частиною 3 статті 631 ЦКУ визначено, що сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення, тобто замовник може укласти договір про закупівлю товарів, робіт чи послуг, наприклад, 10.03.2023, а у самому договорі встановити, що постачання товарів / виконання робіт / надання послуг здійснюється з 01.02.2023.

У відповідності до пункту 5 Особливостей визначено, забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до / без проведення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до / без проведення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).

При цьому пунктом 11 Особливостей визначено, що замовник має право здійснити закупівлю товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою, ніж 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою, ніж 200 тис. грн, робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. грн, без використання електронної системи закупівель. Що свідчить проте, що замовник може здійснити закупівлю без застосування електронної системи закупівлі, а  саме укласти «прямий» договір.

Тобто, змовник має повне право застосувати частини 3 статті 631 ЦКУ та у разі укладання «прямого» договору розповсюдити його дію до його укладання.

Чи договір, який укладається за результатами «допорогових» закупівель, тобто за видами закупівель, згідно пункту 11 Особливостей,  є договором про закупівлю?

НІ! Так, як укладається не договір про закупівлю у розумінні Закону та Особливостей. У відповідності до пункту 17 Особливостей договір про закупівлю це є договір, який укладений за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин 3-5, 7-9 статті 41 Закону, та цих особливостей.

Чи має замовник під час внесення змін до договору, укладеного згідно з пунктом 11 Особливостей  керуватися пунктом 19 Особливостей?

НІ! Так як за результатами «допорогових» закупівель, тобто за видами закупівель, згідно пункту 11 Особливостей, укладається не договір про закупівлю у розумінні Закону та Особливостей. А, пункт 19 Особливостей поширюється виключно на істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків… Тож під час внесення змін до таких договорів замовники мають керуватися виключно їх умовами.

Чи потрібно звітувати про виконання договору, укладеного відповідно до пункту 11 Особливостей?

НІ! Пунктом 12 частини 1 статті 10 Закону визначено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про виконання договору про закупівлю протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання.

Тобто, наведена вище норма говорить про договір про закупівлю. Як ми вже з’ясували договір, укладений за результатами «допорогових» закупівель не є договором про закупівлю, тому замовник не має обов’язку оприлюднювати в електронній системі закупівель звіт про виконання договору про закупівлю.

Чи зобов’язаний замовник готувати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, у відповідності до Постанови № 710?

ТАК! Пунктом 4-1 постанови Кабінету Міністрів України № 710 від 11.20.2016 «Про ефективне використання бюджетних коштів» (зі змінами) (далі – Постанова № 710) зобов’язано головних розпорядників бюджетних коштів (розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктів господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити:

  • обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;
  • оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.

Як бачимо абзац 3 пункту 4-1 Постанови № 710 встановлює обов’язок щодо оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель, тобто стосується виключно процедур закупівель.

Проте абзацом 2 пункту 4-1 Постанови № 710 визначено, що замовник (головний розпорядник бюджетних коштів, розпорядник бюджетних коштів нижчого рівня, суб’єкт господарювання державного сектору економіки) має забезпечити обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, тобто кожної закупівлі.

Відповідно обов’язку оприлюднювати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) замовник під час здійснення «допорогової» закупівлі немає, але має обов’язок таке обґрунтування підготувати та зберігати.

#договір про закупівлю#допорогові закупівлі#закупівлі без використання ЄСЗ#закупівлі через електронний каталог#зміни до договору

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard