Що робити замовнику, якщо в процесі виконання робіт підвищилася вартість матеріальних ресурсів
Завершальним етапом здійснення закупівлі є укладення договору. Однак після укладення договору виникають обставини, які зумовлють необхідність внесення змін до договору.
Водночас особливістю договорів, які укладаються на підставі пунктів 10 та 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припиненя або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) є те, що вносити зміни до істотних умов таких договорів, сторони договору можуть виключно у відповідності до пункту 19 Особливостей.
При цьому, окремі види договорів, наприклад, договір будівельного підряду, містить окремі вимоги щодо його укладення. Більше про укладення договору будівельного підряду дізнаєтеся в статті Що варто врахувати при укладенні договору будівельного підряду.
Так, особливістю договору будівельного підряду є те, що такі договори містять додатки з цінами на матеріальні ресурси, в яких визначено ціну на кожен матеріальний ресурс.
Однак досить часто при виконанні договору будівельного підряду збільшуються ціни на матеріальні ресурси.
І відповідно підрядники звертаються до замовників для внесення змін до договору будівельного підряду в частині збільшення цін на матеріальні ресурси. Однак чи дозволяє законодавство збільшувати ціну на матеріальні ресурси при виконанні договору про закупівлю? Якщо ні, то що робити замовнику в разі, коли підрядник відмовляється виконувати умови договору без внесення змін до договору в частині збільшення цін на матеріальні ресурси?
Чи можна збільшити ціни на матеріальні ресурси при виконанні договору про закупівлю?
Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України (далі-ЦКУ) договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Згідно статті 638 ЦКУ договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Пункт 5 Постанови Кабміну від 01.08.2005 № 668 «Про затвердження Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві» (далі - Постанова №668) визначає істотні умови договору підряду:
- найменування та реквізити сторін;
- місце і дата укладення договору підряду;
- предмет договору підряду;
- договірна ціна;
- строки початку та закінчення робіт (будівництва об'єкта);
- права та обов'язки сторін;
- порядок забезпечення виконання зобов'язань за договором підряду;
- умови страхування ризиків випадкового знищення або пошкодження об'єкта будівництва;
- порядок забезпечення робіт проектною документацією, ресурсами та послугами;
- порядок залучення субпідрядників;
- вимоги до організації робіт;
- порядок здійснення замовником контролю за якістю ресурсів;
- умови здійснення авторського та технічного нагляду за виконанням робіт;
- джерела та порядок фінансування робіт (будівництва об'єкта);
- порядок розрахунків за виконані роботи;
- порядок здачі-приймання закінчених робіт (об'єкта будівництва);
- гарантійні строки якості закінчених робіт (експлуатації об'єкта будівництва), порядок усунення недоліків;
- відповідальність сторін за порушення умов договору підряду;
- порядок врегулювання спорів;
- порядок внесення змін до договору підряду та його розірвання.
З аналізу наведених норм варто визначити, що ціни на матеріальні ресурси є істотною умовою договору.
При цьому, абзац 1 пункту 17 Особливостей передбачає, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.
Водночас, як уже зазначалося, договір про закупівлю містить окремі вимоги до внесення змін до істотних умов, які визначені пунктом 19 Особливостей.
Так, пункт 19 Особливостей передбачає, що істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, які визначені даною нормою.
При цьому, як було з’ясовано в статті Змінились ціни на матеріальні ресурси в договорі про закупівлю: чи можна внести зміни до договору згідно норм Особливостей, законодавство, зокрема пункт 19 Особливостей, не передбачає підстави для внесення змін до договору підряду в разі, зміни цін на матеріальні ресурси, оскільки жодна норма пункту 19 Особливостей не дозволяє збільшувати ціни на матеріальні ресурси в договорі про закупівлю.
Так, до прикладу, підпункт 2 пункту 19 Особливостей дозволяє збільшити ціну за одиницю виключно предмета закупівлі – товари, предмет закупівлі якого визначається згідно з пунктом 34 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Натомість при закупівлі робіт дана підстава для внесення змін до договору про закупівлю не може бути застосована.
Що робити замовнику в разі, коли підрядник відмовляється виконувати умови договору без внесення змін до договору?
Відповідно до частини 1 статті 509 ЦКУ зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов’язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.
Стаття 526 ЦКУ передбачає, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Водночас в разі, коли одна із сторін відмовляється від виконання умов договору, до прикладу, підрядник, замовник може ініціювати розірвання договору.
Так, згідно статті 651 ЦКУ розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не передбачене договором або законом. Договір може бути розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Стаття 653 ЦКУ передбачає, що у разі зміни договору зобов'язання сторін змінюються відповідно до змінених умов щодо предмета, місця, строків виконання тощо.
У разі розірвання договору зобов'язання сторін припиняються.
У разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Відповідно до статті 654 ЦКУ зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Отож, з огляду на дані законодавчі норми розірвання договору про закупівлю може здійснюватися в наступних випадках:
- за згодою сторін;
- за рішенням суду;
- у випадку односторонньої відмови від договору, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом.
І тому вбачається, що, якщо підрядник не погоджується виконувати договір на тих умовах, які визначені в договорі, зокрема в разі, збільшення цін на матеріальні ресурси, замовник може розірвати договір згідно наведених норм ЦКУ, зокрема в односторонньому порядку або ж за домовленістю сторін.
Натомість після розірвання договору та коригування проєктної документації, у зв’язку із зростанням цін на матеріальні ресурси, замовник може здійснити нову закупівлю.
пов'язані статті
24 лип.
Повний супровід при проведенні відкритих торгів21 лип.
Яку інформацію учасник може підтвердити спроможностями субпідрядника / співвиконавця17 лип.
Чи наявні ризики для замовника, якщо укладається договір на ціни вище ринкових та як убезпечити себе16 лип.
До коригування вартість проектної документації складала 1,5 млн.грн., а після коригування перевищила зазначені межі: який вид закупівлі обрати15 лип.
Чи варто прописувати умови договору щодо субпідрядника / співвиконавця та як їх прописати