Розбираємо нове виключення для укладення «прямого» договору про закупівлю: підпункт 16 пункту 13 Особливостей
Постановою Кабміну від 16.05.2023 № 491, яка набрала чинність 20.05.2023 доповнено пункт 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) підпунктом 16.
Наведений підпункт надає право замовникам придбавати товари і послуги (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли закупівля із застосуванням електронного каталогу не відбулася або в електронному каталозі відсутній необхідний замовнику товар, якщо така закупівля була проведена відповідно до пункту 5 розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.09.2019 № 846 «Про визначення державної установи “Професійні закупівлі” централізованою закупівельною організацією» (Офіційний вісник України, 2019 р., № 77, ст. 2660) - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2023 № 491.
Тож у цьому матеріалі розберемо хто та в яких випадках має право застосовувати нове виключення для укладення «прямого» договору про закупівлю.
Які замовники мають право на застосування підпункту 16 пункту 13 Особливостей?
Для початку необхідно розібратися із тим хто із замовників може застосувати таку підставу для укладення «прямого» договору про закупівлю. Сама норма скеровує нас до розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.09.2019 № 846 «Про визначення державної установи “Професійні закупівлі” централізованою закупівельною організацією» (далі – Розпорядження). Так, пунктом 4 Розпорядження визначено, що у період дії правового режиму воєнного стану в Україні для замовників згідно з додатком 5 зазначена в пункті 1 цього розпорядження централізована закупівельна організація (державна установа «Професійні закупівлі») за рахунок коштів державного бюджету проводить відкриті торги та закупівлі за рамковими угодами:
- електричної енергії згідно з додатком 6;
- нафти і дистилятів згідно з додатком 6.
Додатком 5 до Розпорядження визначені наступні замовники:
Відповідно застосовувати підпункт 16 пункту 13 Особливостей мають право виключено перелічені вище замовники.
Що можуть закуповувати замовники згідно підпункту 16 пункту 13 Особливостей?
Як ми вже зазначали вище додатком 6 до Розпорядження визначено виключний перелік товарів, закупівля яких через централізовану закупівельну організацію є обов'язковою для замовників наведених вище, а саме:
Тож згідно підпункту 16 пункту 13 Особливостей замовники, що наведені у попередньому розділі статті, мають право закуповувати без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару виключно такі предмети закупівлі:
- 09130000-9 — Нафта і дистиляти. Звертаємо увагу, що під даний код Єдиного закупівельного словника підпадає, зокрема, бензин та дизельне паливо;
- 09310000-5 — Електрична енергія.
За яких умов замовники мають право застосовувати підпункт 16 пункту 13 Особливостей?
Для відповіді на дане запитання необхідно зрозуміти загальний алгоритм. Тож, Розпорядження визначає обов’язок для викличного переліку замовників, передавати закупівлі, що відповідають таким кодам Єдиного закупівельного словника: 09130000-9 — Нафта і дистиляти, 09310000-5 — Електрична енергія, ДУ «Професійні закупівлі» для подальшого проведення відкритих торгів або закупівель за рамковими угодами.
Пунктом 5 Розпорядження визначено, що у разі коли відповідно до пункту 51 Особливостей, відкриті торги, що проводилися відповідно до пункту 4 цього розпорядження зазначеною в пункті 1 цього розпорядження централізованою закупівельною організацією, були відмінені (у тому числі частково за лотом), замовник може здійснити закупівлю такого предмета закупівлі самостійно із застосуванням електронного каталогу.
Тобто, дана норма надає право замовнику здійснити закупівлю, яка відповідає одному із кодів Єдиного закупівельного словника: 09130000-9 — Нафта і дистиляти, 09310000-5 — Електрична енергія, самостійно через електронний каталог, але за умови, що відкриті торги, які проводилися ДУ «Професійні закупівлі» було відмінено згідно пункту 51 Особливостей, а саме:
- відхилено всі тендерні пропозиції (у тому числі, якщо була подана одна тендерна пропозиція, яка відхилена замовником) згідно з Особливостями;
- неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з Особливостями.
На цьому законодавці не зупинилися та передбачили ще одну ситуацію, яка може виникнути на практиці та виклали її у підпункту 16 пункту 13 Особливостей, а саме: придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. грн може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли закупівля із застосуванням електронного каталогу не відбулася або в електронному каталозі відсутній необхідний замовнику товар, якщо така закупівля була проведена відповідно до пункту 5 розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.09.2019 № 846 «Про визначення державної установи “Професійні закупівлі” централізованою закупівельною організацією» (Офіційний вісник України, 2019 р., N 77, ст. 2660) - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2023 № 491.
Підсумки
Застосувати підпункт 16 пункту 13 Особливостей мають право замовники, що визначені у додатку 5 до Розпорядження та у разі настання наступних послідовних умов :
- під час дії правового режиму воєнного стану в Україні замовником, визначеним додатком 5 до Розпорядження, було передано закупівлю за предметом Нафти і дистиляти за ДК 021:2012 09130000-9 та / або Електрична енергія за ДК 012:2012 09310000-5 ДУ «Професійні закупівлі» для подальшого проведення відкритих торгів або закупівлі за рамковими угодами;
- відкриті торги, проведені ДУ «Професійні закупівлі», згідно з пунктом 4 Розпорядження, було відмінено у зв’язку з відхиленням всіх тендерних пропозицій (у тому числі, якщо була подана одна тендерна пропозиція, яка відхилена замовником) згідно з Особливостями або неподанням жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з Особливостями;
- замовником, визначеним у додатку 5 до Розпорядження, було здійснено закупівлю Нафти і дистиляти за ДК 021:2012 09130000-9 та / або Електрична енергія за ДК 012:2012 09310000-5, відповідно до пункту 5 Розпорядження, через електронний каталог, проте така закупівля не відбулася або в електронному каталозі відсутній необхідний замовнику товар.
пов'язані статті
19 листоп.
Замовник не зазначив в оголошенні інформацію про забезпечення тендерної пропозиції, порушення чи ні та яка відповідальність18 листоп.
12 тестів щодо підготовки тендерної документації18 листоп.
Як обгрунтувати закупівлю через відсутність конкуренції з технічних причин, якщо суб’єкт господарювання не є природним монополістом: практика ДАСУ та суду15 листоп.
Чи можна не встановлювати вимогу по локалізації, якщо товар, який потрібний замовнику повністю іноземного виробництва15 листоп.
Тендерна / цінова пропозиція, як окремий документ: варто чи не варто вимагати