Статті

Практика моніторингу при закупівлях харчування

1
634

Одним із найперших та найбільш важливих етапів проведення кожної закупівлі є визначення предмета закупівлі та складення тендерної документації. Дане твердження також стосується закупівлі продуктів харчування / послуг з харчування.

Зокрема, визначаючи предмет закупівлі та складаючи тендерну документацію при закупівлі продуктів харчування / послуг з харчування замовникам слід враховувати норми нормативно-правових актів, які регулюють проведення закупівель та спеціального законодавства щодо продуктів харчування / послуг з харчування, щоб провести такі закупівлі вчасно та без порушень.

Тому сьогодні пропонуємо до огляду практику моніторингу закупівель продуктів харчування / послуг з харчування. Зокрема, які порушення допускають замовники при визначенні предмета закупівлі та формуванні тендерної документації.

Приклад 1. Моніторинг № UA-M-2023-02-01-000020, оголошення № UA-2023-01-13-009253-a

Витяг з висновку за результатами моніторингу: відповідно до вимог Додатку 1 (Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі) до тендерної документації учасник повинен надати замовнику послуги, якість яких відповідає наступним нормативним документам, зокрема, постанови Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку».

Окрім цього, за умовами пункту 2.1 Проєкту договору (Додаток 3 до тендерної документації) виконавець повинен надати замовнику послуги, передбачені цим договором, якість яких відповідає чинним нормативно-правовим актам України.

В частині 8 розділу ІІІ тендерної документації замовника вказано, що на виконання Закону України «Про освіту», Закону України «Про охорону дитинства», Закону України «Про загальну середню освіту», постанови Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 №305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку», керуючись Положенням про управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради, затвердженим рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 18.11.2022 №1094, з метою організації безкоштовного харчування дітей відповідних категорій, які навчаються у закладах освіти Львівської міської територіальної громади та для ефективного використання коштів міського бюджету і забезпечення повноцінного харчування учнів закладів освіти Львівської МТГ, управлінням освіти департаменту розвитку Львівської міської ради, наказом від 31.12.2021 № 857р «Про затвердження примірного меню для організації дитячого харчування в закладах середньої освіти» із змінами згідно наказу від 26.12.2022 №497р, затверджено чотиритижневе примірне меню «Для харчування учнів в осінній період» та «Для харчування учнів у зимово-весняний період». Відповідне примірне меню міститься в додатку № 5 до тендерної документації на цю закупівлю.

Наказом від 26.12.2022 № 497р управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради «Про внесення змін до наказу управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради від 31.12.2021 №857р «Про затвердження примірного меню для організації дитячого харчування в закладах середньої освіти», викладено у новій редакції пункт 2 наказу від 31.12.2021 №857р, а саме доручено начальникам відділів освіти управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради та керівникам закладів середньої освіти під час оголошення закупівлі послуг з організації харчування в закладах загальної середньої освіти, у частині підготовки технічного завдання, використовувати меню, подане у Додатку №1 та Додатку №2 до цього наказу (підпункт 2.1 пункту 2 наказу).

При цьому, у підпункті 2.2 пункту 2 нової редакції наказу від 31.12.2021 №857р (відповідно до наказу від 26.12.2022 №497р) зазначено про можливість внесення змін до меню за наявності аргументації та погодження управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 305 (далі – Постанова КМУ №305) затверджено норми харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, які набули чинності з 01.09.2021, та Порядок організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку (далі – Порядок).

Порядком № 305 затверджено норми харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, які набули чинності з 01.09.2021, та Порядок організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку.

У Додатку 9 вищевказаної постанови Кабінету Міністрів України визначено Норми споживання основних груп харчових продуктів для організації одноразового харчування в закладах загальної середньої освіти та інших закладах освіти, що провадять освітню діяльність на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти, дитячих закладах оздоровлення та відпочинку у разі п’ятиденного перебування.

Відповідно до пункту 10 Норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затверджених постановою Кабміну № 305, відхилення маси нетто порцій груп харчових продуктів, зазначених у додатках 1-2, 5-6 та 9, для конкретного прийому їжі допускається на рівні 5-10 відсотків.

У складі тендерної документації замовника (Додаток 5) міститься Примірні меню на 4 тижні для харчування учнів у зимово-весняний та в осінній період (далі – Примірні меню) за такими категоріями учнів: І категорія – учні 1-4 класів, учні закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності Львівської міської територіальної громади з числа дітей (рідних, усиновлених, пасинків, падчерок) учасників антитерористичної операції/ООС, у тому числі тих, які загинули (пропали безвісти) або померли, та постраждалих учасників Революції Гідності та Героїв Небесної Сотні, діти з числа внутрішньо переміщених осіб чи діти, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, діти із багатодітних сімей та діти працівників закладів охорони здоров’я, померлих внаслідок коронавірусної хвороби (COVID-19); ІІ категорія - діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, діти з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах, діти із сімей, які отримують допомогу згідно із Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям».

Проведеним під час моніторингу аналізом Примірних меню (Додаток 5 до тендерної документації замовника) встановлено, що для харчування учнів І та ІІ категорій передбачено вихід фруктів, хліба, а також каші гречаної, каші пшеничної, каші булгур, каші перлової, кускус та макаронів відварних, який є меншим, ніж це передбачено згідно з нормами харчування за Постановою Кабміну № 305 (Додаток 9 «Норми споживання основних груп харчових продуктів для організації одноразового харчування в закладах загальної середньої освіти та інших закладах освіти, що провадять освітню діяльність на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти, дитячих закладах оздоровлення та відпочинку у разі п’ятиденного перебування»).
Зокрема, у Примірних меню встановлено для харчування учнів І та ІІ категорій вихід фруктів (банани, яблуко, виноград, апельсин) в кількості 50 грамів та 70 грамів відповідно. При цьому, включення фруктів відповідно до Примірних меню передбачено лише один раз на тиждень.

Водночас, згідно з нормами харчування за Постановою Кабміну № 305 (Додаток 9) норма споживання фруктів та ягід (різноманітні, сезонні, свіжі або заморожені) становить 100 грамів нетто щодня. Також, у Примірних меню для учнів І категорії враховано вихід хліба – 20 грамів, тоді як згідно з нормами харчування за Додатком 9 Порядку №305 норма споживання хліба для дітей віком від 6 до 11 років – 30 грамів нетто.

Крім того, у Примірних меню замовника враховано вихід каші гречаної, каші пшеничної, каші булгур, каші перлової, кускус та макаронів відварних – 100 грамів порції для учнів І категорії.

Водночас, згідно з нормами харчування за Додатком 9 Порядку № 305 норма споживання злакових, зернових та бобових (перевага надається злаковим кашам та макаронним виробам з вищим вмістом харчових волокон, рекомендується чергування з бобовими) для дітей віком від 6 до 11 років – 120 грамів готової каші або бобових, або макаронів (чотири рази на тиждень).

Слід зазначити, що у Примірних меню замовника відсутні бобові як страва, тоді як згідно з нормами харчування за Додатком 9 Постанови Кабміну № 305 бобові пропонуються принаймні один раз на тиждень. Також, у Примірних меню замовника враховано страви, що передбачають використання свинини або яловичини (биточки м’ясні запечені, тефтелі з м’яса в соусі, шніцель з м’яса), тоді як нормами Постанови Кабміну № 305 (Додаток 9) не передбачено страв з м'яса свинини та яловичини.

Відповідно до пункту 2.1 наказу управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради від 31.12.2021 №857р (в редакції наказу від 26.12.2022 №497р) керівникам закладів загальної середньої освіти доручено використовувати меню, подане у Додатку №1 та Додатку №2 до цього наказу, при підготовці технічного завдання під час оголошення закупівлі послуг з організації харчування.

Водночас, пунктом 2.2 вищевказаного наказу визначено можливість внесення змін до меню за наявності аргументації та погодження з управлінням освіти департаменту розвитку Львівської міської ради.

Відповідно до вимог пункту 35 Порядку, затвердженого Постановою Кабміну №305, з метою забезпечення різноманітності харчування, достатнього циклу зміни страв, що пропонуються здобувачам освіти / дітям, складаються примірне чотиритижневе сезонне меню, включення окремих страв до щоденного раціону, калорійність окремих прийомів їжі, мінімальні вимоги до режиму (кратності) приймання в їжу овочів, фруктів, м’яса, риби, яєць, горіхів, бобових та інших продуктів повинні відповідати нормам харчування, під час складання примірного чотиритижневого сезонного меню у закладах освіти обов’язково враховуються вимоги цього Порядку та встановлені МОЗ вимоги щодо організації харчування в закладах загальної середньої освіти.

У пункті 11 Порядку, затвердженого Постановою Кабміну № 305, визначено, що відповідальність за планування та організацію харчування в закладах освіти, виконання норм харчування, відповідність меню несе засновник (засновники), керівник відповідного закладу, а також постачальник (постачальники) харчових продуктів та / або послуг з харчування.

Крім того, відповідно до вимог вищевказаного Порядку (пункт 22), заплановані закупівлі харчових продуктів та / або послуг з харчування повинні на 100 відсотків відповідати вимогам норм харчування. Примірне чотиритижневе сезонне меню та щоденне меню-розклад повинно враховувати особливі дієтичні потреби дітей (у разі наявності), сезонність, наявні харчові продукти, порцію страв для різних вікових груп (пункт 18 Порядку).

Таким чином, на порушення вимог пунктів 24 та 28 Особливостей та частин 2 та 3 статті 22 Закону, а також частини 1 статті 23 Закону у тендерній документації замовника необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (норми виходу страв, частота включення при харчуванні, чергування харчових продуктів) визначено з недотриманням норм законодавства, яке регулює надання послуг громадського харчування, а саме Норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затвердженим постановою Кабміну від 24.03.2021 № 305.

Приклад 2. Моніторинг UA-M-2023-02-22-000047, оголошення № UA-2022-12-28-017187-a

Витяг з висновку за результатами моніторингу: Кабінетом Міністрів України затверджено постанову від 24.03.2021 № 305 (далі – Постанова Кабміну № 305) щодо Норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку.

У додатку 9 Постанови Кабміну № 305 визначено Норми споживання основних груп харчових продуктів для організації одноразового харчування в закладах загальної середньої освіти та інших закладах освіти, що провадять освітню діяльність на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти, дитячих закладах оздоровлення та відпочинку у разі п’ятиденного перебування.

У додатку 2 до договору від 20.01.2023 за №1 є наявне примірне меню на 4 тижні для харчування учнів.

Проведеним аналізом Примірних меню (додаток 2 до договору від 20.01.2023 за №1) встановлено, що для харчування учнів вихід какао з молоком, чаю та хліба встановлено більше разів на тиждень, а вихід фруктів та ягід, соку, птиці є меншим, ніж це передбачено згідно з Нормами харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затверджених Постановою Кабміну № 305, (Додаток 9 «Норми споживання основних груп харчових продуктів для організації одноразового харчування в закладах загальної середньої освіти та інших закладах освіти, що провадять освітню діяльність на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти, дитячих закладах оздоровлення та відпочинку у разі п’ятиденного перебування»).

Зокрема у Примірних чотирьохтижневих меню на 2023 рік (додаток 2 до договору від 20.01.2023 за №1) встановлено, що для харчування учнів передбачено вихід фруктів та ягід (різноманітні, сезонні, свіжі або заморожені) в залежності від сезону в кількості по 50 грамів, а саме: І і ІІІ тиждень - 2 рази на тиждень, а в меню на ІІ і ІV тиждень - 3 рази на тиждень.

Водночас, згідно з нормами харчування за Постановою Кабміну № 305 для організації одноразового харчування в закладах загальної середньої освіти у разі п’ятиденного перебування норма споживання фруктів та ягід (різноманітні, сезонні, свіжі або заморожені) становить щодня 100 грамів нетто. Також, згідно з нормами харчування за додатком 9 Постанови Кабміну №305 враховано вихід хліба цільнозернового в закладах загальної середньої освіти 3 рази на тиждень, тоді як в Примірних меню зазначено 4-5 разів на тиждень.

Крім цього, згідно з нормами харчування за додатком 9 Постанови Кабміну У № 305 норма споживання соків зазначена один раз на тиждень, хоча в Примірних чотирьохтижневих меню – тільки в одному (на ІІ тиждень меню) із чотирьохтижневих меню є сік.

Також, у Примірних меню, враховано вихід какао з молоком і чай 2 рази на тиждень, тоді як згідно з нормами харчування за додатком 9 Постанови Кабміну № 305 норма споживання какао з молоком і чаю передбачено по одному разу на тиждень.

Також, у Примірних меню, враховано вихід птиці – 30 грамів, тоді як згідно з нормами харчування за додатком 9 Постанови Кабміну № 305 норма споживання птиці – 70 грамів нетто.

Відповідно до вимог пункту 35 Порядку № 305, з метою забезпечення різноманітності харчування, достатнього циклу зміни страв, що пропонуються здобувачам освіти / дітям, складаються примірне чотиритижневе сезонне меню, включення окремих страв до щоденного раціону, калорійність окремих прийомів їжі, мінімальні вимоги до режиму (кратності) приймання в їжу овочів, фруктів, м’яса, риби, яєць, горіхів, бобових та інших продуктів повинні відповідати нормам харчування, під час складання примірного чотиритижневого сезонного меню у закладах освіти обов’язково враховуються вимоги цього Порядку та встановлені МОЗ вимоги щодо організації харчування в закладах загальної середньої освіти.

Крім того, відповідно до вимог Порядку №305 (пункт 22), заплановані закупівлі харчових продуктів та/або послуг з харчування повинні на 100 відсотків відповідати вимогам норм харчування.
Примірне чотиритижневе сезонне меню та щоденне меню-розклад повинно враховувати особливі дієтичні потреби дітей (у разі наявності), сезонність, наявні харчові продукти, порцію страв для різних вікових груп (пункт 18 Порядку №305).

Таким чином, на порушення вимог пункту 3 частини 2 та частини 3 статті 22 Закону та пункту 28 Особливостей у тендерній документації замовника необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (норми виходу страв, частота включення при харчуванні, чергування харчових продуктів) визначено з недотриманням норм законодавства, яке регулює надання послуг громадського харчування, а саме Норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затвердженим постановою Кабміну від 24.03.2021 №305.

Приклад 3. Моніторинг UA-M-2023-05-08-000008, оголошення № UA-2023-01-12-010034-a

Витяг з висновку за результатами моніторингу: моніторингом встановлено, що за процедурою закупівлі UA-2023-01-12-010034-a pамовником визначено вид предмету закупівлі – послуги, назва предмета закупівлі – 55320000-9: Послуги з організації харчування. При цьому, норми та Порядок організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 305 (далі – Порядок).  

За умовами проєкту договору (Додаток 2 до тендерної документації) надання послуг передбачає приготування та видачу готових страв для одноразового харчування осіб, які навчаються у закладі замовника, у робочі дні навчального періоду 2023 року. Постачальник надає Послуги у приміщенні Черкаської гімназії №9 ім.О.М. Луценка Черкаської міської ради Черкаської області, розташованому за адресою: м. Черкаси, вул. Юрія Іллєнка,52.

При цьому, постачальник використовує приміщення харчоблоку цього закладу для приготування страв, а приміщення їдальні - для харчування дітей.

Постачальник зобов’язується:

  • nримати у справному стані передане замовником у користування обладнання, при необхідності, здійснювати його ремонт за власні кошти;
  • забезпечити дотримання правил експлуатації встановленого у виробничих і підсобних приміщеннях харчоблоку обладнання;
  • забезпечити підтримання усіх виробничих і підсобних приміщень харчоблоку закладу, в якому здійснюється приготування їжі для надання Послуг, у належному санітарному стані;
  • згідно виставлених замовником рахунків, здійснювати оплату за спожиту Постачальником електроенергію протягом 10 (десяти) банківських днів з дня отримання цих рахунків.

Таким чином, за умовами тендерної документації замовника передбачено здійснення постачання послуг з харчування з використанням матеріально-технічної бази закладу освіти (їдальні).

Відповідно до визначень у пункті 3 Порядку спосіб організації харчування здобувачів освіти / дітей, що передбачає виготовлення та реалізацію готових страв оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування, з використанням матеріально-технічної бази закладу освіти або закладу оздоровлення та відпочинку визначено як аутсорсинг. Відповідно до умов тендерної документації, фактично предметом закупівлі є послуги їдалень за ДК 021:2015 - 55510000-8.

Таким чином, з врахуванням вищенаведеного, а також встановлення у тендерній документації вимоги щодо здійснення постачання послуг з харчування з використанням матеріально-технічної бази закладу освіти, при визначенні предмету закупівлі за процедурою UA-2022-01-21-013436-b предмет закупівлі (Послуги з організації харчування) та код ДК 021:2015 предмету закупівлі (55320000-9: – Послуги з організації харчування) визначено з порушенням пункту 3 розділу І Порядку №708.

Приклад 4. Моніторинг № UA-M-2023-04-11-000052, оголошення № UA-2023-01-05-005488-a

Витяг з висновку за результатами моніторингу: у пункті 15 Особливостей визначено, що предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020  № 708.

Правила визначення замовником предмета закупівлі відповідно до Закону із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 №1749 (далі – Єдиний закупівельний словник), а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг визначено у Порядку визначення предмета закупівлі, який затверджено наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 №708 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 09.06.2020 за №500/34783, далі – Порядок №708).

Так, згідно з пунктом 3 розділу І Порядку №708 предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.

Проведеним моніторингом встановлено, що за досліджуваною процедурою закупівлі замовником визначено предмет закупівлі – послуги, конкретна назва предмета закупівлі – Послуги з організації шкільного харчування, при цьому визначивши код ДК 021:2015 (CPV) - 55520000-1 – Кейтерингові послуги.

Водночас, моніторингом встановлено, що за умовами розділу «Вимоги до порядку надання послуг з організації шкільного харчування» Додатку №3 до тендерної документації (Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеритстики предмета закупівлі) приготування їжі, а також харчування учнів повинно здійснюватися учасником-переможцем процедури закупівлі безпосередньо у навчальному закладі; учасник-переможець процедури закупівлі повинен здійснювати відповідну оплату за комунальні послуги, а саме: водопостачання, електропостачання, газопостачання, теплопостачання; учасник, що буде надавати послуги повинен забезпечити належний санітарний стан шкільних їдалень, забезпечення їдалень кухонним інвентарем, спецодягом, миючими та дезінфікуючими засобами у відповідності до діючих норм.

Також, у розділі «Вимоги до порядку надання послуг з організації шкільного харчування» Додатку №3 до тендерної документації вказано, що механізм організації шкільного харчування повинен здійснюватися учасником-переможцем відповідно до вимог, викладених у постанові Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» зі змінами.

Таким чином, за умовами тендерної документації замовника передбачено здійснення постачання послуг з харчування у навчальному закладі.

Відповідно до визначень у пункті 3 Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затвердженого Постановою КМУ №305, спосіб організації харчування здобувачів освіти / дітей, що передбачає виготовлення та реалізацію готових страв оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування, з використанням матеріально-технічної бази закладу визначено як аутсорсинг.

Одночасно, кейтеринг за визначенням у пункті 3 Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затвердженого Постановою Кабміну №305, – це спосіб організації харчування здобувачів освіти / дітей, що передбачає доставку і реалізацію готових страв, виготовлених без використання матеріально-технічної бази закладу освіти оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування.

У Єдиному закупівельному словнику в групі кодів 55500000-5 – Послуги їдалень та кейтерингові послуги окрім коду 55520000-1 – Кейтирингові послуги міститься код 55510000-8 – Послуги їдалень. Слід також зазначити, що у Єдиний закупівельний словник містить відповідні коди за групою кодів 55320000-9 «Послуги з організації харчування».

За кодом ДК 021:2015: 55520000-1 – Кейтерингові послуги (за показником четвертої цифри) визначено саме кейтерингові послуги, надання яких відповідно до тендерної документації замовника за процедурою закупівлі UA-2023-01-05-005488-a не передбачено.

Отже, з врахуванням встановлення у тендерній документації вимоги щодо здійснення приготування їжі та харчування учнів безпосередньо у навчальному закладі, замовником предмет закупівлі UA-2023-01-05-005488-a визначено з порушенням вимоги пункту 3 розділу І Порядку № 708 та пункту 15 Особливостей №1178 за невідповідним показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.

Приклад 5. Моніторинг № UA-M-2023-04-10-000015, оголошення № UA-2022-12-12-016460-a

Витяг з висновку за результатами моніторингу: відповідно до підпункту «д» пункту 197.1.7 статті 197 Податкового кодексу України, зі змінами, звільняються від оподаткування податком на додану вартість (далі – ПДВ) операції з постачання послуг харчування, забезпечення майном, комунально-побутовими та іншими соціальними послугами за рахунок державних коштів, що надаються особам, які утримуються в реабілітаційних установах, територіальних центрах соціального обслуговування (надання соціальних послуг), установах, підприємствах, організаціях всеукраїнських громадських об’єднань осіб з інвалідністю та їх спілок, які займаються реабілітацією, оздоровленням та фізкультурно-спортивною діяльністю, центрах обліку та закладах соціального захисту для бездомних осіб, центрах соціальної адаптації осіб, звільнених з місць позбавлення волі, санаторіях для ветеранів та осіб з інвалідністю, будинках-інтернатах для громадян похилого віку, осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, психоневрологічних та спеціалізованих будинках-інтернатах, пансіонатах для ветеранів війни і праці, геріатричних пансіонатах.

Під час здійснення моніторингу установлено, що відповідно до інформації розміщеної в електронній системі закупівель за номером UA-2022-12-12-016460-a, а також інформації наведеній у пункті 4.5 розділу 1 тендерної документації Замовник визначив очікувану вартість цієї процедури закупівлі в сумі 5 840 000,00 грн з ПДВ.
Слід відмітити, що предметом цієї процедури закупівлі є послуги з організації харчування для лікувально-профілактичних закладів, які підпадають під послуги які визначені у підпункті «д» пункту 197.1.7 статті 197 Податкового кодексу України, як такі що звільняються від оподаткування податком на додану вартість (далі – ПДВ).

Однак замовник при здійсненні зазначеної закупівлі у тендерній документації та в електронній системі закупівель визначив очікувану вартість цієї процедури закупівлі з урахуванням ПДВ, чим недотримався вимог підпункту «д» пункту 197.1.7 статті 197 Податкового кодексу України.

Коментар: Державна аудиторська служба Україниактивно моніторить проведеннязакупівель продуктів харчування / послуг з харчування, на предмет дотримання правомірності визначення предмета закупівлі та врахування при оголошенні закупівель спеціальних нормативно-правових актів, наприклад, вимог постанови Кабміну від 24.03.2021 №305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» (далі - Порядок №305) та норм Податкового кодексу України в частині звільнення від оподаткування операцій з постачання послуг з харчування, які замовники повинні безумовно виконувати при проведенні закупівель.

Окрім цього, досить поширеним є порушення при визначенні предмета закупівлі при закупівлі послуг з харчування, оскільки Єдиний закупівельний словник містить наступні коди:

  • 55320000-9 - Послуги з організації харчування;
  • 55510000-8 – Послуги їдалень;
  • 55520000-1 – Кейтерингові послуги.

Водночас обираючи такий код потрібно з огляду на особливості предмета закупівлі та керуючись, зокрема положеннями Порядку № 305 щодо таких видів послуг.

Так, при закупівлі послуг з харчування, приготування їжі для яких, а також харчування буде здійснюватися безпосередньо в приміщенні замовника, замовник не може обирати код Єдиного закупівельного словника – 55520000-1 – Кейтерингові послуги, оскільки згідно визначення, яке міститься в Порядку № 305 це спосіб організації харчування здобувачів освіти / дітей, що передбачає доставку і реалізацію готових страв, виготовлених без використання матеріально-технічної бази закладу освіти оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування. Тому в даному випадку при закупівлі послуг з кейтерингу приготування їжі відбувається без залучення матеріально-технічної бази замовника, а переможець закупівлі здійснює вже доставку готових страв до приміщень замовника.

Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситкації на Clarity App

#відкриті торги#закупівлі харчування#моніторинг закупівель#планування закупівель#предмет закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard