Статті

Що замовник має врахувати після внесення змін до Особливостей (з 03.01.2023)?

0
672

Новий рік у закупівельній спільноті розпочався зі змін до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливостей). І здається, що зміни відбулися виключно в частині скасування аукціонів, але це не так. Зміни внесені постановою Кабміну від 30.12.2022 № 1495 тягнуть за собою коригування тендерної документації замовника й не тільки. У цьому матеріалі проаналізуємо, які зміни замовник має внести до тендерної документації та що необхідно врахувати під час проведення публічних закупівель.

Зміна № 1 – аномально низька ціна тендерної пропозиції

Перша зміна повертає аномально низьку ціну у публічні закупівлі, але її визначення змінено: «аномально низька ціна тендерної пропозиції» (далі — аномально низька ціна) розуміється ціна / приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, яка є меншою на 40 або більше відсотків середньоарифметичного значення ціни / приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників процедури закупівлі, та / або є меншою на 30 або більше відсотків наступної ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції. Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота).

Із визначення ми розуміємо, що аномально низька ціна розраховується не за результатами електронного аукціону, а за результатами поданих тендерних пропозицій на процедуру закупівлю. Як і було визначено Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично, тому замовнику непотрібно розраховувати її.

Які зміни необхідно внести до тендерної документації?

Пункт 2 «Інша інформація» розділу «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації слід доповнити наступним:

«Аномально низька ціна тендерної пропозиції» (далі — аномально низька ціна) розуміється ціна / приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, яка є меншою на 40 або більше відсотків середньоарифметичного значення ціни / приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників процедури закупівлі, та / або є меншою на 30 або більше відсотків наступної ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції. Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота).

Учасник процедури закупівлі, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.

Замовник може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, якщо учасник не надав належного обґрунтування зазначеної в ній ціни або вартості, та відхиляє аномально низьку тендерну пропозицію в разі ненадходження такого обґрунтування протягом строку, визначеного абзацом п’ятим цього пункту.

Обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції може містити інформацію про:

  • досягнення економії завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва;
  • сприятливі умови, за яких учасник процедури закупівлі може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальну цінову пропозицію (знижку) учасника процедури закупівлі;
  • отримання учасником процедури закупівлі державної допомоги згідно із законодавством.

Зміна № 2 – скасовано електронний аукціон

З 03.01.2023 відкриті торги у порядку визначеному Особливостями проводяться без застосування електронного аукціону, тому учасники мають подавати свої тендерні пропозиції з найнижчою ціною, аби отримати перемогу у процедурах закупівель.

Які зміни необхідно внести до тендерної документації?

Пункт 2 «Дата та час розкриття тендерної пропозиції» розділу «Подання та розкриття тендерної пропозиції» тендерної документації необхідно викласти у такій редакції:

Відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону. Електронною системою закупівель після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, визначеного замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, розкривається вся інформація, зазначена в тендерній пропозиції (тендерних пропозиціях), у тому числі інформація про ціну / приведену ціну тендерної пропозиції (тендерних пропозицій).

Не підлягає розкриттю інформація, що обґрунтовано визначена учасником як конфіденційна, у тому числі інформація, що містить персональні дані. Конфіденційною не може бути визначена інформація про запропоновану ціну, інші критерії оцінки, технічні умови, технічні специфікації та документи, що підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону, і документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону. Замовник, орган оскарження та Держаудитслужба мають доступ в електронній системі закупівель до інформації, яка визначена учасником процедури закупівлі конфіденційною.

Оцінка тендерної пропозиції проводиться електронною системою закупівель автоматично на основі критеріїв і методики оцінки, визначених замовником у тендерній документації, шляхом визначення тендерної пропозиції найбільш економічно вигідною.

Найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією електронна система закупівель визначає тендерну пропозицію, ціна/приведена ціна якої є найнижчою.

Зміна № 3 – підстави для відхилення тендерної пропозиції

Змінами внесеними до Особливостей відкориговано підстави для відхилення тендерних пропозицій, це зумовлено тим, що Особливості доповнено певними нормами. Тож які зміни необхідно внести до тендерної документації?

Пункт 3 «Відхилення тендерних пропозицій» розділу «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації необхідно викласти у наступній редакції:

Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:

1) учасник процедури закупівлі:

  • зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів відкритих торгів, яку замовником виявлено згідно з абзацом другим пункту 39 цих особливостей;
  • не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або забезпечення тендерної пропозиції не відповідає умовам, що визначені замовником у тендерній документації до такого забезпечення тендерної пропозиції;
  • не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей;
  • не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного абзацом п’ятим пункту 38 цих особливостей;
  • визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог абзацу другого пункту 36 цих особливостей;
  • є юридичною особою – резидентом Російської Федерації/Республіки Білорусь державної форми власності, юридичною особою, створеною та/або зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, та/або юридичною особою, кінцевим бенефіціарним власником (власником) якої є резидент (резиденти) Російської Федерації/Республіки Білорусь, або фізичною особою (фізичною особою – підприємцем) – резидентом Російської Федерації/Республіки Білорусь, або є суб’єктом господарювання, що здійснює продаж товарів, робіт, послуг походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь (за винятком товарів, робіт та послуг, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування”);

2) тендерна пропозиція:

  • не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації;
  • викладена іншою мовою (мовами), ніж мова (мови), що передбачена тендерною документацією;
  • є такою, строк дії якої закінчився;
  • є такою, ціна якої перевищує очікувану вартість предмета закупівлі, визначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, якщо замовник у тендерній документації не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації;
  • не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону;

3) переможець процедури закупівлі:

  • відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю;
  • не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 Закону, з урахуванням пункту 44 цих особливостей;
  • не надав копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) відповідно до частини другої статті 41 Закону;
  • не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
  • надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом другим пункту 39 цих особливостей.

Замовник може відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:

1) учасник процедури закупівлі надав неналежне обґрунтування щодо ціни або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції, що є аномально низькою;

2) учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю із тим самим замовником, що призвело до застосування санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати їх застосування, з наданням документального підтвердження застосування до такого учасника санкції (рішення суду або факт добровільної сплати штрафу, або відшкодування збитків).

Замовник зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію переможця процедури закупівлі в разі, коли наявні підстави, визначені статтею 17 Закону (крім пункту 13 частини першої статті 17 Закону).

Інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні положення цих особливостей та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та/або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), протягом одного дня з дати ухвалення рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику процедури закупівлі/переможцю процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель.

Зміна № 4 – звернення замовника зі підтвердженням інформації

У чинній редакції Особливостей визначено право замовника звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.

Відповідно пункт 2 «Інша інформація» розділу «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації варто доповнити наступним:

Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.

У разі отримання достовірної інформації про невідповідність переможця процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, підставам, установленим частиною першою статті 17 Закону, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.

Зміна № 5 – виключаємо з тендерної документації умови пункту 18 Особливостей

У зв’язку зі скасуванням електронних аукціонів ми маємо норму Особливостей, яка є чинною, але неможлива до застосуванням – пункт 18 Особливостей, яким визначено, що Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами електронного аукціону переможця процедури закупівлі, крім випадків:

  • визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті;
  • перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі;
  • перерахунку ціни та обсягів товарів за результатами електронного аукціону в бік зменшення за умови необхідності приведення обсягів товарів до кратності упаковки.

Відповідно застосувати таку можливість замовники не мають законодавчих підстав, адже електронний аукціон не проводитиметься. Тож замовникам необхідно виключити таку інформацію з тендерної документації.

Зміна № 6 – виключено підставу для укладення «прямого» договору про закупівлю

З 03.01.2023 у замовників відсутні підстави для придбання нотаріальних послуг шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару. Відповідно придбавати нотаріальні послуги з 03.01.2023 замовники мають шляхом проведення відкритих торгів, за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 100 тис. грн, якщо ж менше – закупівля без використання електронної системи закупівель.

Зміна № 7 - замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження у річному плані закупівель

Особливості також доповнено нормою, яка дозволяє замовникам не публікувати інформацію про своє місцезнаходження у річному плані закупівель, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника.

Варто зазначити, що наведена норма надає право замовникам, а не зобов’язує їх, тому кожен замовник приймає самостійне рішення щодо (не)зазначення інформації про своє місцезнаходження у річному плані закупівель.

Чи потрібно вносити зміни до тендерної документації, якщо відкриті торги оприлюднені до 02.01.2023 (включно)?

Ні, такої потреби немає, адже жоден нормативно-правовий акт не має зворотної дії в часі, окрім випадків коли про це чітко визначено. Тому закупівлі оголошені до 02.01.2023 (включно) завершуємо за попередньою редакцією Особливостей.

Замість підсумків наведемо перелік оновлених прикладів документів для вашого використання:

#воєнні закупівлі#постанова 1495

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard