Статті

Що варто врахувати на етапі планування закупівлі твердого палива

1
101

Аналізуючи статистику оголошених закупівель, при підготовці до опалювального сезону більшість замовників стикаються із потребою у такому виді палива, як природний газ. Це одна із причин чому специфіка здійснення закупівлі твердого палива є дещо менш дослідженою у порівнянні з іншими більш поширеними видами палива. 

Ще одним вагомим фактором стає наявність декількох видів твердого палива, кожен з яких має власні особливі нюанси, які є не менш важливими, ніж загальні норми та вимоги щодо предмета закупівлі «тверде паливо» в цілому. У даному матеріалі розглянемо ключові аспекти для замовника, з яких варто розпочати підготовку до здійснення закупівлі необхідного виду або видів твердого палива. 

Формування потреби у твердому паливі та очікуваної вартості предмета закупівлі  

Рекомендуємо для початку звернути увагу на етапи визначення очікуваної вартості, зазначені в Примірній методиці визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затверджену Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 18.02.2020 № 275 (далі – Примірна методика). Підкреслюємо, що Примірна методика має рекомендаційний характер та не є обов’язковою для використання. Тим не менше замовники задля визначення очікуваної вартості предмета закупівлі «твердого палива» цілком можуть використовувати її норми.  

Тож при визначенні очікуваної вартості предмета закупівлі «09110000-3 - Тверде паливо», керуючись основними положеннями Примірної методики, замовнику варто пройти п’ять основних етапів. 

Етап 1: Визначення потреби в товарах: 

  • визначаємо потребу в необхідних видах твердого палива на підставі аналізу фактичного використання та потреб минулих періодів у даному предметі закупівлі; 
  • враховуємо додаткові аспекти запланованих поточних завдань замовника. 

Етап 2: Формування опису предмета закупівлі із зазначенням технічних і якісних характеристик: 

  • формуємо опис предмета закупівлі з відображенням у ньому технічних і якісних характеристик обраного виду твердого палива; 
  • за потреби залучаємо відповідних фахівців замовника, які пов’язані з використанням твердого палива; 
  • у разі відсутності таких фахівців – розглядаємо можливість залучення експертів на договірних засадах; 
  • чітке формулювання характеристик допоможе замовнику «наблизитись» до очікуваного товару. 

Етап 3: Аналіз ринку: 

  • свідомо оцінюємо ситуацію на ринку твердого палива щодо рівня конкуренції, специфіки товару, який пропонують постачальники, корегуємо власні потреби з урахуванням результатів такого аналізу; 
  • проводимо аналіз ринку за допомогою: оцінювання інформації, доступної у відкритих джерелах (офіційних сайтах, електронних майданчиках, тощо), або ж шляхом отримання ринкових консультацій (в тому числі надсилання запитів комерційних пропозицій). 

Етап 4: Визначення вимог до умов поставки і оплати 

  • визначаємо вимоги щодо поставки твердого палива, в тому числі щодо моменту передачі прав власності на товар від постачальника до замовника, передумови поставки (згідно затвердженого графіку або ж після подачі заявки) та різного роду супутні аспекти; 
  • визначаємо умови оплати за отриманий товар (кількість днів для розрахунку з постачальником після отримання товару, дії сторін при затримці фінансування та інше); 
  • зазначаємо аспекти відповідальності сторін за порушення умов потенційного договору. 

Етап 5: Визначення очікуваної вартості кожного окремого предмета закупівлі

  • якщо потреба в твердому паливі включає декілька видів такого товару, замовнику слід визначити очікувану вартість кожної номенклатурної позиції – це допоможе максимально точно розрахувати потребу за обраним предметом закупівлі. 

Окрім етапів, норми Примірної методики передбачають ще й методи визначення очікуваної вартості предмета закупівлі. І серед вказаних методів, рекомендуємо обрати «метод порівняння ринкових цін», реалізація якого передбачається у три кроки: 

  • Крок 1: здійснити пошук, збір та аналіз загальнодоступної інформації про ціну. Даний крок включає в себе аналіз закупівель на електронних майданчиках, інформації на веб-сайтів виробників, постачальників та інших загальнодоступних джерел інформації; 
  • Крок 2: направити не менше 3-х письмових запитів цінових пропозицій (електронною поштою) виробникам, постачальникам конкретного товару; 
  • Крок 3: визначити очікувану ціну за одиницю, як середньоарифметичне значення масиву отриманих даних. 

Специфіка визначення предмета закупівлі твердого палива  

Для більш детально розуміння що в себе включає термін «тверде паливо», рекомендуємо ознайомитися з матеріалом «Що варто відносити до твердого палива?». Наразі пропонуємо звернути увагу на ключові аспекти даної тематики. У статті 1 Закону України «Про альтернативні види палива» містяться наступні визначення: 

  • альтернативні види палива – тверде, рідке та газове паливо, яке є альтернативою відповідним традиційним видам палива і яке виробляється (видобувається) з нетрадиційних джерел та видів енергетичної сировини; 
  • біологічні види палива (біопаливо) – тверде, рідке та газове паливо, виготовлене з біологічно відновлювальної сировини (біомаси), яке може використовуватися як паливо або компонент інших видів палива. 

Водночас в статті 5-1 вищезазначеного закону визначено, що до альтернативних видів твердого палива належать: 

  • продукція та відходи сільського господарства (рослинництва і тваринництва), лісового господарства та технологічно пов'язаних з ним галузей промисловості, а також гранули, брикети, деревне вугілля та вуглиста речовина, вироблені з цієї продукції та відходів, що використовуються як паливо; 
  • органічна частина промислових та побутових відходів, а також гранули та брикети, вироблені з них; 
  • торф, а також гранули та брикети, вироблені з нього. 

Згідно пункту 3 розділу І Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки 15.04.2020  № 708, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. 

Звертаючись до Єдиного закупівельного словника, замовнику варто звернути увагу на код ДК 021:2015: 09110000-3 – «Тверде паливо»

Проте якщо мова йде про проведення закупівлі через електронну систему, варто врахувати ще й вимоги пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, а саме що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами другим-четвертим пункту 13 цього Порядку, та інформація щодо

… коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі

Окремо варто зазначити, що замовникам доволі важко розібратися чи можна закуповувати деревину, як тверде паливо, якщо Єдиний закупівельний словник передбачає наявність коду ДК 021:2015: 03140000-7 – «Деревина». І звертаючи увагу на те, що серед альтернативних видів палива є продукція та відходи сільського господарства (рослинництва і тваринництва), лісового господарства та технологічно пов'язаних з ним галузей промисловості, а також гранули, брикети, деревне вугілля та вуглиста речовина, вироблені з цієї продукції та відходів, що використовуються як паливо, варто припустити, що деревина теж може закуповуватись як тверде паливо.  

Проте якщо замовник для закупівлю «деревини» визначає код ДК 021:2015: 09110000-3 – «Тверде паливо», то при цьому варто врахувати необхідність застосування вимог пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), а саме: 

«У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються

У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).» 

Чи можна закуповувати деревину та інші види твердого палива в межах однієї закупівлі? 

Для прикладу пропонуємо розглянути витяг з висновку моніторингу Держаудитслужби UA-M-2024-08-27-000079 по закупівлі UA-2024-08-16-009304-a

Витяг з моніторингу: За результатами аналізу питання дотримання порядку визначення предмета закупівлі встановлено наступне. 

Предметом даної закупівлі є товар - Тверде паливо. Відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, інформації про предмет закупівлі, оприлюдненої в електронному полі «Опис окремої частини або частин предмета закупівлі» електронної системи закупівель та тендерної документації в межах даної закупівлі Замовником передбачено закупівлю Вугілля кам'яного марки ДГ (25-50), Брикетів паливних з деревини, Деревини дров`яної, та визначено предмет закупівлі вказаних товарів за кодом Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015: 09110000-3 — Тверде паливо. 

Однак, згідно з положеннями Єдиного закупівельного словника вугілля і брикети паливні з деревини відповідають коду ДК 021:2015: 09110000-3 – «Тверде паливо» (09111100-1 – «Вугілля», 09111400-4 – «Деревне паливо» відповідно), а деревина дров`яна відповідає коду ДК 021:2015: 03410000-7 – «Деревина». 

Тобто, деревина дров`яна положенням Єдиного закупівельного словника віднесена до іншого коду, а саме: коду ДК 021:2015: 03410000-7 – «Деревина», а не коду ДК 021:2015: 09110000-3 – «Тверде паливо», який Замовником визначено основним для закупівлі товарів відповідного предмету закупівлі за номером ID: UA-2024-08-16-009304-a. 

Враховуючи викладене, Замовником в межах єдиної процедури закупівлі за номером ID: UA-2024-08-16-009304-a проводиться закупівля двох предметів: за ДК 021:2015: 09110000-3 – «Тверде паливо» та ДК 021:2015: 03410000-7 – «Деревина», чим в свою чергу не дотримано вимог пункту двадцять другого частини першої статті 1 Закону, пункту 15 Особливостей № 1178, пункту 3 розділу І Порядку № 708. 

Аналізуючи законодавчі вимоги та вищезазначене рішення моніторингу, можна підкреслити що здійснювати закупівлю деревини в межах однієї закупівлі із іншими твердими видами палива дозволено виключно у тому випадку, якщо деревина закуповується як тверде паливо за кодом ДК 021:2015: 09110000-3 – «Тверде паливо» (за більш детальним кодом ДК 021:2015: 09111400-4 – «Деревне паливо»).

У той же час здійснювати закупівлю деревини за кодом ДК 021:2015: 03410000-7 – «Деревина» у межах однієї закупівлі з іншими видами твердого палива заборонено законодавством, в тому числі Законом з урахуванням Особливостей та Порядком визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки 15.04.2020  № 708. 

Підсумки 

Першими завданнями для замовника при здійсненні закупівлі твердого палива є визначення потреби необхідного виду чи видів такого палива та формуванні очікуваної вартості даного предмета закупівлі. Для цього закупівельнику варто пройти п’ять основних етапів: 

  • визначити потребу в товарах (базуючись на потребі минулих періодів та з урахуванням поточних завдань); 
  • сформувати опис предмета закупівлі із зазначенням технічних і якісних характеристик (із залученням внутрішніх та зовнішніх експертів за необхідності); 
  • здійснити аналіз ринку (через оцінку даних у відкритих джерелах та методом ринкових консультацій); 
  • визначити вимоги до умов поставки і оплати за отриманий обсяг твердого палива; 
  • визначити очікувану вартість кожного окремого предмета закупівлі. 

Надалі замовнику доцільно обрати метод розрахунку очікуваної вартості. Рекомендуємо використати «метод порівняння ринкових цін», який дозволить отримати максимально актуальну на даний момент інформацію щодо цінової політики того чи іншого виду твердого палива. 

При визначенні предмета такої закупівлі, замовнику доцільно використати код ДК 021:2015: 09110000-3 - «Тверде паливо». Проте наголошуємо, що під час оприлюднення оголошення про закупівлю, у відповідних полях необхідно також вказувати детальний код за Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає обраному виду твердого палива. 

Звертаємо увагу що в певних випадках замовник може здійснювати закупівлю деревини за кодом ДК 021:2015: 09110000-3 - «Тверде паливо» (за більш детальним кодом ДК 021:2015: 09111400-4 - «Деревне паливо»). В такому випадку варто подбати про виконання вимог пункту 29 Особливостей (щодо не встановлення кваліфікаційних критеріїв пункту 1 і 2 частини другої статті 16 Закону, а також про встановлення виключно тих вимог, що передбачені національними стандартами для даного виду предмета закупівлі). Проте в будь-якому разі замовник не має права проводити закупівлю, предмет якої включатиме одночасно позиції за кодом ДК 021:2015: 09110000-3 - «Тверде паливо» та позиції за кодом ДК 021:2015: 03410000-7 - «Деревина». 

#закупівлі на наступний рік#закупівлі палива#закупівля комунальних послуг#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard