Постачальник ЗПП виходить на закупівлю, проте не укладає договір: порядок подання скарг
Подання скарги під час здійснення закупівлі стало звичним процесом закупівельної діяльності. В той же час на відміну від процедури закупівлі відкритих торгів, під час здійснення закупівлі, шляхом використання електронного каталогу, подати скаргу має право не постачальник, а саме замовник. Даний функціонал дозволяє замовникам захиститися від недобросовісних постачальників товару, які беруть участь у запиті пропозицій постачальників, проте з тих чи інших причин не мають наміру укладати договір про закупівлю, укладений з використанням електронного каталогу, а також виконувати зобов’язання, передбачені таким договором.
Звертаючись до пункту 49 Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 (далі – Порядок №822), у разі непідписання постачальником договору на умовах, зазначених замовником в запиті пропозицій постачальників, замовник може подати звернення з інформацією про таке порушення через електронну систему закупівель до адміністратора.
Адміністратор розглядає звернення з інформацією про порушення протягом 10 робочих днів з дня отримання такого звернення. Усі звернення оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу.
Пунктом 50 Порядку № 822 Адміністратор під час розгляду звернення з інформацією про порушення має право запитувати інформацію та документи, що підтверджують або спростовують наявність порушення, у замовника та постачальника.
Тож розглянемо декілька основних кроків, яким варто слідувати замовнику аби поскаржитись на недобросовісного постачальника.
Алгоритм дій замовника у разі необхідності подання скарги на постачальника
Існує декілька можливих варіантів для подання скарги на недобросовісного постачальника, кожен з яких направляє замовника на відповідну google-форму, яку необхідно заповнити. Розглянемо два із них.
Варіант 1. Скориставшись функціоналом електронного майданчика. Зовнішній вигляд та алгоритм необхідних дій в даному випадку напряму залежатиме від функціоналу конкретного електронного майданчика, наприклад:

Варіант 2. Скориставшись офіційним сайтом Централізованої закупівельної організації Державного підприємства «Українські спеціальні системи». В такому випадку уповноваженій особі варто:
Крок 1. Переходимо за посиланням: https://cpo.uss.gov.ua/main-page.
Крок 2. Наводимо вказівник мишки на вкладку «Prozorro.Market».

Крок 3. Обираємо нижній рядок «Поскаржитися на постачальника».
Крок 4. Натискаємо на кнопку «Залишити скаргу на постачальника».

Примітка: Звертаємо увагу, що серед можливих причин для подання скарги в даному випадку виділені:
- протягом 2-х робочих днів постачальник не відгукнувся на замовлення;
- фактичні характеристики товару не відповідають заявленим на Prozorro Market;
- контактні дані постачальника не актуальні.
Крок 5. Заповнюємо відповідну google-форму та надсилаємо її на опрацювання. Під час заповнення google-форми скарги на недобросовісного постачальника, замовнику варто звернути увагу на такі моменти:
5.1. Заповнення електронних полів відбувається, шляхом:
- заповнення даних у текстовій формі;
- обрання одного із варіантів серед наявних;
- підвантаження інформації / документів / матеріалів у вигляді файлу.
5.2. Поля, що позначені символом «*» обов’язкові до заповнення, в тому числі:
- електронна адреса замовника;
- організація, до якої направити скаргу (серед можливих варіантів: ДУ «Професійні закупівлі» (адмініструє каталог у категоріях товарів широкого вжитку); ДП «Медичні закупівлі» (адмініструє каталог у категоріях медичних товарів); ДП «УСС» (адмініструє каталог в частині комп'ютерної техніки та програмного забезпечення));
- назва організації замовника;
- контактна особа;
- телефон контактної особи;
- номер проблемної закупівлі;
- назва постачальника;
- суть порушення.
5.3. Додатково замовник має можливість зазначити ЄДРПОУ постачальника, а також завантажити до скарги відповідну інформацію / документи / матеріали у вигляді файлів.

5.4. Для завершення процесу формування скарги слід натиснути кнопку «надіслати».
Нагадуємо, що у відповідності до пункту 51 Порядку № 822 за результатом розгляду звернення з інформацією про порушення адміністратор приймає рішення щодо наявності чи відсутності порушення з боку постачальника.
Адміністратор повідомляє замовнику та постачальнику про результати розгляду звернення через електронну систему закупівель.
Окрім цього пунктом 52 Порядку № 822 визначено, що у разі наявності у постачальника трьох випадків порушень протягом одного календарного місяця або п'яти випадків порушень протягом трьох календарних місяців можливість подавати таким постачальником пропозиції на запити замовників блокується адміністратором в електронному каталозі на 90 календарних днів з дня оприлюднення адміністратором рішення на веб-порталі Уповноваженого органу.
пов'язані статті
15 трав.
Покроковий алгоритм дій уповноваженої особи для продовження строку розгляду тендерної пропозиції14 трав.
Зміна відсотку біоетанолу в бензині: як впливає на дії замовника в нових закупівлях та в діючих договорах про закупівлю12 трав.
Контроль всього етапу виконання договору / договору про закупівлю укладеного за кошти інструменту Ukraine Facility09 трав.
Як виконати висновок моніторингу, яким зобов’язано замовника припинити зобов’язання за договором, в тому числі, застосовуючи відповідні наслідки недійсності / нікчемності договору07 трав.
Чи можна оскаржити запит пропозицій постачальників