Припинення публічного доступу до інформації в ЕСЗ: що, як, до чого
З початку повномасштабного вторгнення в Україну кожен суб’єкт господарювання, як і кожна фізична особа, має подбати безпеку інформації, яка оприлюднюється на будь-якому ресурсі. Це стосується й публічних закупівель. Адже інколи замовники можуть помилково оприлюднити чутливу інформацію у загальний доступ або ж учасники подаючи свою тендерну пропозицію оприлюднюють документи, розголошення яких під час дії правового режиму воєнного стану в Україні може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку. Тож у цьому матеріалі розберемо як та яку інформацію та / або документи можливо приховати.
Яку інформацію та / або документи можливо приховати?
Відповідь на дане запитання віднайдемо у Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків, затвердженого постановою Кабміну від 24.02.2016 № 166 (далі – Порядок № 166). Так, згідно з пунктами 9, 9-1 та 19 Порядку № 166 можна припинити публічний доступ до:
- інформації шкідливого та / або образливого характеру, та / або інформації, що не стосується проведення закупівлі, про що зазначено у пункті 9 Порядку № 166;
- персональних даних особи, яка не надавала згоду на їх публікацію, про що зазначено у пункті 9 Порядку № 166;
- файла, зараженого вірусом, або файла, що містить шкідливе програмне забезпечення, про що зазначено у 19 Порядку № 166;
- інформації з обмеженим доступом та / або інформації, розголошення якої під час дії правового режиму воєнного стану в Україні може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку, про що зазначено у пункті 9-1 Порядку № 166.
Хто приймає рішення про припинення публічного доступу?
Кожна з наведених вище норм, а саме: пункти 9, 9-1, 19 Порядку № 166, визначають, що рішення приймає комісія. Відповідно до пункту 2 Порядку № 166 комісія щодо розгляду питань діяльності електронної системи закупівель (далі - комісія) - постійно діюча комісія, що утворюється Уповноваженим органом з метою розгляду питань діяльності електронних майданчиків, авторизованих електронних майданчиків в електронній системі закупівель. Рішення комісії, крім рішення, передбаченого у пункті 9-1 цього Порядку, мають рекомендаційний характер.
Положення про діяльність комісії, її персональний та кількісний склад затверджується Уповноваженим органом. Формою роботи комісії є засідання, які проводяться у відкритому режимі. Усі бажаючі можуть взяти участь у засіданні комісії. Особи, присутні на засіданні комісії, можуть використовувати засоби фото-, відео- та звукозапису. Рішення комісії оформлюються протоколом.
Так, на виконання пункту 25 Порядку № 166 наказом Мінекономіки, як Уповноваженим органуом, від 14.11.2019 № 381 затверджено Положення про комісію щодо розгляду питань діяльності електронної системи закупівель.
Згідно з пунктом 3 зазначеного Положення комісія є постійно діючою комісією, що утворюється Мінекономіки з метою розгляду питань діяльності електронних майданчиків, авторизованих електронних майданчиків в електронній системі закупівель та інших питань, визначених Порядком.
Як звернутися до комісії щодо припинення доступу до інформації?
Ні Порядок № 166, ні Положення про комісію відповіді на це запитання не надає, проте, враховуючи, що така комісія утворюється Мінекономікою, як Уповноваженим органом, то для припинення доступу до відповідної інформації необхідно звернутися до Мінекономіки, але обов’язково зазначити, що звернення адресоване саме до комісії.
Звернення необхідно оформити офіційним листом. Звертаємо увагу, що комісія не розглядає анонімні скарги та звернення. Тож важливо розібратися з тим, хто може звернутися до комісії щодо припинення доступу до інформації.
Пункт 9 Порядку № 166 не визначає чіткого переліку осіб, які можуть звернутися до комісії, відповідно для припинення доступу до інформації шкідливого та / або образливого характеру, та / або інформації, що не стосується проведення закупівлі звернення може бути направлено, як від замовника або учасника, так і від будь-якої іншої особи. Аналогічна ситуація і з персональними даними особи, яка не надавала згоду на їх публікацію.
Водночас пунктом 9-1 Порядку № 166 встановлено, що звернення має бути саме від замовника, який оприлюднив таку інформацію в електронній системі закупівель та / або який здійснює закупівлю, під час якої була оприлюднена така інформація іншим користувачем. Відповідно таке звернення має бути виключно від замовника, як юридичної особи.
Якщо ж виявлено файл, заражений вірусом, або файл, що містить шкідливе програмне забезпечення, то про це має право повідомляти комісію виключно адміністратор (ДП «Прозорро»). Тому замовникам або іншим особам, які виявили файл, заражений вірусом, або файл, що містить шкідливе програмне забезпечення необхідно звернутися саме до ДП «Прозорро».
Куди направляти таке звернення? Звернення можна направити на електронну адресу: meconomy@me.gov.ua або на поштову адресу Уповноваженого органу (Мінекономіки): 01008, м. Київ, вул. М. Грушевського 12/2. Не забуваємо, що у зверненні потрібно зазначити, що лист адресовано до Комісії щодо розгляду питань діяльності електронної системи закупівель.
Хто та на підставі чого припиняє доступ до інформації?
Однозначної відповідні на це запитання немає, адже все залежить від того яку саме інформацію необхідно приховати. Якщо мова йде про:
- інформацію шкідливого та / або образливого характеру, та / або інформацію, що не стосується проведення закупівлі;
- персональні дані особи, яка не надавала згоду на їх публікацію;
- файл, заражений вірусом, або файл, що містить шкідливе програмне забезпечення,
то припиняє доступ до такої інформації адміністратор (ДП «Прозорро») за наявності дозволу Уповноваженого органу (Мінекономіки). Уповноважений орган (Мінекономіки) в свою чергу надає такий дозвіл на підставі рішення комісії.
Проте, якщо необхідно припинити доступ до інформації з обмеженим доступом та / або інформації, розголошення якої під час дії правового режиму воєнного стану в Україні може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку, то адміністратор (ДП «Прозорро») припиняє його на підставі рішення комісії про надання адміністраторові дозволу на припинення публічного доступу до такої інформації, без участі Уповноваженого органу (Мінекономіки).
Окремо варто звернути увагу на те, що звернення до комісії не гарантує обов’язкове припинення доступу до інформації, адже вони аналізують отримане звернення та приймають рішення щодо наявності або відсутності відповідних підстав для припинення доступу до інформації. Тож радимо до звернення надавати підтвердні документи, а у самому зверненні наводити аргументи та обґрунтування такої необхідності.
В яких випадках доцільно звернутися щодо припинення доступу до інформації?
Вичерпний перелік такої інформації навести неможливо, проте розглянемо декілька прикладів.
Приклад 1
Замовник здійснюючи закупівлю бронежилетів та шоломів встановив вимогу про надання інформації про місцезнаходження виробництва та зберігання такого товару. На виконання зазначеної вимоги учасник завантажив відповідну інформацію та документи в електронну систему закупівель та відповідно розкрив місцерозташування своїх виробничих потужностей. До чого це може призвести? До обстрілу такого виробництва в майбутньому, відповідно до такої інформації варто припинити доступ. А на майбутнє замовник має аналізувати доцільність такої вимоги.
Аналогічна ситуація й щодо закупівель інших товарів воєнного або подвійного призначення.
Приклад 2
Замовник встановив вимогу щодо надання інформації та документів для підтвердження аналогічного досвіду роботи. Учасник, маючи досвід з військовими частина або іншими державними замовниками надав таку інформацію та документи. Звичайно вони відображають місце поставки, яке не варто виставляти на загал, але законодавство не надає права визначати таку інформацію конфіденційною. Тому до такої інформації також варто припинити доступ.
Приклад 3
Ображений, з певних причин, учасник оприлюднив в електронній системі закупівель звернення з нецензурною та образливою лексикою, замовник має повне право звернутися до комісії, аби припинити доступ до такої інформації.
Підсумки
Згідно з пунктами 9, 9-1 та 19 Порядку № 166 можна припинити публічний доступ до:
- інформації шкідливого та / або образливого характеру, та / або інформації, що не стосується проведення закупівлі, про що зазначено у пункті 9 Порядку № 166;
- персональних даних особи, яка не надавала згоду на їх публікацію, про що зазначено у пункті 9 Порядку № 166;
- файла, зараженого вірусом, або файла, що містить шкідливе програмне забезпечення, про що зазначено у 19 Порядку № 166;
- інформації з обмеженим доступом та / або інформації, розголошення якої під час дії правового режиму воєнного стану в Україні може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку, про що зазначено у пункті 9-1 Порядку № 166.
Для припинення доступу до відповідної інформації необхідно звернутися до Мінекономіки, але обов’язково зазначити, що звернення адресоване саме до комісії. Звернення можна направити на електронну адресу: meconomy@me.gov.ua або на поштову адресу Уповноваженого органу (Мінекономіки): 01008, м. Київ, вул. М. Грушевського 12/2.
Звернення до комісії не гарантує обов’язкове припинення доступу до інформації, адже вони аналізують отримане звернення та приймають рішення щодо наявності або відсутності відповідних підстав для припинення доступу до інформації. Тож радимо до звернення надавати підтвердні документи, а у самому зверненні наводити аргументи та обґрунтування такої необхідності.
пов'язані статті
19 листоп.
Строки погодження завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації в Мінцифри14 листоп.
Що таке публічна закупівля14 листоп.
Чи поширюються вимоги по інформатизації на власні кошти замовника13 листоп.
Чи повинен замовник зазначити в оголошенні про проведення відкритих торгів інформацію про забезпечення виконання договору про закупівлю13 листоп.
Як побудувати взаємодію із внутрішнім замовником, щоб в наступному році менше працювати