Статті

При закупівлі робіт/послуг з поточного ремонту зазначено зайвий обсяг робіт/послуг з поточного ремонту: чи можна відмінити закупівлю? 

1
331

Абзац 1 пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості)передбачає, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. 

Згідно з пунктом 3 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) у тендерній документації зазначаються такі відомості:  

інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону. 

Так, при закупівлі робіт (реконструкції, капітального ремонту, реставрації існуючих об’єктів тощо) та поточного ремонту, замовники в інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі визначають необхідний обсяг таких робіт/ послуг з поточного ремонту. 

Проте, уповноважені особі іноді допускають помилки при формуванні тендерної документації. До прикладу, уповноважені особи можуть неправильно визначити необхідний обсяг робіт/послуг з поточного ремонту при формуванні тендерної документації, приміром, зазначити зайві роботи/послуги з поточного ремонту, які не плануються здійснювати та які, приміром, не були передбачені в проектно-кошторисній документації/дефектному акті. 

І відповідно уповноважена особа постає перед вибором щодо подальших дій. Наприклад, чи може уповноважена особа в такому випадку відмінити закупівлю? 

Тут звернемось до відповідної норми Особливостей, яка визначає підстави для відміни закупівлі. 

Так, відмінити закупівлю згідно Особливостей замовники можуть згідно пункту 50 Особливостей у відповідності до наступних підстав: 

  1. відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг; 
  2. неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень; 
  3. скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг; 
  4. коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили.   

З огляду на дані підстави для відміни закупівлі відкритих торгів видається, що відмінити закупівлю замовник може, на підставі підпункту 2 пункту 50 Особливостей - неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень. 

Однак аналізуючи можливість відміни відкритих торгів при вчиненні певних порушень важливо враховувати етап здійснення закупівлі, на якому уповноважена особа помітила таку «помилку» та можливість застосування  підстави для відміни закупівлі. 

Так, в статі «Розбір підстави для відміни тендеру: неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель» був зроблений висновок, що законодавство передбачає кілька складових, які мають настати одночасно та на підставі яких замовник може відмінити закупівлю відкритих торгів згідно підпункту 2 пункту 50 Особливостей, а саме: 

  • неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства. В цьому випадку розуміється, що виявлення замовником або іншими контролюючими органами порушення на тому етапі відкритих торгів, яке уже замовник усунути не має можливості; 
  • виявлені порушення; 
  • порушення мають бути вимог законодавства у сфері публічних закупівель. Порушення мають стосуватися виключно вимог Особливостей, Закону України «Про публічні закупівлі» та інших підзаконних актів; 
  • замовник має описати такі порушення. 

З аналізу наведених умов видається, що в разі, виявлення порушення на етапі подання тендерних пропозицій замовник не може відмінити таку закупівлю, оскільки законодавство дозволяє замовнику виправити таку «помилку» в інший спосіб – внести зміни до тендерної документації. 

Зокрема, абзаци 3-4 пункту 54 Особливостей визначають, що замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів. У разі внесення змін до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель, а саме - в оголошенні про проведення відкритих торгів таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів. 

Зміни, що вносяться замовником до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у новій редакції зазначених документації та/або оголошення додатково до їх попередньої редакції. Замовник разом із змінами до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться. Зміни до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів у машинозчитувальному форматі розміщуються в електронній системі закупівель протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення.  

У відповідності до даних норм замовник в разі, коли ним було в тендерній документації визначено «зайвий» обсяг робіт/послуг з поточного ремонту, які не плануються здійснювати та які відповідно не були передбачені в проектно-кошторисній документації/дефектному акті, та «зайвий» обсяг робіт/послуг з поточного ремонту замовник виявив на етапі подання тендерних пропозицій, та при цьому внесення змін до тендерної документації не потребуватиме внесення змін до очікуваної вартості закупівлі, виправити таке порушення замовник може шляхом внесення змін до тендерної документації.  

Проте, якщо розглядувану «помилку» замовником було виявлено на етапі розгляду тендерних пропозицій, або ж внесення змін до тендерної документації потребуватиме внесення змін до очікуваної вартості закупівлі, виправити таку «помилку» замовник може шляхом відміни закупівлі згідно підпункту 2 пункту 50 Особливостей. 

Також вирішити проблемну ситуацію, якщо «помилка» була виявлена на етапі розгляду тендерних пропозицій, замовник може наступним шляхом – укладення договору на тих умовах, які були визначені в тендерній документації, зокрема з тими ж обсягами, та після укладення договору замовник може укласти додаткову угоду на підставі підпункту 1 пункту 19 Особливостей - зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника. 

#віддділ будівництва#відкриті торги#відміна відкритих торгів#закупівлі поточного ремонту#закупівля робіт#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard