Статті

Тимчасово призупинено роботу єдиних та державних реєстрів, які перебувають у компетенції Мінюсту: як замовнику здійснити перевірку учасника

5
257

Із засобів масової інформації стало відомо, що 19 грудня 2024 року відбулася наймасштабніша кібератака на державні реєстри України, унаслідок чого тимчасово призупинено роботу єдиних та державних реєстрів, які перебувають у компетенції Міністерства юстиції України.

Кабінетом Міністрів України постановою від 20.12.2024 року № 1445 прийнято рішення про зупинення строків:

  • адміністративного провадження, надання публічних (електронних публічних) послуг, що відповідно до законодавства надаються з використанням єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, до відновлення доступу до зазначених реєстрів;
  • здійснення Міністерством юстиції контролю за діяльністю у сферах державної реєстрації, розгляду Міністерством юстиції та його територіальними органами скарг на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції та виконання відповідних рішень до відновлення доступу до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції.

Також, Постановою Кабміну № 1445 визначено, що датою відновлення доступу до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, є перший робочий день, що настає за днем оприлюднення відповідного повідомлення на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України.

Отже, із 19.12.2024 єдині та державні реєстри, держателем яких є Мінюст, тимчасово не працюють, відповідно інформація, яка містилася у таких реєстрах наразі є недоступною для її перегляду до відновлення доступу до них.

Звичайно, що замовники на яких покладений обов’язок перевірити учасника закупівлі чи іншу юридичну особу з якою замовник має намір укласти договір щодо заборон, які прямо визначенні у Особливостях здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), на період тимчасової зупинки роботи єдиних та державних реєстрів також не мають доступ до такої інформації, і постає запитання «як замовнику діяти у такій ситуації та перевірити інформацію по учаснику».

Перше, що потрібно з’ясувати - робота яких єдиних та державних реєстрів закрита, та перевірку якої інформації, згідно положень Особливостей, має перевірити замовник під час проведення відкритих торгів?

Отже, слід аналізувати вимоги Особливостей та умови тендерної документації, які встановлюються замовником на виконання вимог законодавства.

А це є вимоги пункту 47 Особливостей, які стосуються перевірки учасника на предмет відсутності підстав відмови учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та відповідно такі ж вимоги замовника встановлюються в умовах тендерної документації.

Із аналізу випадків, які передбачені пунктом 47 Особливостей та аналізу державних реєстрів, держателем яких є Мінюст, то до інформації доступ до якої є призупинений відноситься інформація визначена у підпунктах 7, 8 та 9, а саме:

  • учасник процедури закупівлі визнаний в установленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура;
  • у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань” (крім нерезидентів).

Отже, як уже стало зрозуміло, що фактично мова йде про два реєстри, а це:

  1. Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
  2. Єдиний реєстр підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство.

Беззаперечно, що замовники можуть стверджувати, що абзацом 16 пункту 47 Особливостей, визначено, що учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, зазначених в цьому пункті (крім підпунктів 1 і 7 цього пункту), шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції. Разом з тим, нормами пунктів 44 та 47 Особливостей  визначений обов’язок для замовника у разі встановлення факту наявності підстав, встановлених пунктом 47  Особливостей, відхилити тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.

Тобто, законодавцем унормовано, те що замовник зобов’язаний перевірити відсутність підстав, які визначені у пунктів 47 Особливостей щодо учасника.

Друге, що слід з’ясувати, це як замовнику перевірити таку інформацію щодо відсутності підстав які визначенні підпунктами 8 та 9 пункту 47 Особливостей?

Так, у замовника є можливість перевірити інформацію про учасника у таких системах YouControl або Оpendatabot або Ligazakon тощо.

До прикладу, у системі YouControl всі ці дані зібрані в єдине досьє, де замовник має можливість отримати максимум доступних даних, у тому числі і відомості про учасника, які стосуються визнання в установленому законом порядку учасника банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура, та чи у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань наявна інформація, передбачена пунктом 9 частини 2 статті 9 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань” (крім нерезидентів).

На сайті Opendatabot, можна отримати безкоштовно інформацію щодо інформація про учасника з ЄДР (повна назва, ЄДРПОУ, адреса, директор, стан, основний вид діяльності); інформація про власників; інформація про осіб, які мають право підпису; історію змін в компанії тощо.  

Єдине, що слід пам’ятати замовнику, що перевірка інформації у системах YouControl або Оpendatabot або Ligazakon тощо не може вважатися такою, що перевірена  у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.

Тому, у разі якщо замовником із зазначених ресурсів отримає інформацію, яка надає замовнику підставу відхилити тендерну пропозицію учасника у відповідності до пунктів 44 та 47 Особливостей, в такому випадку замовнику потрібно скерувати офіційний листа на Міністерство юстиції України та отримати офіційне підтвердження наявності про те, що: 

  • учасник процедури закупівлі визнаний в установленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура;

та / або

  • у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини 2 статті 9 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань” (крім нерезидентів).

Враховуючи те, що відповідь замовник може не отримати у строк, який визначений частиною 10 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі» для розгляду тендерної пропозиції учасника, то відповідно замовнику варто прийняти рішення про продовження строку розгляду пропозиції, яка визначена електронною системою закупівель найбільш економічно вигідною до 20 робочих днів. І, вже після отримання інформації, яка буде підтверджувати підставу(и), яка визначена у пункті 47 Особливостей відхилити тендерну пропозиції учасника керуючись абзацом 2 підпункту 1 пункту 44 Особливостей.

Також, варто звернути увагу замовника, що перевірці також підлягає інформації щодо підписанта тендерної пропозиції, оскільки як правило вимоги тендерної документації звучать таким чином: «Учасник у складі тендерної пропозиції має надати документи, які підтверджують повноваження особи на підписання тендерної пропозиції, якщо підписантом тендерної пропозиції є не керівник учасника.»  Тому, у разі якщо замовником наразі оголошуються відкриті торги, то варто рекомендувати замовникам у вимогах тендерної документами закупівлі встановлювати вимогу про надання Виписки / Витягу із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань для підтвердження інформації про керівника учасника, але з уточненням часово проміжку – у разі якщо доступ до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань обмежений станом на дату подання тендерних пропозицій.

До прикладу вимога у тендерній документації може бути встановлена так:

«Учасник у складі тендерної пропозиції має надати документи, які підтверджують повноваження особи на підписання тендерної пропозиції, якщо підписантом тендерної пропозиції є не керівник учасника. У разі якщо на дату подання тендерної пропозиції не буде відновлена робота Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, то учасник у складі тендерної пропозиції на підтвердження інформації про керівника учасника надає Виписку або Витяг із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.»

Підсумки

На сьогоднішній день, тимчасово призупинено роботу двох реєстрів, а саме Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, які перебувають у компетенції Мінюсту, при цьому замовник має можливість перевірити інформацію щодо учасника у інших доступних ресурсах, таких як YouControl або Оpendatabot або Ligazakon тощо.

У разі якщо замовник із зазначених ресурсів отримає інформацію, яка надає замовнику підставу відхилити тендерну пропозицію учасника у відповідності до пунктів 44 та 47 Особливостей, в такому випадку замовнику потрібно скерувати офіційний листа на Міністерство юстиції України та отримати відповідне підтвердження такої інформації задля відхилення тендерну пропозиції учасника закупівлі.

Також, замовнику варто перевірити інформацію щодо керівника учасника, а тому рекомендуємо замовникам у вимогах тендерної документами закупівлі встановлювати вимогу про надання Виписки або Витягу із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань для підтвердження інформації щодо керівника учасника.

#відкриті торги#відхилення тендерної пропозиції#новини закупівель#підстави для відмови в участі#тендерна пропозиція

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard