Вибір способу та виду здійснення закупівлі електричної енергії та супутніх послуг
У даній статті розберемося, який спосіб закупівлі електричної енергії може обрати замовник враховуючи вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон). Також з’ясуємо який вид закупівлі, визначеної Законом та в який спосіб замовник може здійснити закупівлю супутніх послуг необхідних для постачання електричної енергії.
Аналізуючи норми Закон в цілому можна сміливо дійти висновку, що кожна закупівля замовника на якого поширюється дія Закону розпочинається із правильного планування закупівель, які здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель та здійснюється відповідно до річного плану (частина 1 статті 4 Закону).
У річному плані повинна міститися інформація визначена частиною 2 статті 4 Закону в тому числі і вид закупівлі та орієнтовний початок проведення такої закупівлі.
Отож, скеровуємося до положень Закону, які визначають види закупівлі та можливі способи проведення таких закупівель.
Законом визначено такі види закупівель, як:
- договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель;
- спрощена закупівля;
- відкриті торги;
- відкриті торги з публікацією англійською мовою;
- переговорна процедура закупівлі;
- торги з обмеженою участю;
- конкурентний діалог.
У чому різниця між видами закупівель? Головні відмінності це очікувана вартість та порядок їх проведення.
У матеріалі «Визначення предмета закупівлі електричної енергії, розподілу, компенсації перетікань реактивної енергії» на платформі TNDR. детально наведенні приклади визначення предмету закупівлі електричної енергії та супутніх послуг, а відтак розпочнемо розглядати види закупівлі з врахуванням кожного предмету закупівлі.
Послуга з розподілу електричної енергії код предмету закупівлі
Пунктом 78 статті 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що розподіл електричної енергії — транспортування електричної енергії від електроустановок виробників електричної енергії або електроустановок оператора системи передачі мережами оператора системи розподілу, крім постачання електричної енергії. Статтею 45 Закону України «Про ринок електричної енергії» передбачено, що розподіл електричної енергії здійснюється оператором системи розподілу. Діяльність з розподілу електричної енергії підлягає ліцензуванню відповідно до законодавства. Оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на недискримінаційних засадах відповідно до цього Закону, Кодексу системи розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП № 310 від 14.03.2018 (наділі – КСР) та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії. Підтвердженням належності провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії є відомості, розміщені на офіційному вебсайті НКРЕКП у розділі: Електрична енергія / Ліцензування / Реєстри ліцензіатів (вид діяльності — розподіл електричної енергії).
Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затвердженні постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1470 визначено, що місце провадження господарської діяльності — територія (або частина території) адміністративно-територіальної одиниці, де розташована система розподілу електричної енергії, що перебуває у власності ліцензіата та до якої приєднані електричні мережі споживачів, які живляться від мереж ліцензіата.
Регулятор – НКРЕКП видає ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності, а саме на конкретній території (області) в межах розташування системи розподілу електричної енергії, що перебуває у власності або господарському віданні (щодо державного або комунального майна) ОСР.
Тобто, з наведеного вбачається, що ОСР здійснюють господарську діяльність з розподілу в межах місць провадження господарської діяльності, а саме на конкретній території (області), і досить логічним є те, що об’єкт замовника також розміщений на конкретній території та приєднаний до електричних мережі ОСР, який провадить діяльність на такій території.
Тому, коротко, але замовник має можливість обґрунтувати «відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником», в таблиці наводимо дії замовника задля закупівлі послуги з розподілу електричної енергії враховуючи потребу замовника та вартісні межі. Приклади визначення очікуваної вартості закупівлі послуги з розподілу електричної енергії наведенні у статті «Визначення очікуваної вартості електричної енергії, розподілу, компенсації перетікань реактивної електричної енергії» оприлюдненій на платформі TNDR.

Окремо зауважуємо! Пунктом 5 частини 6 статті 3 Закону визначено, що Закон не застосовується у випадку, якщо замовники в окремих сферах господарювання здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг, якщо#nbsp;ціни (тарифи) на них затверджуються#nbsp;державними колегіальними органами, іншими органами влади відповідно до їх повноважень або визначаються в порядку, встановленому зазначеними органами, у тому числі якщо визначення таких цін здійснюється на аукціонах. Ціна (тариф) на послугу з розподілу електричної енергії для операторів системи розподілу встановлюється Регулятором (Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), а тому замовники в окремих сферах господарювання у випадку укладення договору споживача про надання послуги з розподілу електричної енергії не оприлюднюють річний план або зміни до нього та іншу інформацію про таку закупівлю.
Електрична енергія разом із послугою її передачі
При плануванні та проведення закупівлі електричної енергії, як товару, замовник має врахувати норми статті 56 Закону України «Про ринок електричної енергії» та глави 3.1. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018.#nbsp;Якщо коротко, то на ринку електричної енергії в частині постачання електричної енергії є конкурентним, оскільки на сьогоднішній день більше 400 постачальників електричної енергії отримали ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії, а відтак ринок є конкурентним.
Тому розглядаємо процедури визначенні Законом для закупівлі електричної енергії враховуючи вартісні межі предмету закупівлі.

Послуги з розподілу електричної енергії з / без послугою з компенсації перетікань реактивної електричної енергії
Закупівля послуги з перетікань реактивної електричної енергії здійснюється за правилами закупівлі послуги з розподілу електричної енергії. Відмінність в тому, що дана послуга має закуповуватися не всіма замовниками, але лише тими, які прямо визначенні ПРРЕЕ та Методикою.
Згідно абзацу 20 пункту 1.1.2. глави 1.1 розділу І ПРРЕЕ електрична енергія (реактивна) — технологічно шкідлива циркуляція електричної енергії між джерелами електропостачання та приймачами змінного електричного струму, викликана електромагнітною незбалансованістю електроустановок. Величина потужності такої енергії, яку прийнято називати реактивною, визначається добутком прикладеної напруги та частки струму, яка створює електромагнітне поле. Реактивна електрична енергія, на відміну від активної, не є товаром.
Положеннями пункту 1 розділу ІІІ Методики, якою визначено, що розрахунки за перетікання реактивної електроенергії здійснюються за об'єктами непобутових споживачів електроенергії з дозволеною потужністю 50 кВт і більше, крім об'єктів, що споживають електроенергію на комунально-побутові потреби або технічні цілі багатоквартирних будинків (робота ліфтів, насосів, замково-переговорних пристроїв, освітлення дворів, східців і номерних знаків тощо), а також за об'єктами альтернативної енергетики з дозволеною потужністю власних потреб 50 кВт і більше або які відносяться до генеруючих одиниць типу B, C, D.
Вимогами підпункту 3 пункту 5.5.13 ПРРЕЕ та пункту 8.5.9 КСР покладені додаткові обов’язки на непобутових споживачів здійснювати компенсацію перетікань реактивної електричної енергії для енергозбереження та дотримання показників якості електричної енергії.
Пунктом 4.33 ПРРЕЕ регламентується, що споживачі, які відповідно до методики, затвердженої центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, зобов'язані здійснювати розрахунки за компенсацію перетікання реактивної електричної енергії, вносять плату за перетікання реактивної електричної енергії на поточний рахунок оператора системи, на території здійснення ліцензованої діяльності якого приєднані електроустановки споживачів, відповідно до умов договору про надання послуг із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії, який може бути додатком до договору споживача про розподіл (передачу) електричної енергії.
Тобто, з положень зазначених#nbsp;норм законодавства, вбачається, що компенсація перетікання реактивної електричної енергії:
- плата за перетікання реактивної електричної енергії вноситься на поточний рахунок оператора системи, на території здійснення ліцензованої діяльності якого приєднані електроустановки замовника;
- розрахунки за перетікання реактивної електроенергії здійснюються за об'єктами замовника з дозволеною потужністю 50 кВт і більше.
Правила обґрунтування у здійснені закупівлі послуг з компенсації перетікань реактивної електричної енергії у оператора системи ідентичні правилам обґрунтування#nbsp;закупівлі послуги з розподілу електричної енергії у ОРС у зв’язку «відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником».
А тому, задля здійснення закупівлі послуг з компенсації перетікань реактивної електричної енергії може вчинити наступні дії:

Пунктом 5 частини 6 статті 3 Закону визначено, що Закон не застосовується у випадку, якщо замовники в окремих сферах господарювання здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг, якщо ціни (тарифи) на них затверджуються#nbsp;державними колегіальними органами, іншими органами влади відповідно до їх повноважень або визначаються в порядку, встановленому зазначеними органами, у тому числі якщо визначення таких цін здійснюється на аукціонах. Ціна (тариф) на послугу з компенсації перетікань реактивної електричної енергії встановлюється, згідно Методики обчислення плати за перетікання реактивної електроенергії, затверджена наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 06.02.2018 № 87 (зі змінами), а тому замовники в окремих сферах господарювання у випадку укладення договору споживача про надання послуги з компенсації перетікань реактивної електричної енергії не оприлюднюють річний план або зміни до нього та іншу інформацію про таку закупівлю.
пов'язані статті
05 берез.
Дозакупівля природного газу у зв’язку зі зменшенням обсягу на початку року03 берез.
Чи є заява про приєднання до договору на надання послуг еквайрингу договором про закупівлю у розумінні Закону27 лют.
Що врахувати при здійсненні закупівель робіт19 лют.
Типові порушення, які встановлюють ДАСУ та суди при закупівлі послуг18 лют.
Чи поширюються вимоги Закону на закупівлю послуг еквайрингу