Статті

Практика ДАСУ щодо включення підпункту 9 пункту 19 Постанови №1178 до проєкту договору про закупівлю

1
558

Змінами, внесеними постановою Кабміну від 07.11.2023 № 1205, до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) та які набрали чинності 17.11.2023 було дополено їх новою підставою для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю.

Довгий час закупівельники були на роздоріжжі – включити чи не включати нову підставу до проєктів договорів про закупівлю. Звичайно ми розібрали це питання у статті «Аналіз змін до пункту 19 Особливостей: чи включати в проєкт договору про закупівлю нову підставу» та надали свої рекомендації. Проте, пройшов час та аудитори почали досліджувати це питання. Тож проаналізуємо «свіженьку» практику моніторингів щодо даного питання.

Нагадаємо зміст підпункту 9 пункту 19 Особливостей:

«зменшення обсягів закупівлі та / або ціни згідно з договорами про закупівлю робіт з будівництва об’єктів нерухомого майна відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. № 382 “Про реалізацію експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації” (Офіційний вісник України, 2023 р., № 46, ст. 2466), якщо розроблення проектної документації покладено на підрядника, після проведення експертизи та затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку».

Отже застосування даної підстави для внесення змін до договору про закупівлю можливе виключно за умови здійснення закупівлі робіт з будівництва об’єктів нерухомого майна відповідно до Постанова № 382, за умови якщо розроблення проєктної документації покладено на підрядника, після проведення експертизи та затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку.

Перейдемо до розгляду практики моніторингів ДАСУ.

Приклад № 1 - моніторинг закупівлі № UA-2024-02-13-013926-a

Витяг з висновку: замовником в Додатку 6 (Додаток 3 до ТД) передбачено зміну істотних умов відповідно до пункту 19 Особливостей у випадках:

2) погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення;

9) зменшення обсягів закупівлі та / або ціни згідно з договорами про закупівлю робіт з будівництва об'єктів нерухомого майна відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. N 382 "Про реалізацію експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації" (Офіційний вісник України, 2023 р., N 46, ст. 2466), якщо розроблення проектної документації покладено на підрядника, після проведення експертизи та затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку».

Тоді як, відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів вид предмета закупівлі «Послуги», назва предмета закупівлі «Послуги з вивезення твердих побутових, великогабаритних та ремонтних відходів на території Угринівської сільської ради.

Таким чином замовником при складанні тендерної документації недотримано вимог підпунктів 2 та 9 пункту 19 Особливостей.

Приклад № 2 - моніторинг закупівлі № UA-2023-12-26-011424-a

Витяг з висновку: за результатами моніторингу відповідності тендерної документації замовника вимогам законодавства установлено, що при закупівлі товарів в п.п.9 пункту 9.7 додатку 5 «Договір про закупівлю» до тендерної документації передбачено зміну істотних умов договору «зменшення обсягів закупівлі та / або ціни згідно з договорами про закупівлю робіт з будівництва об’єктів нерухомого майна відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. № 382 “Про реалізацію експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації” (Офіційний вісник України, 2023 р., № 46, ст. 2466), якщо розроблення проектної документації покладено на підрядника, після проведення експертизи та затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку”.

Відповідно до тендерної документації та оголошення про проведення відкритих торгів предметом закупівлі є товари.

При цьому, відповідно до підпункту 9 пункту 19 Особливостей №1178, вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується замовниками в разі, якщо предметом закупівель є роботи.

З огляду на зазначене, відображення у тендерній документації такої зміни істотних умов не відповідає абзацу 1 частини третьої статті 22 Закону в частині включення до тендерної документації інформації не у відповідності до законодавства.

Коментар

Наведені висновки аудиторів не виключні, що може говорити про сталу практику. Хоча не завжди висновки аудиторів є правомірними та мають законодавче підґрунтя, але це той випадок, коли аудиторів підтримують й судді, як наприклад у рішенні Шостого апеляційного адміністративного суду у справі 620/15418/21 від  07.09.2022 за щодо схожого питання. Відповідно рекомендуємо замовникам включати в проєкт договору про закупівлю підставу, визначену підпунктом 9 пункту 19 Особливостей,  для внесення змін до істотних його умов виключно при здійсненні закупівлі робіт.

Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App

пов'язані статті