Статті

Різниця між нагальною та додатковою потребою 

2
164

Серед вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), замовники стикаються із такими поняттями, як «нагальна потреба» та «додаткова потреба».

Дані терміни частково схожі між собою, проте це в жодному разі не ототожнює їх. Тож пропонуємо у даному матеріалі більш детально проаналізувати у чому ж полягає основна відмінність нагальної та додаткової потреби. 

Аналіз поняття «нагальна потреба» 

Керуючись підпунктом 4 пункту 13 Особливостей, придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли: 

4) існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв'язку з виникненням об'єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником. 

Згідно інформації, відображеної у Словнику української мови, під терміном «нагальний» мається на увазі той, якого не можна відкласти, терміновий, негайний. 

Відповідно замовник визначає потребу, як нагальну, у разі якщо: 

  • виникла потреба, яка є нагальною (терміновою, яку не можна відкласти); 
  • така потреба пов’язана із виникненням об’єктивних обставин; 
  • замовник не має змоги очікувати терміну, передбаченого на проведення закупівлі, шляхом використання електронної системи (відкритих торгів з особливостями та/або запиту пропозицій постачальників); 
  • наявне документальне підтвердження. 

Абзацом тридцять четвертим пункту 13 Особливостей визначено, що у разі укладення договору про закупівлю відповідно до цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у формі розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника. 

Також нагадуємо, що згідно вимог пункту 19 Особливостей, істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених в даному пункті Особливостей. 

Аналіз поняття «додаткова потреба» 

Згідно пункту 15 Особливостей, якщо у замовника виникла додаткова потреба (яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі) у здійсненні закупівлі за предметом закупівлі, закупівля за яким ним вже була здійснена у поточному році, очікувана вартість такого предмета закупівлі не додається до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля яких була здійснена, а замовник обирає вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених цими особливостями. 

Керуючись вищезазначеною нормою, потребу можна визначити як додаткову у разі, якщо: 

  • виникає потреба у додатковому обсязі товару / робіт / послуг; 
  • замовник не міг передбачити потребу у додатковому обсязі предмета закупівлі на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі; 
  • відповідно закупівля за тотожним предметом закупівлі вже була проведена; 
  • така попередня закупівля була здійснена у поточному році.  

Факт визначення потреби, як додаткової, передбачає що:  

  • очікувана вартість такого предмета закупівлі не додається до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля якого (яких) була здійснена; 
  • замовник обирає вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених Особливостями. 

Слід наголосити, що основна прив’язка даного терміну здійснюється саме до наявності потреби, а вже в другу чергу до її очікуваної вартості. Відповідно якщо замовнику на момент здійснення попередньої закупівлі за тотожним предметом закупівлі така потреба вже була відома, то назвати її додатковою дещо неправомірно. 

Порівняння термінів «нагальна потреба» та «додаткова потреба» 

Пропонуємо розглянути спільні та відмінні аспекти термінів «нагальна потреба» та «додаткова потреба» у вигляді таблиці: 

 Нагальна потреба Додаткова потреба 
Законодавча підстава підпункт 4 пункту 13 Особливостей абзац третій пункту 15 Особливостей 
Вид закупівлі пряма закупівля залежить від очікуваної вартості предмета закупівлі 
Очікувана вартість сумується із іншими предметами закупівлі згідно вимог законодавства не сумується із іншими предметами закупівлі згідно вимог законодавства 
Терміновість закупівлі закупівля термінова не містить законодавчої вимоги щодо даного аспекту 
Передбачуваність потреби з’явилась у момент виникнення об’єктивних обставин не була відома на момент проведення попередньої закупівлі за тотожним предметом закупівлі 
Здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі в поточному році не містить законодавчої вимоги щодо даного аспекту є обов’язково умовою 
Наявність документального підтвердження є обов’язково умовою не містить законодавчої вимоги щодо даного аспекту 
Оприлюднення обґрунтування оприлюднюється разом із звітом про договір про закупівлю, укладеного без використання електронної системи не містить законодавчої вимоги щодо оприлюднення обґрунтування 
Застосування пункту 19 Особливостей розповсюджується на вимоги договору про закупівлю розповсюджується виключно у випадках укладення договору про закупівлю 
#додаткова потреба#прямий договір

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard