Статті

Продовження строку дії договору про закупівлю та / або строку виконання зобов’язань: аналіз норми

0
1690

Постановою Кабміну від 17.02.2023 № 157 було внесено зміни до окремих положень пунктів Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну вид 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), які набрали чинності 25.02.2023.

Зазначенні зміни також торкнулися і підпункту 4 пункту 19 Особливостей, яким передбачений один із випадків зміни істотних умов договору про закупівлю. Які ж зміни відбулися? Проаналізуємо норму та порівняємо редакції зазначеного пункту до 25.02.2023 та діючу редакцію підпункту 4 пункту 19 Особливостей.

Як бачимо із порівняння двох редакцій підпункту 4 пункту 19 Особливостей законодавець доповнив випадок на перший погляд незначним уточнення «/або», попри це дане доповнене формулюванням «та / або» виокремив три різні події, а саме продовження строку дії договору про закупівлю та / або строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг.

Таке формулювання підпункту 4 пункту 19 Особливостей надало право замовнику окремо вносити зміни до істотної умови договору про закупівлю, а саме:

  • щодо продовження строку дії договору про закупівлю;
  • щодо продовження строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг;
  • щодо продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг одночасно.

До внесення змін у зазначений підпункт дана підстава виглядала та трактувалася таким чином, що замовник у разі необхідності внесення змін щодо строку виконання зобов’язань навіть і в межах строку дії договору про закупівлю не міг вчинити таку дію, так як даний пункт містив трактування, що продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг має відбуватися одночасно.

Тому, зміни які внесенні до підпункту 4 пункту 19 Особливостей є довгоочікуваними та необхідними, так як на практиці не завжди у замовника виникає необхідність у продовженні строку виконання зобов’язань і продовженні терміну дії договору про закупівлю одночасно, та формально якщо замовник не дотримувався згаданої вимоги щодо внесення змін до істотних умов договору про закупівлю могло розцінюватися, як порушення у сфері публічних закупівель.

Важливо! Застосування «нової» редакції підпункту 4 пункту 19 Особливостей може мати місце у договорах про закупівлю, які укладенні за результатами закупівель, визначених у пункті 17 Особливостей та оголошених з 25.02.2023. Договори про закупівлю, які були укладенні до 25.02.2023 виконуються та вносяться зміни до істотних умов таких договорів у випадку та у редакції підпункту 4 пункт 19 Особливостей, який діяв на дату укладання договору про закупівлю, а саме до змін.

Також, варто нагадати всі умови застосування підпункту 4 пункту 19 Особливостей, які має дотриматися замовник:

умова № 1. Продовження строку дії договору про закупівлю та / або

строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг. Про що говорить дана умова? Про те що продовження строку дії договору про закупівлю та / або

строку виконання зобов’язань зумовлюється необхідність передати товар, або виконати роботи, або надати послугу.

умова № 2. Продовження строку дії договору про закупівлю та / або строку виконання зобов’язань у разі виникнення об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника. Виконання даної умови замовником є напевно самою складною по відношенню до інших умов так як у національному законодавстві відсутнє поняття «об’єктивні обставини» тому у даному випадку оцінка таких обставин буде залежати від суб’єктивної думки перевіряючих або у разі розгляду такої справи в суді, то від суб’єктивної думки судді (суддів) які будуть здійснювати розгляд справи та оцінку обставин.

Попри це, можна зробити деякі висновки враховуючи моніторинги окремих закупівель, та надати наступні рекомендації:

  • існування самого факту об’єктивних обставин не є належним підтвердженням об’єктивних обставин, які спричинили продовження строку дії договору про закупівлю, тобто такі обставини мають мати безпосередній вплив на можливість сторони договору про закупівлю виконати зобов’язання за договором;
  • об’єктивні обставини повинні саме виникнути під час дії договору про закупівлю, тобто такі обставини не мають бути відомі сторонам на дату укладання договору про закупівлю, до прикладу: погані погодні умови, при цьому сторони укладали договір про закупівлю у січні місяці, у зимовий період, а термін виконання робіт до 01.04.2023, у даному випадку сторони укладаючи договір про закупівлю та встановлюючи строки виконання робіт уже розуміли, що таке виконання зобов’язань буде відбуватися у зимовий період.

умова № 3. Виникнення об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника має бути документально підтверджено. Дана умова також має свою складність так як не кожний замовник вимагає надання такого документального підтвердження, а в свою чергу не кожний виконавець / постачальник / надавач послуги може підтвердити документами настання «об’єктивних обставин» на які останній посилається.

В той же час, обставини непереборної сили підтверджуються у порядку визначеному Законом України «Про торгово-промислові палати в Україні» та сторона, яка посилається на дані обставини має надати довідку торгово – промислової палати про настання обставин непереборної сили, які ототожнюються із форс – мажорними обставинами.

Така обставина, як затримка фінансування витрат замовника також має документально підтверджуватися, до прикладу довідкою.

Проте і лист від постачальника товару / надавача послуг / виконавця робіт з відповідним обґрунтуванням може слугувати документальним підтвердженням. Про це детальніше у статті «Чи може лист від постачальника / надавача послуг / виконавця робіт бути підставою для внесення змін до договору про закупівлю відповідно до пункту 4 частини 5 статті 41 Закону? Позиція суду».

умова № 4. Такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю. Дана умова говорить сама за себе, тобто у разі продовження строку дії договору про закупівлю та / або

строку виконання зобов’язань не має призвести до збільшення суми визначеної у договорі про закупівлю.

Також із висновками моніторингів ДАСУ та судової практики щодо дотримання умов внесення змін до істотних умов договору про закупівлю за зазначеною підставою можна ознайомитися у статті розміщеній на платформі: «Внесення змін до договору про закупівлю у зв’язку із продовженням строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань відповідно до Особливостей» .

Підсумки

Після внесення змін до підпункту 4 пункту 19 Особливостей замовник має право у договір про закупівлю, який укладений за результатами закупівель, визначених у пункті 17 Особливостей та оголошених з 25.02.2023, вносити зміни до його істотних умов як щодо продовження строку дії договору про закупівлю так і щодо строку виконання зобов’язань, як двох окремих подій так і одночасно, попри це замовник зобов’язаний дотриматися всіх умов та вимог які визначенні у зазначеному підпункті Особливостей.

#договір про закупівлю#зміни до договору#строки у закупівлях

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard