Статті

Рахункова палата та її повноваження

0
64

У системі державного фінансового контролю важливе місце займає Рахункова палата України. Стаття 98 Конституції України визначає, що контроль від імені Верховної Ради України за надходженням коштів до Державного бюджету України та їх використанням здійснює Рахункова палата. Організація, повноваження і порядок діяльності Рахункової палати визначаються законом.

Законом, який визначає організацію, повноваження і порядок діяльності Рахункової палати є Закон України «Про Рахункову палату» № 576-VIII від  02.07.2015 (далі – Закон про Рахункову палату).

Згідно статті 1 Закону про Рахункову палату:

1. Рахункова палата від імені Верховної Ради України здійснює контроль за надходженням коштів до Державного бюджету України та їх використанням.

2. Рахункова палата підзвітна Верховній Раді України та регулярно її інформує про результати своєї роботи.

3. Рахункова палата є вищим державним колегіальним органом фінансового контролю (аудиту).

4. Рахункова палата є юридичною особою, має печатку із своїм найменуванням і зображенням Державного Герба України.

5. Рахункова палата розташовується в місті Києві.

Таким чином Рахункова палата є вищим державним колегіальним органом фінансового контролю (аудиту), який здійснює контроль за надходженням коштів до Державного бюджету України та їх використанням

Частина 1 статті 7 Закону про Рахункову палату визначає повноваження Рахункової палати:

1) здійснює заходи державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту) щодо:

  • надходжень до державного бюджету податків, зборів та інших доходів, включаючи їх адміністрування органами, що контролюють справляння таких надходжень;
  • проведення витрат державного бюджету, включаючи: використання бюджетних коштів на забезпечення діяльності Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, Конституційного Суду України, Верховного Суду, вищих спеціалізованих судів, апеляційних та місцевих судів, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Вищої ради правосуддя, Офісу Генерального прокурора та інших органів, безпосередньо визначених Конституцією України; використання коштів державного бюджету, наданих місцевим бюджетам та фондам загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування; здійснення таємних видатків державного бюджету;
  • управління об’єктами державної і комунальної власності, діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб’єктів господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належать суб’єктам господарювання державного сектору економіки, суб’єктів господарювання комунального сектору економіки;
  • надання кредитів з державного бюджету та повернення таких коштів до державного бюджету;
  • операцій щодо державних внутрішніх та зовнішніх запозичень, державних гарантій, обслуговування і погашення державного та гарантованого державою боргу;
  • використання коштів, отриманих до державного та/або місцевих бюджетів від іноземних держав, Європейського Союзу, іноземних фінансових установ, міжнародних організацій, донорських установ у вигляді кредитів (позик), грантів, допомоги;
  • здійснення публічних закупівель;
  • виконання державних цільових програм, інвестиційних проектів, державного замовлення, надання державної допомоги суб’єктам господарювання за рахунок коштів державного бюджету;
  • здійснення казначейського обслуговування бюджетних коштів;
  • стану внутрішнього контролю розпорядників бюджетних коштів;
  • інших операцій, пов’язаних із надходженням коштів до державного бюджету та їх використанням;
  • виконання кошторису адміністративних витрат Національного банку України;
  • надходження і використання коштів місцевих бюджетів;
  • надходження і використання коштів фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування;
  • консолідованої фінансової звітності суб’єктів державного сектору та бюджетів;

2) проводить експертизу поданого до Верховної Ради України проекту закону про Державний бюджет України (включаючи матеріали, що додаються до цього проекту закону) та готує відповідні висновки;

3) аналізує виконання Державного бюджету України та готує відповідні висновки, а також пропозиції щодо усунення виявлених відхилень і порушень;

4) аналізує річний звіт про виконання закону про Державний бюджет України, поданий Кабінетом Міністрів України, та готує відповідні висновки з оцінкою ефективності управління коштами державного бюджету, а також пропозиції щодо усунення виявлених порушень та вдосконалення бюджетного законодавства;

5) аналізує ефективність використання суб’єктами господарювання пільг із сплати до державного бюджету податків, зборів, обов’язкових платежів, доцільність функціонування пільгових режимів оподаткування та їх вплив на загальний стан надходжень державного бюджету;

6) здійснює попередній аналіз, до розгляду на засіданнях комітетів Верховної Ради України та на пленарних засіданнях Верховної Ради України, звіту Антимонопольного комітету України та звіту Фонду державного майна України в частині, що впливає на виконання державного бюджету;

6-1) здійснює попередній аналіз, до розгляду на засіданнях комітетів Верховної Ради України та на пленарних засіданнях Верховної Ради України, щорічного звіту, що містить аналіз функціонування системи публічних закупівель та узагальнену інформацію про результати здійснення контролю у сфері закупівель, протягом трьох місяців з дня його оприлюднення;

6-2) надає обов’язкові до розгляду висновки щодо проектів законодавчих актів, що стосуються питань статусу, незалежності, організації, повноважень і порядку діяльності Рахункової палати та інших питань, пов’язаних з її функціонуванням;

8) направляє за результатами заходів державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту) обов’язкові для розгляду рішення Рахункової палати;

9) аналізує реалізацію наданих Рахунковою палатою рекомендацій (пропозицій) з метою оцінки їх результативності;

10) звертається до суду у разі порушення об’єктами контролю повноважень членів Рахункової палати та посадових осіб апарату Рахункової палати, зокрема щодо усунення перешкод у реалізації таких повноважень;

11) у разі виявлення ознак кримінального або адміністративного правопорушення інформує про них відповідні правоохоронні органи;

12) здійснює співробітництво з вищими органами фінансового контролю інших держав, міжнародними організаціями, укладає з ними угоди про співробітництво, проводить з органами фінансового контролю інших держав спільні та паралельні аудити;

13) здійснює методичну та методологічну роботу з питань державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту);

13-1) забезпечує управління якістю заходів державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту);

14) забезпечує підвищення рівня професійної компетентності членів Рахункової палати та посадових осіб апарату Рахункової палати;

15) здійснює інші повноваження, визначені законом.

Також звернемо увагу хто може бути об’єктами контролю Рахункової палати при виконанні повноважень, визначених частиною 1 статті 7 Закону про Рахункову палату. Такими об’єктами  контролю Рахункової палати є державні органи, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, інші бюджетні установи, у тому числі закордонні дипломатичні установи України, суб’єкти господарювання, громадські чи інші організації, фонди загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, Національний банк України та інші фінансові установи (частина 2 статті 7 Закону про Рахункову палату).

Також Рахункова палата за результатами здійснення заходів державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту):

  1. регулярно інформує Верховну Раду України, Президента України про результати здійснення заходів державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту), включаючи факти порушень бюджетного законодавства;
  2. подає Верховній Раді України висновки щодо проекту закону про Державний бюджет України;
  3. щокварталу подає Верховній Раді України висновки про стан виконання закону про Державний бюджет України, а також пропозиції щодо усунення виявлених відхилень і порушень;
  4. подає Верховній Раді України висновки і пропозиції щодо річного звіту про виконання закону про Державний бюджет України (частина 3 статті 7 Закону про Рахункову палату).

Крім того Рахункова палата може надавати в межах компетенції консультації Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України, міністерствам, іншим державним органам та органам місцевого самоврядування (частина 4 статті 7 Закону про Рахункову палату).

#навчання для початківців#основи закупівель

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard