Укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу згідно Особливостей
Пункт 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) дозволяє укласти прямий договір без використання електронної системи закупівель при наявності певних підстав, які визначені даною нормою.
При цьому, щоб здійснити закупівлю згідно певного виключення, яке передбачене пунктом 13 Особливостей, замовник повинен підтвердити, зокрема документально, наявність підстав для здійснення закупівлі.
Одним із виключень, яке дозволяє здійснити закупівлю без використання електронної системи закупівель, є абзац 3 підпункту 5 пункту 13 Особливостей:
роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків:
- укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу.
Водночас яких умов потрібно дотриматися, щоб правомірно здійснити закупівлю згідно даної норми розглянемо далі.
Який предмет закупівлі може бути закуплено?
Розглядувана норма дозволяє здійснити закупівлю без використання електронної системи закупівель шляхом укладення прямого договору будь-якого виду предмета закупівлі – товарів, робіт чи послуг.
Тобто наведене виключення не обмежує замовника у виборі предмета закупівлі.
Наприклад, замовники можуть здійснити закупівлі наступних предметів закупівель:
- роботи: будівництво об'єкта за проєктом, який переміг в архітектурному конкурсі;
- послуги: послуги з виробництва (створення) аудіовізуального твору;
- товари: художні вироби, які були частиною мистецького проєкту (наприклад, скульптури).
При цьому, щоб здійснити закупівлю згідно абзацу 3 підпункту 5 пункту 13 Особливостей замовнику необхідно дотриматися інших умов, які передбачає зазначена норма.
Суб’єкт, з яким замовник може укласти договір
Розглядуване виключення дозволяє укласти договір з виключним суб’єктом - переможцем архітектурного або мистецького конкурсу. Тобто, основною та обов'язковою умовою є факт перемоги певного суб'єкта у попередньо проведеному конкурсі.
Водночас факт перемоги такого суб’єкта повинен бути визначений в певному документі, в якому фіксуються результати архітектурного або мистецького конкурсу.
Проведення архітектурного конкурсу
Особливості здійснення архітектурного конкурсу визначено Законом України «Про архітектурну діяльність».
Так, в статті 6 зазначеного Закону йдеться, що архітектурні та містобудівні конкурси (місцеві, регіональні, всеукраїнські, міжнародні) проводяться для виявлення кращих архітектурно-планувальних, інженерно-технічних та економічних проектних пропозицій щодо об'єктів містобудування та архітектури і визначення виконавців проектної документації. Архітектурні та містобудівні конкурси можуть організовуватися також для виявлення кращої проектної пропозиції щодо забудови конкретних земельних ділянок.
Водночас порядок проведення архітектурного конкурсу визначений постановою Кабінету Міністрів України від 25.11.1999 № 2137 «Про затвердження Порядку проведення архітектурних та містобудівних конкурсів» (далі – Порядок).
В пункті 3 Порядку визначено, що архітектурні конкурси проводяться для визначення кращих проектних пропозицій щодо об'єктів нового будівництва, реконструкції, реставрації будинків і споруд, забудови окремих земельних ділянок, архітектурних ансамблів площ, вулиць, кварталів, об'єктів благоустрою, ландшафтних та садово-паркових об'єктів, об'єктів монументального і монументально-декоративного мистецтва.
Хто може проводити архітектурний конкурс?
Закон України «Про архітектурну діяльність» визначає, що необхідність проведення архітектурних конкурсів визначається згідно з вимогами містобудівного законодавства та за рішеннями центральних і місцевих органів виконавчої влади, виконавчих органів місцевих рад, а також за ініціативою замовників та об'єднань професійних архітекторів.
Натомість згідно Порядку замовник конкурсу - центральний, місцевий орган виконавчої влади, виконавчий орган місцевої ради, уповноважений орган містобудування та архітектури, юридична особа, громадянин який організовує і проводить конкурс та здійснює його фінансування.
Також в Порядку зазначено, що практичну реалізацію заходів, пов'язаних з проведенням конкурсу, замовник конкурсу здійснює самостійно або на договірних засадах доручає її іншій особі.
Якими документами підтверджувати укладення договору про закупівлю за результатами архітектурного конкурсу?
Закон України «Про архітектурну діяльність» передбачає, що переможці архітектурних та містобудівних конкурсів визначаються журі, до складу якого повинно входити не менш як дві третини висококваліфікованих фахівців у сфері містобудування та архітектури.
Пункт 49 Порядку визначає, що рішення про визначення переможця конкурсу приймаються простою більшістю голосів шляхом відкритого або таємного голосування. У разі рівного розподілу голосів, поданих за конкурсний проект, голова журі має право вирішального голосу. Рішення журі є остаточним і не може бути змінено, в тому числі й замовником конкурсу.
Згідно пункту 50 Порядку підсумки конкурсу оформляються:
- протоколом про підсумки конкурсу, який містить оцінку конкурсних проектів та рекомендації щодо їх використання, обгрунтування прийнятого рішення або причин відхилення конкурсних проектів від розгляду, інші міркування журі. Протокол підписується головою та секретарем журі;
- рішенням журі про розподіл премій та інших видів заохочення. Рішення журі підписується усіма його членами, що брали участь у засіданні.
Зазначені документи передаються замовнику конкурсу у тижневий термін з дати підбиття підсумків.
З огляду на викладене, підтверджувати наявність підстав для здійснення закупівлі згідно розглядуваної норми можуть вище зазначені документи - протокол про підсумки конкурсу, рішення журі.
Проведення мистецького конкурсу
Ще одним видом конкурсу, переможці якого можуть укладати «прямий» договір із замовником для здійснення закупівлі на підставі абзацу 3 підпункту 5 пункту 13 Особливостей, є мистецький конкурс.
При цьому, законодавство не визначає виключного переліку установ, організацій, які можуть проводити мистецькі конкурси.
При цьому, порядок проведення мистецького конкурсу Міністерством культури та інформаційної політики визначені «Положенням про організацію та проведення мистецьких конкурсів», яке затверджено Наказом Міністерства культури та інформаційної політики України від 14.05.2020 № 1744 «Про забезпечення організації та проведення мистецьких конкурсів» (наказ №1744), яке прийнято відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» та пункту 4 Положення про Міністерство культури та інформаційної політики України.
Згідно пункту 2 наказу №1744 рішення про проведення конкурсу з метою визначення переможців серед культурно-мистецьких проєктів (далі - проєкти), передбачених Положенням про Міністерство культури та стратегічних комунікацій України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2019 року № 885, приймається МКСК згідно з планом заходів щодо захисту національного інформаційного простору, затвердженим МКСК, а також планами роботи структурних підрозділів МКСК, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління.
Для організації та проведення конкурсу МКСК створює конкурсну комісію Міністерства культури та стратегічних комунікацій України (далі - Комісія), яка оприлюднює на офіційному вебсайті МКСК оголошення про проведення конкурсу.
В свою чергу, законодавство не забороняє проводити мистецькі конкурси іншими установами та організаціями.
Проте, в разі, проведення мистецького конкурсу такими установами та організаціями потрібно визначити, наприклад, Положення установи, організації «Про організацію та проведення мистецьких конкурсів», в якому визначити порядок проведення мистецького конкурсу, визначення переможця такого конкурсу, та документи, в яких фіксуватимуться результати конкурсу.
Так, закупівля № UA-2023-07-13-007568-a була здійснена згідно абзацу 3 підпункту 5 пункту 13 Особливостей, на підставі визначення переможця мистецького конкурсу, порядок якого був визначений Положенням «Про організацію та проведення мистецьких конкурсів на Державному підприємстві «МУЛЬТИМЕДІЙНА ПЛАТФОРМА ІНОМОВЛЕННЯ УКРАЇНИ», затвердженого Наказом ДП «МПІУ», і проведення такого конкурсу, на переконання аудиторів, було достатнім для здійснення закупівлі згідно розглядуваної норми.
Якими документами підтверджувати укладення договору про закупівлю за результатами мистецького конкурсу?
Пункт 8 наказу №1744 передбачає, що протокол Комісії, в якому визначено переможців конкурсу, оформлюється відповідним наказом МКСК.
Відповідно в даному випадку робимо висновок, що документом, яким можуть підтверджуватися підстави для укладення договору про закупівлю згідно даної підстави є наказ МКІП, яким оформлюється протокол визначення переможців конкурсу, зокрема, якщо конкурс проводився у відповідності до наказу №1744.
Натомість, якщо конкурс проводився не Міністерством культури та інформаційної політики, а іншими установами, організаціями, документальним підтвердженням для здійснення закупівлі згідно абзацу 3 підпункту 5 пункту 13 Особливостей можуть слугувати документи, до прикладу протокол, в яких визначаються переможці мистецьких конкурсів.
Підсумки
- Замовник має право укласти прямий договір без проведення конкурентної закупівлі згідно абзацу 3 підпункту 5 пункту 13 Особливостей, якщо суб’єкт господарювання, з яким укладатиметься договір, є переможцем архітектурного або мистецького конкурсу.
- При здійсненні закупівлі згідно розглядуваної норми замовник може закуповувати будь-який предмет закупівлі (роботи, товари чи послуги).
- Архітектурний та мистецький конкурси повинні бути проведені згідно з визначеним порядком, зокрема, який визначений в певному нормативно-правовому акті, або ж у внутрішніх документах замовника, а їх результати — оформлені відповідними документами – протокол про підсумки конкурсу тощо.
пов'язані статті
08 серп.
Ключові аспекти здійснення закупівлі додаткової потреби 07 серп.
Пакет прикладів документів для проведення закупівель за виключеннями, визначеними пунктом 13 Особливостей за кошти Ukraine Facility04 серп.
Як укласти договір про закупівлю за Особливостями при відсутності конкуренції з технічних причин04 серп.
Повний супровід при проведенні закупівлі за виключенням31 лип.
Закупівлі за кошти Ukraine Facility