Постачальник ЗПП виходить на закупівлю, проте не укладає договір: порядок подання скарг
Подання скарги під час здійснення закупівлі стало звичним процесом закупівельної діяльності. В той же час на відміну від процедури закупівлі відкритих торгів, під час здійснення закупівлі, шляхом використання електронного каталогу, подати скаргу має право не постачальник, а саме замовник. Даний функціонал дозволяє замовникам захиститися від недобросовісних постачальників товару, які беруть участь у запиті пропозицій постачальників, проте з тих чи інших причин не мають наміру укладати договір про закупівлю, укладений з використанням електронного каталогу, а також виконувати зобов’язання, передбачені таким договором.
Звертаючись до пункту 49 Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 (далі – Порядок №822), у разі непідписання постачальником договору на умовах, зазначених замовником в запиті пропозицій постачальників, замовник може подати звернення з інформацією про таке порушення через електронну систему закупівель до адміністратора.
Адміністратор розглядає звернення з інформацією про порушення протягом 10 робочих днів з дня отримання такого звернення. Усі звернення оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу.
Пунктом 50 Порядку № 822 Адміністратор під час розгляду звернення з інформацією про порушення має право запитувати інформацію та документи, що підтверджують або спростовують наявність порушення, у замовника та постачальника.
Тож розглянемо декілька основних кроків, яким варто слідувати замовнику аби поскаржитись на недобросовісного постачальника.
Алгоритм дій замовника у разі необхідності подання скарги на постачальника
Існує декілька можливих варіантів для подання скарги на недобросовісного постачальника, кожен з яких направляє замовника на відповідну google-форму, яку необхідно заповнити. Розглянемо два із них.
Варіант 1. Скориставшись функціоналом електронного майданчика. Зовнішній вигляд та алгоритм необхідних дій в даному випадку напряму залежатиме від функціоналу конкретного електронного майданчика, наприклад:

Варіант 2. Скориставшись офіційним сайтом Централізованої закупівельної організації Державного підприємства «Українські спеціальні системи». В такому випадку уповноваженій особі варто:
Крок 1. Переходимо за посиланням: https://cpo.uss.gov.ua/main-page.
Крок 2. Наводимо вказівник мишки на вкладку «Prozorro.Market».

Крок 3. Обираємо нижній рядок «Поскаржитися на постачальника».
Крок 4. Натискаємо на кнопку «Залишити скаргу на постачальника».

Примітка: Звертаємо увагу, що серед можливих причин для подання скарги в даному випадку виділені:
- протягом 2-х робочих днів постачальник не відгукнувся на замовлення;
- фактичні характеристики товару не відповідають заявленим на Prozorro Market;
- контактні дані постачальника не актуальні.
Крок 5. Заповнюємо відповідну google-форму та надсилаємо її на опрацювання. Під час заповнення google-форми скарги на недобросовісного постачальника, замовнику варто звернути увагу на такі моменти:
5.1. Заповнення електронних полів відбувається, шляхом:
- заповнення даних у текстовій формі;
- обрання одного із варіантів серед наявних;
- підвантаження інформації / документів / матеріалів у вигляді файлу.
5.2. Поля, що позначені символом «*» обов’язкові до заповнення, в тому числі:
- електронна адреса замовника;
- організація, до якої направити скаргу (серед можливих варіантів: ДУ «Професійні закупівлі» (адмініструє каталог у категоріях товарів широкого вжитку); ДП «Медичні закупівлі» (адмініструє каталог у категоріях медичних товарів); ДП «УСС» (адмініструє каталог в частині комп'ютерної техніки та програмного забезпечення));
- назва організації замовника;
- контактна особа;
- телефон контактної особи;
- номер проблемної закупівлі;
- назва постачальника;
- суть порушення.
5.3. Додатково замовник має можливість зазначити ЄДРПОУ постачальника, а також завантажити до скарги відповідну інформацію / документи / матеріали у вигляді файлів.

5.4. Для завершення процесу формування скарги слід натиснути кнопку «надіслати».
Нагадуємо, що у відповідності до пункту 51 Порядку № 822 за результатом розгляду звернення з інформацією про порушення адміністратор приймає рішення щодо наявності чи відсутності порушення з боку постачальника.
Адміністратор повідомляє замовнику та постачальнику про результати розгляду звернення через електронну систему закупівель.
Окрім цього пунктом 52 Порядку № 822 визначено, що у разі наявності у постачальника трьох випадків порушень протягом одного календарного місяця або п'яти випадків порушень протягом трьох календарних місяців можливість подавати таким постачальником пропозиції на запити замовників блокується адміністратором в електронному каталозі на 90 календарних днів з дня оприлюднення адміністратором рішення на веб-порталі Уповноваженого органу.
пов'язані статті
26 черв.
Чи може замовник відмовитися приймати залишок непоставленого товару по договору поставки та інші цікаві кейси Верховного Суду24 черв.
Що варто розуміти під «допороговими» закупівлями24 черв.
Ризики зміни умов договору про закупівлю під час його підписання23 черв.
Узгодження зменшення обсягів та / або ціни в договорі будівельних робіт за пп. 9 п. 19 Особливостей23 черв.
Як обрати вид закупівлі: переваги, недоліки, ризики та строки проведення кожного виду