Статті

Придбання природного газу у Нафтогаз Трейдинг за Особливостями

0
193

З набранням чинності постанови Кабміну від 12.10.2022 № 1178 постає запитання: як здійснювати закупівлю природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”». Тож у цьому матеріалі розберемо покроковий алгоритм дій замовників та відповімо на найчастіші запитання замовників.

Нормативно-правові акти, які регулюють закупівлю природного газу

Нормативно-правовими актами, які регулюють питання закупівлі природного газу є:

  • Закон України «Про ринок природного газу»;
  • Правила постачання природного газу, затверджені постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496
  • Постанова Кабміну про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам від 19.07.2022 № 812;
  • Постанова Кабміну про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу від 06.03.2022 № 222 (зі змінами);
  • Закон України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон);
  • Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості).

Визначаємо предмет закупівлі: товар чи послуга?

Пунктом 31 частини 1 статті 1 Закону України «Про ринок природного газу» природний газ, нафтовий (попутний) газ, газ (метан) вугільних родовищ та газ сланцевих товщ, газ колекторів щільних порід, газ центрально-басейнового типу (далі - природний газ) - суміш вуглеводнів та невуглеводневих компонентів, що перебуває у газоподібному стані за стандартних умов (тиск - 760 міліметрів ртутного стовпчика і температура - 20 градусів за Цельсієм) і є товарною продукцією.

Відповідно закупівля природного газу є товаром. Згідно з пунктом 15 Особливостей предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708.

Відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини 1 статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. Далі обираємо відповідний код, яким є 09123000-7 — Природний газ. Так як предмет закупівлі товарів визначається за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника обираємо клас - 09120000-6 — Газове паливо.

ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»: хто це?

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.07.2022 № 812, яка набрала чинності 01.09.2022, затверджено Положення про покладення спеціальних обов'язків на суб'єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам (далі – Положення).

Положення визначає обсяг та умови виконання спеціальних обов'язків, що покладаються на суб'єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (далі - спеціальні обов'язки), зокрема для забезпечення стабільності, належної якості та доступності природного газу, підтримання належного рівня безпеки його постачання споживачам без загрози першочерговій цілі створення повноцінного ринку природного газу, заснованого на засадах вільної конкуренції з дотриманням принципів пропорційності, прозорості та недискримінації.

Положення покладає спеціальні обов'язки на ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» щодо забезпечення постачання природного газу споживачам, що є бюджетними установами відповідно до Бюджетного кодексу України, закладам охорони здоров'я державної власності (казенні підприємства та / або державні установи тощо), закладам охорони здоров'я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та / або комунальні установи, та / або спільні комунальні підприємства тощо) (далі - бюджетні установи) на умовах, передбачених пунктом 6 цього Положення.

Відповідно до пункту 6 Положення ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» постачає з 01.09.2022 по 31.03.2023 (включно) природний газ бюджетним установам на умовах договору постачання, укладеного з цим товариством на період до 31.12.2022, за ціною, що становить 16 390 грн з урахуванням податку на додану вартість за 1 000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед).

Згідно з пунктом 5 Правил постачання природного газу, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2496 постачальник із спеціальними обов'язками - суб'єкт господарювання, на якого відповідно до статті 11 Закону України «Про ринок природного газу» Кабінетом Міністрів України покладені спеціальні обов'язки з постачання природного газу певній категорії споживачів та який не має права відмовити таким споживачам в укладенні договору постачання природного газу.

Які замовники мають право здійснити закупівлю природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»?

Виключний перелік замовників, які мають право на придбання природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» визначено Положенням. Такими замовниками є:

  • бюджетними установами відповідно до Бюджетного кодексу України. Бюджетні установи - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими (пункт 12 частини 1 статті 2 Бюджетного кодексу України);
  • закладам охорони здоров'я державної власності (казенні підприємства та / або державні установи тощо). Заклад охорони здоров'я - юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації. За організаційно-правовою формою заклади охорони здоров'я державної власності можуть утворюватися та функціонувати як державні некомерційні підприємства або державні установи;
  • закладам охорони здоров'я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та / або комунальні установи, та / або спільні комунальні підприємства тощо). Заклад охорони здоров'я - юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації. За організаційно-правовою формою заклади охорони здоров'я комунальної власності можуть утворюватися та функціонувати як комунальні некомерційні підприємства або комунальні установи. Заклади охорони здоров'я комунальної власності можуть утворюватися та функціонувати шляхом здійснення співробітництва територіальних громад у формах, передбачених законом, у тому числі як спільне комунальне підприємство.

Інші комунальні підприємства та одержувач бюджетних коштів не мають право укладати договори на постачання природного газу із ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» згідно з Положенням.

Закупівля природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»: право чи обов’язок замовника?

Звичайно це є правом замовника, а не його обов’язком, тому замовник, який має право на придбання природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» може провести конкурентну закупівлю для придбання природного газу за ринковою ціною.

Такого висновку можна дійти, зокрема, з абзацу 3 частини 1 статті 11 Закону України «Про ринок природного газу», яким визначено, що такі обов'язки не повинні обмежувати постачальників, створених відповідно до законодавства інших держав - сторін Енергетичного Співтовариства, у праві на здійснення постачання природного газу споживачам України.

Розбираємо ціну на природний газ ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»

Пунктом 6 Положення визначено ціну на природний газ - 16 390 грн з урахуванням податку на додану вартість за 1 000 куб. м. газу, але дана ціна не включає тариф на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнт, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед).

Для того, щоб отримати кінцеву ціну необхідно додати тариф на послуги транспортування та коефіцієнт, який застосовується при замовленні потужності на добу наперед у розмірі 163,89 грн. Кінцева вартість 1 000 куб. м. складає 16 553,89 грн.

Визначаємо обсяги та очікувану вартість закупівлі природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»

Важливим аспектом придбання природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» є обмеження строків постачання природного газу, адже Положенням визначено такий період постачання: з 01.09.2022 по 31.03.2023 (включно). Відповідно постає запитання як правильно розрахувати очікувану вартість предмета закупівлі на 2023 рік та обрати вид закупівлі. Пропоную розібрати дане питання на прикладі.

Річна потреба природного газу замовника на 2023 рік складає 45#nbsp;000 куб. м. Для визначення очікуваної вартості необхідно розділити обсяг на перший квартал (період постачання природного газу ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”») та інші три квартали (за ринковою ціною). Потреба даного замовника на перший квартал складає 10#nbsp;000 куб. м. та 35 000 куб. м. на інший період, тому розрахунок очікуваної вартості виглядатиме так:

10 * 16 553,89 = 165 538,90 грн – очікувана вартість предмета закупівлі на перший квартал за ціною ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»;

35 * 50 410,00 грн = 1 764 350,00 грн - очікувана вартість предмета закупівлі на три інші квартали за ринковою ціною.

Важливо: для визначення ринковою ціни рекомендую визначати шляхом запиту цінових пропозицій. Ціна зазначена у прикладі не підлягає застосуванню.

Тож очікувана вартість предмета закупівлі на рік складає 1 929 888,90 грн. Далі переходимо до вартісних меж та видів закупівель за Особливостями.

Обираємо вид закупівлі природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»

Особливостями визначено такі види закупівель як:

  • закупівля без використання електронної системи закупівель;
  • закупівля у порядку, аналогічному порядку проведення спрощеної закупівлі;
  • закупівля через електронний каталог шляхом формування замовлення;
  • закупівля через електронний каталог шляхом запиту ціни#nbsp;пропозицій;
  • відкриті торги за порядком визначеним Особливостями;
  • рамкові угоди.

Для закупівлі природного газу пропоную такі види закупівель:

* Пунктом 5 частини 6 статті 3 Закону визначено, що Закон не застосовується у випадку, якщо замовники в окремих сферах господарювання здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг, якщо ціни (тарифи) на них затверджуються державними колегіальними органами, іншими органами влади відповідно до їх повноважень або визначаються в порядку, встановленому зазначеними органами, у тому числі якщо визначення таких цін здійснюється на аукціонах. Статтею 13 Закону України «Про ціни і ціноутворення» визначено, що державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом, зокрема, установлення обов’язкових для застосування суб’єктами господарювання фіксованих цін.

Постачальник із спеціальними обов’язками - суб’єкт господарювання, на якого відповідно до статті 11 Закону України «Про ринок природного газу» Кабінетом Міністрів України покладені спеціальні обов’язки з постачання природного газу певній категорії споживачів та який не має права відмовити таким споживачам в укладенні договору постачання природного газу. Постачальники із спеціальними обов’язками, на яких в установленому порядку покладений обов’язок постачати природний газ певній категорії споживачів, у тому числі в певних обсягах, не мають права відмовити таким споживачам, об’єкти яких знаходяться на закріпленій території цих постачальників, в укладанні договору постачання природного газу (з урахуванням певних обсягів та цін, якщо вони будуть встановлені для постачальника) за умови дотримання цими споживачами вимог цих Правил та чинного законодавства України.

Так, Положенням визначена фіксована ціна у розмірі 16 390 грн з урахуванням податку на додану вартість за 1 000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед). А ціна з урахуванням тарифу з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнту складає 16#nbsp;553,89 грн.

Відповідно замовники в окремих сферах господарювання здійснюють закупівлю природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» шляхом укладання прямого договору при цьому не оприлюднюють річний план або зміни до нього та іншу інформацію в електронній системі закупівель.

Враховуючи, що за ціною 16 553,89 грн за 1 000 куб. м з ПДВ (з урахуванням тарифу на послуги транспортування та коефіцієнту, який застосовується при замовленні потужності на добу наперед) може поставити природний газ виключно ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”», який не прийматиме участь у конкурентних закупівлях закупівлі будуть відбуватися таким чином:

Під час проведення відкритих торгів за Особливостями:

  • замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону;
  • замовник не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (у разі наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі);
  • замовник в тендерній документації обов’язково зазначає інформацію про прийняття чи неприйняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів.

Закупівля послуг розподілу природного газу

Пунктом 1.4. договору ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» визначено, що споживач підтверджує та гарантує, що на момент підписання цього Договору у Споживача є в наявності укладений договір на розподіл природного газу між Споживачем та Оператором газорозподільчої мережі та присвоєний Оператором ГРМ персональний EIC-код та / або укладений договір транспортування природного газу між Споживачем та Оператором газотранспортної системи та присвоєний Оператором ГТС персональний EIC-код (якщо об’єкти Споживача безпосередньо приєднані до газотранспортної мережи). Тож замовник має окремо здійснити закупівлю послуг з розподілу природного газу. Як здійснити таку закупівля за Особливостями?

На цьому і завершується закупівля природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”».

#закупівля газу#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard