Відмінено відкриті торги через відхилення всіх ТП: чи можна одразу оголосити відкриті торги не чекаючи 5 днів на оскарження
Найбільш популярною конкурентною процедурою закупівлі є відкриті торги. Так, одним із етапів здійснення закупівлі відкритих торгів є розгляд тендерних пропозицій. При цьому, досить частою підставою автоматичної відміни електронною системою закупівель відкритих торгів згідно підпункту 1 пункту 51 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припиненя або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) є відхилення всіх тендерних пропозицій (у тому числі, якщо була подана одна тендерна пропозиція, яка відхилена замовником) згідно з цими особливостями.
Водночас після відміни відкритих торгів зазвичай в замовників не відпадає потреба в такому предметі закупівлі, і, відповідно, замовникам після відміни відкритих торгів необхідно знову оголосити відкриті торги. Проте, досить часто замовники сумніваються щодо можливості оголошення відкритих торгів не дотримуючись спливу строку для оскарження рішення замовника щодо відхилення тендерних пропозицій.
Та чи є підстави для таких сумнівів? Тобто чи можуть замовники одразу оголосити відкриті торги не чекаючи 5 днів на оскарження? З’ясовуючи дане питання потрібно насамперед звернутися до відповідних норм Особливостей.
Так, пункт 41 Особливостей визначає, що розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються відповідно до статті 29 Закону (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п’ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей.
Підстави для відхилення тендерних пропозицій передбачені пунктом 44 Особливостей.
Окрім цього, як уже зазначалось, однією з підстав для автоматичної відміни електронною системою закупівель відкритих торгів згідно підпункту 1 пункту 51 Особливостей є відхилення всіх тендерних пропозицій (у тому числі, якщо була подана одна тендерна пропозиція, яка відхилена замовником) згідно з цими особливостями.
Також згідно абзацу 3 пункту 59 Особливостей скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом п’яти днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.
З огляду на викладене, розглянуті та жодні інші норми Особливостей не забороняють замовникам одразу оголосити відкриті торги не чекаючи 5 днів на оскарження рішення замовника в разі, коли не відбулись відкриті торги через відхилення всіх тендерних пропозицій.
В свою чергу, замовникам потрібно звернути увагу на вже згадуваний абзац 3 пункту 59 Особливостей, який визначає, що скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом п’яти днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.
У відповідності до даної норми, учасник, тендерна пропозиція якого відхилена може у відведений п’ятиденний строк оскаржити рішення замовника про відхилення його тендерної пропозиції та орган оскарження може задовільнити скаргу учасника.
Відповідно в такому випадку замовник повинен буде керуватися частиною 22 статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон), в якій визначено, що рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються.
Якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження.
Тобто, якщо замовник не оскаржить рішення органу оскарження до суду, замовник повинен його виконати не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження.
Зокрема, таким рішенням може бути скасування рішення замовника щодо відхилення тендерної пропозиції учасника. І, відповідно, після скасування свого рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника, замовник повинен знову розглядати тендерну пропозицію учасника, та, зокрема, замовник може визначити такого учасника переможцем закупівлі та укладе з таким переможцем договір про закупівлю. І тому в замовника відпаде потреба в закупівлі, яка буде оголошена знову після відміни відкритих торгів через відхилення всіх тендерних пропозицій.
В свою чергу, замовнику після укладення договору про закупівлю потрібно буде відміняти знову оголошену закупівлю у відповідності до пункту 50 Особливостей.
Тому з огляду на викладене, замовникам після відміни відкритих торгів через відхилення всіх тендерних пропозицій, при необхідності знову оголошувати закупівлю відкритих торгів за тим самим предметом закупівлі, доцільно оголосити відкриті торги після спливу 5 календарних днів, які визначені для оскарження рішення замовника.
пов'язані статті
19 листоп.
Замовник не зазначив в оголошенні інформацію про забезпечення тендерної пропозиції, порушення чи ні та яка відповідальність19 листоп.
Строки погодження завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації в Мінцифри18 листоп.
12 тестів щодо підготовки тендерної документації15 листоп.
Чи можна не встановлювати вимогу по локалізації, якщо товар, який потрібний замовнику повністю іноземного виробництва15 листоп.
Тендерна / цінова пропозиція, як окремий документ: варто чи не варто вимагати