Статті

Ремонт генератора: поточний ремонт чи послуга 

1
274

Використання генератора в теперішніх умовах стало невід’ємною частиною життя кожного українця. І звісно ж регулярне введення в дію графіків вимкнень світла змушують людей шукати та користуватись альтернативними джерелами утворення електричної енергії. 

Відповідно доволі велика кількість закупівельників стикаються із супутніми потребами, які виникають у процесі використання такого обладнання, як генератор. Окрім потреби у придбанні необхідного виду палива, замовникам необхідно також подбати про своєчасне технічне обслуговування та здійснення ремонту генератора. Тож пропонуємо у даному матеріалі розібратись і віднайти відповідь на питання, як саме доцільно обрати вид предмета закупівлі та вид закупівлі поточного ремонту чи ремонту генератора таким чином, аби не порушити при цьому вимоги законодавства у сфері публічних закупівель. 

Термін «поточний ремонт» у розумінні законодавства 

Звертаючись до пункту 21 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), послуги – будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації

Для більше детального розуміння що ж приховує в собі термін «поточний ремонт», закупівельникам варто звернути увагу на лист Міністерства регіонального розвитку та будівництва від 15.07.2009 № 9/9-1056. Відповідно поточний ремонт – це комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає систематичне та своєчасне підтримання експлуатаційних якостей та попередження передчасного зносу конструкцій і інженерного обладнання. Якщо будівля в цілому не підлягає капітальному ремонту, комплекс робіт поточного ремонту може враховувати окремі роботи, які класифікуються як такі, що відносяться до капітального ремонту (крім робіт, які передбачають заміну та модернізацію конструктивних елементів будівлі). Поточний ремонт повинен провадитись з періодичністю, що забезпечує ефективну експлуатацію будівлі або об'єкта з моменту завершення його будівництва (капітального ремонту) до моменту постановки на черговий капітальний ремонт (реконструкцію). 

Та все ж при визначенні предмета для будь-якої публічної закупівлі, замовнику перш за все варто враховувати норми Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 р. №708 (далі – Порядок №708). Згідно пункту 3 розділу ІІ Порядку №708, під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04 червня 2014 року № 163, та/або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301. 

Як бачимо, у вищезазначеній вимозі Порядку №708, при визначенні предмета закупівлі поточного ремонту замовник стикається із декількома додатковими термінами, а саме: 

  • будівля — різновид споруди, що складається з несучих та огороджувальних або сполучених (несучо-огороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для життєдіяльності людей та виробництва продукції; 
  • будинок — різновид будівлі, яка призначена, як правило, для проживання та обслуговування людей; 
  • споруда — штучно створений об’ємний, площинний або лінійний об'єкт, що має природні або штучні просторові межі, призначений для досягнення певних цілей; 
  • лінійний об'єкт інженерно-транспортної інфраструктури — наземні, надземні або підземні лінійні об’єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії тощо. 

Генератор до жодних із наведених понять не відноситься. 

Як обрати вид предмета закупівлі для ремонту генератора, не припустившись помилки? 

Згідно норм Порядку №708, під терміном «поточний ремонт» варто розуміти поточний ремонт будинків, будівлі, споруди, лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури. Натомість коли замовнику необхідно здійснити поточний ремонт генератора, то він не зможе визначити предмет закупівлі за державними будівельними нормами ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затвердженими наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04 червня 2014 року № 163, так як дані норми не стосуються ремонту обладнання.  

Відповідно такий предмет закупівлі варто розглядати, як закупівлю звичайних послуг, так само як і ремонт транспортно засобу чи іншого обладнання, про що більш детально можна дізнатись у матеріалі «Чи є поточний ремонт транспорту/обладнання поточним ремонтом у розумінні законодавства з публічних закупівель»

Керуючись вимогами пункту 10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. N 708 (далі - послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12-1 цих особливостей або розділом "Порядок проведення відкритих торгів" цих особливостей, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 "Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу", з урахуванням положень, визначених цими особливостями, та/або в порядку, передбаченому пунктом 8 цих особливостей. 

Звертаємо увагу на доволі поширену помилку закупівельників, які при здійсненні закупівлі ремонту / поточного ремонту генератора обирають вид предмета закупівлі «послуги», проте враховують при цьому вартісні межі, визначені для закупівлі поточного ремонту. Пропонуємо розглянути цю та інші поширені помилки більш детально та на прикладах. 

Приклади особливостей здійсненні закупівлі поточного ремонту / ремонту генератора 

Приклад 1. Замовник зазначає в загальній назві предмета закупівлі «Поточний ремонт та технічне обслуговування обладнання (генератора)». Так як поточний ремонт генератора, а також його технічне обслуговування є простою послугою у розумінні законодавства сфери публічних закупівель, то вартісні межі, визначені пунктом 10 Особливостей в такому разі становлять 100 тис. гривень. Відповідно якщо очікувана вартість такого предмета закупівлі становить або перевищує 100 тис.г ривень, замовник має змогу задовольнити потребу шляхом застосування процедури закупівлі відриті торги. 

Тому укладення прямого договору (у випадках, не передбачених законодавством) за предметом «Поточний ремонт та технічне обслуговування обладнання (генератора)», вартість якого перевищує вартісні межі, визначені у пункті 10 Особливостей, варто розцінювати, як порушення вимог пунктів 5 та 10 Особливостей, у вигляді придбання послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги. 

Приклад 2. Згідно вимог Порядку №708, предмет закупівлі послуг визначається за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. Відповідно, використовуючи словесний пошук, аналіз Єдиного закупівельного словника приводить нас до детального коду 50532300-6 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування генераторів. А тому при здійсненні закупівлі за предметом «поточний ремонт та технічне обслуговування обладнання (генератора)», замовник може використати код ДК 021:2015: 50530000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування техніки за Єдиним закупівельним словником.  

Натомість не доцільним буде визначення даного предмета закупівлі, наприклад, за кодом ДК 021:2015: 45450000-6 - Інші завершальні будівельні роботи за Єдиним закупівельним словником, який відображає зовсім інший спектр робіт та послуг з поточного ремонту, що не мають прямого відношення до здійснення поточного ремонту та технічного обслуговування генератора. 

Приклад 3. Припустимо, що замовник має намір здійснити закупівлю капітального ремонту споруди. В проектно-кошторисній документації міститься позиція «ремонт обладнання (генератора)», що є складовою такого капітального ремонту. Відповідно таку закупівлю слід розглядати як закупівлю робіт, із врахуванням вартісних меж, передбачений пунктом 10 Особливостей, у розмірі 1,5 млн. гривень. 

Підсумки 

Під час здійснення закупівлі послуг із поточного ремонту / ремонту та/або технічного обслуговування генератора, замовнику варто враховувати, що даний предмет закупівлі підпадає під вид предмета закупівлі «послуги». Відповідно замовнику варто врахувати, що вартісні межі, визначені пунктом 10 Особливостей у разі придбання послуг (крім послуг з поточного ремонту), становлять 100 тис. гривень. 

А тому під час здійснення закупівлі послуг з ремонту генератора замовнику варто: 

  • врахувати вартісні межі, визначені законодавством сфери публічних закупівлі саме для виду предмета закупівлі «послуг», а не «послуг з поточного ремонту»; 
  • визначити вид закупівлі у відповідності до вимог пунктів 11 та 10 Особливостей, із врахуванням очікуваної вартості такого предмета закупівлі послуг; 
  • при визначенні предмета закупівлі враховувати специфіку даного предмета закупівлі. Пропонуємо замовникам розглянути можливість здійснення закупівлі послуг з ремонту генератора у відповідності до коду ДК 021:2015: 50530000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування техніки за Єдиним закупівельним словником; 
  • пам’ятати, що згідно частини другої статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення, придбання послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель відповідно до вимог закону тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від тисячі п’ятсот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 

У той же час, якщо замовник здійснює закупівлю капітального ремонту, і ремонт генератора включений у перелік робіт, передбачений проектно-кошторисною документацією до такої закупівлі, то відповідно замовнику доцільно обрати вид предмета закупівлі «роботи». 

#закупівлі поточного ремонту#закупівлі ремонту#планування закупівель#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard