Ремонт автомобіля після аварії – чи підпадає під виключення законодавства
Під час здійснення закупівлі послуг ремонту автомобіля, замовнику слід враховувати не лише базове законодавство сфери публічних закупівель, але й дещо ширший спектр положень нормативно-правових актів, що розповсюджують сферу дії у даному напрямку.
При цьому трапляються й ситуації, коли відновлювати робочий стан транспортного засобу необхідно за кошти, повернуті страховою компанією з метою відшкодування збитків, завданих внаслідок дорожньо-транспортної пригоди.
Тож у даному матеріалі розглянемо на які додаткові законодавчі норми слід звернути увагу при здійсненні закупівлі ремонту автомобіля для відновлення його стану після участі у дорожньо-транспортній пригоді, а також розглянемо (не)можливість здійснення такої закупівлі у відповідності до виключень законодавчих норм.
Законодавчі підстави для отримання страхових виплат для відшкодування збитків, завданих внаслідок дорожньо-транспортної пригоди
Аналізуючи норми статті 16 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 № 3353-XII, водій зобов'язаний: мати при собі посвідчення водія, реєстраційний документ на транспортний засіб (у разі найму (оренди)/лізингу транспортного засобу замість реєстраційного документа на транспортний засіб водій може мати при собі та пред’являти його копію, вірність якої засвідчено нотаріально, разом з оригіналом або копією договору про найм (оренду)/лізинг транспортного засобу, вірність якої засвідчено нотаріально), а у випадках, передбачених законодавством, - поліс обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страховий сертифікат "Зелена картка"), пред’явити у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в посвідченні водія, реєстраційному документі на транспортний засіб, або пред’явити електронне посвідчення водія та електронне свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, чинний внутрішній електронний договір зазначеного виду обов’язкового страхування у візуальній формі страхового поліса (на електронному або паперовому носії, або відображення інформації про його наявність в електронному свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу), а також інші документи, передбачені законодавством.
Тож пропонуємо більш детально дослідити тематику страхування транспортного засобу. Законом України «Про страхування» від 18.11.2021 № 1909-IX (далі – Закон про страхування) визначено, що страхування – правовідносини щодо захисту страхових інтересів фізичних та юридичних осіб (страховий захист) при страхуванні ризиків, пов’язаних з життям, здоров’ям, працездатністю та пенсійним забезпеченням, з володінням, користуванням і розпорядженням майном, з відшкодуванням страхувальником заподіяної ним шкоди особі або її майну, а також шкоди, заподіяної юридичній особі, у разі настання страхових випадків, визначених договором страхування, за рахунок коштів фондів, що формуються шляхом сплати страхувальниками страхових премій (платежів, внесків), доходів від розміщення коштів таких фондів та інших доходів страховика, отриманих згідно із законодавством.
Статтею 3 Закону про страхування визначено, що діяльність із страхування включає, в тому числі:
1) пряме страхування за класами страхування, визначеними статтею 4 цього Закону;
2) перестрахування за класами страхування, визначеними статтею 4 цього Закону.
Згідно положення статті 4 Закону про страхування, до класів страхування іншого, ніж страхування життя, належать:
(...)
3) клас 3 - страхування наземних транспортних засобів (крім залізничного рухомого складу).
При цьому окрім Закону про страхування, слід звернути увагу ще й на норми Закону України «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» від 01.07.2004 № 1961-IV (далі – Закон про обов’язкове страхування). Відповідно до положень Закону про обов’язкове страхування, обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності здійснюється з метою забезпечення відшкодування шкоди, заподіяної життю, здоров'ю та/або майну потерпілих внаслідок дорожньо-транспортної пригоди та захисту майнових інтересів страхувальників.
Під терміном дорожньо-транспортна пригода слід розуміти подію, що сталася під час руху транспортного засобу, внаслідок якої загинули або поранені люди чи завдані матеріальні збитки.
Об'єктом обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності є майнові інтереси, що не суперечать законодавству України, пов'язані з відшкодуванням особою, цивільно-правова відповідальність якої застрахована, шкоди, заподіяної життю, здоров'ю, майну потерпілих внаслідок експлуатації забезпеченого транспортного засобу.
Відповідно до Закону про обов’язкове страхування, укладаються такі види договорів обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності:
- внутрішній договір обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності (далі - внутрішній договір страхування);
- договір міжнародного обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності (далі - договір міжнародного страхування).
Внутрішні договори страхування діють виключно на території України.
Страховики зобов'язані укладати договори обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності (внутрішній договір страхування, міжнародний договір страхування, міжнародний договір "Зелена картка") відповідно до Закону про обов’язкове страхування та чинного законодавства України.
Відповідно договір на страхування транспортного засобу укладається між двома сторонами:
- страхувальники – юридичні особи та дієздатні громадяни, що уклали із страховиками договори обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності за шкоду, заподіяну життю, здоров'ю, майну третіх осіб під час експлуатації наземного транспортного засобу;
- страховики – страхові організації, що мають право на здійснення обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів відповідно до вимог, встановлених цим Законом та Законом України "Про страхування".
У разі настання страхового випадку страховик у межах страхових сум, зазначених у страховому полісі, відшкодовує у встановленому цим Законом порядку оцінену шкоду, заподіяну внаслідок дорожньо-транспортної пригоди життю, здоров’ю, майну третьої особи.
У разі настання події, яка є підставою для проведення регламентної виплати, МТСБУ у межах страхових сум, що були чинними на день настання такої події, відшкодовує у встановленому цим Законом порядку оцінену шкоду, заподіяну внаслідок дорожньо-транспортної пригоди життю, здоров’ю, майну третьої особи.
Під страховим випадком є дорожньо-транспортна пригода, що сталася за участю забезпеченого транспортного засобу, внаслідок якої настає цивільно-правова відповідальність особи, відповідальність якої застрахована, за шкоду, заподіяну життю, здоров’ю та/або майну потерпілого, про що зазначено у статті 6 Закону про обов’язкове страхування.
Відповідно до норм Закону про страхування, страхова виплата (страхове відшкодування) – грошові кошти, що виплачуються страховиком у разі настання страхового випадку відповідно до умов договору страхування та/або законодавства.
Яким чином замовник повинен здійснити закупівлю послуг з ремонту автомобіля за кошти, повернуті страховою організацією?
Керуючись вимогами Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у переліку випадків, визначених у пункті 13 Особливостей.
При цьому жоден із таких випадків не передбачає можливості для замовника правомірно уникнути застосування електронної системи у разі, коли очікувана вартість предмета закупівлі за кодом ДК 021:2015: 50110000-9 - Послуги з ремонту і технічного обслуговування мототранспортних засобів і супутнього обладнання за Єдиним закупівельним словником становить або перевищує вартісні межі, визначені пунктом 10 Особливостей.
Відповідно враховуючи що ремонт транспортного засобу є послугою у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі», замовнику слід здійснити таку закупівлю, шляхом:
- укладення прямого договору – у разі якщо вартість предмета закупівлі не перевищує 100 тис. гривень;
- оголошення відкритих торгів з особливостями – у разі якщо вартість предмета закупівлі становить або перевищує 100 тис. гривень.
пов'язані статті
10 січ.
Нафтогаз Трейдинг інформує про збільшення ціни природного газу: дії замовника02 січ.
Визначаємо МНН лікарського засобу: покрокова інструкція01 січ.
Чи можливе укладення договору згідно пп. 6 п. 13 Особливостей у 2025 році, якщо ВТ проведено у 2024 році26 груд.
Чи можна у 2024 році укласти прямий договір / договір про закупівлю на 2025 рік26 груд.
Огляд змін до Особливостей за 2024 рік: важливі аспекти