Статті

Приватний чат замовника та учасника / постачальника на майданчику: як реагувати на звернення

2
110

Взаємодія замовника та учасника / постачальника не завжди обмежується електронною системою закупівель. Доволі часто замовники отримують повідомлення на електронну пошту, по телефону із вимогами чи пропозиціями від таких учасників торгів або постачальників в ЗПП. Більше того, на деяких майданчиках доступний функціонал окремого внутрішнього чату, де сторони закупівельного процесу можуть контактувати. Але, чи узгоджується це із нормами закупівельного законодавства та чи повинен замовник взагалі надавати відповіді на звернення / вимоги / питання отримані лише через приватний чат розберемо у статті.

Електронна система закупівель - інформаційно-телекомунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом України "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", що забезпечує проведення закупівель, створення, розміщення, оприлюднення, обмін інформацією і документами в електронному вигляді, до складу якої входять веб-портал Уповноваженого органу, авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами (пункт 7 частини 1 статті 1 Закону)

Електронна система закупівель повинна бути загальнодоступною та гарантувати недискримінацію, рівні права під час реєстрації всім заінтересованим особам та рівний доступ до інформації всім особам. Обмін і збереження інформації та документів має відбуватися з гарантуванням цілісності даних про учасників і їхніх тендерних пропозицій/пропозицій під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та їх конфіденційність до моменту розкриття тендерних пропозицій/пропозицій (стаття 12 Закону) 

Електронні майданчики є лише частиною електронної системи закупівель. При цьому, технічна реалізація майданчиків хоч і відрізняється візуально, інколи функціонально у будь-якому разі має забезпечити і замовнику, і учасником / постачальникам можливість розміщення інформації та документів, які необхідні для забезпечення вимог законодавства у сфері публічних закупівель. Тобто, кожен працює із свого авторизованого робочого місця, але вся інформація потрапляє в електронну систему закупівель, таким чином забезпечуючи  рівний доступ до інформації всім особам.

При цьому, на деяких електронних майданчиках є можливість учаснику/переможцю в торгах та постачальнику/переможцю відбору в ЗПП надсилати замовнику повідомлення через приватний чат, без відображення таких повідомлень в ЕСЗ. Проте, функціонал внутрішнього спілкування замовника та учасника / постачальника через приватний чат фактично не узгоджується із зазначинити вимогами Закону. І якщо у відкритих торгах учасники / переможець не часто використовують приватний чат та  відразу звертаються у порядку, передбаченому Особливостями із вимогами / зверненнями за потреби, то в ЗПП приватний чат може використовуватися постачальниками з метою додаткового впливу на замовника в ході проведення закупівлі.

Звернення / вимоги у відкритих торгах

Аналізуючи норми Закону та Особливостей є декілька норм, якими визначені положення, що стосуються звернень/вимог фізичних/юридичних осіб або учасників, а саме:

  • пункт 54 Особливостей визначає, що фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Замовник повинен протягом трьох днів з дати їх оприлюднення надати роз’яснення на звернення шляхом оприлюднення його в електронній системі закупівель;
  • абзац 2 пункту 46 Особливостей, передбачено, що у разі коли учасник процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, вважає недостатньою аргументацію, зазначену в повідомленні, такий учасник може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову інформацію про причини невідповідності його пропозиції умовам тендерної документації, зокрема технічній специфікації, та/або його невідповідності кваліфікаційним критеріям, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь з такою інформацією не пізніш як через чотири дні з дати надходження такого звернення через електронну систему закупівель, але до моменту оприлюднення договору про закупівлю в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 Закону;
  • частина 4 статті 33 Закону визначено, що учасник, якого не визнано переможцем процедури закупівлі/спрощеної закупівлі за результатами оцінки та розгляду його тендерної пропозиції/пропозиції, може звернутися через електронну систему закупівель до замовника з вимогою щодо надання інформації про тендерну пропозицію/пропозицію переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, у тому числі щодо зазначення її переваг порівняно з тендерною пропозицією/пропозицією учасника, який надіслав звернення, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь не пізніше ніж через п’ять днів з дня надходження такого звернення.
Із наведених норм вбачається, що звернення/вимоги можуть подаватися під час проведення  процедури закупівлі відкриті торги фізичною/юридичною особою або учасником через електронну систему закупівель. У разі отримання від учасника звернення / вимоги у приватний чат електронного майданчика в замовника немає обов'язку надавати відповідь на таке звернення / вимогу.

Звернення / вимоги у закупівлях із використанням електронного каталогу

Під час здійснення закупівлі через електронний каталог замовник керується нормами Закону з урахування Особливостей, а також нормами Порядку № 822. 

Порядок №822  визначає структуру, механізм формування, використання електронного каталогу в електронній системі закупівель відповідно до Закону.

Із аналізу норм Порядку № 822 вбачається, що: постачальник або переможець відбору не наділений правом звертатися із вимогами / зверненнями/ питаннями тощо під час проведення ЗПП. Відповідно в  разі отримання звернення / вимоги / питання  у приватний чат електронного майданчика в замовника немає обов'язку надавати відповідь постачальнику чи переможцю відбору.
#закупівлі через електронний каталог#звернення учасника

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard