Порушення Наказу № 1082 при зазначенні номенклатурних позицій предмета закупівлі та їх наслідки. Практика моніторингу
Згідно із законом України «Про публічні закупівлі» предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Так, предмет закупівлі замовники визначають у відповідності до yаказу Мінекономіки № 708 від 15.04.2020 «Про затвердження порядку визначення предмета закупівлі».
В свою чергу, yаказом Мінекономіки № 1082 від 11.06.2020 «Про затвердження Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі» (далі – Порядок № 1082) визначено інформацію, яку потрібно оприлюднювати при оголошенні закупівлі. Зокрема, в Порядку № 1082 зазначено наступне.
Під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами 1-4 пункту 13 цього Порядку, та інформація щодо:
- назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі;
- коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Отож, у відповідності до даного Порядку № 1082 замовники зобов’язані якнайдетальніше зазначати кожну номенклатурну позицію предмета закупівлі. Сьогодні пропонуємо до огляду практику моніторингу Державної аудиторської служби України (далі – ДАСУ) щодо порушень при зазначенні даної інформації при оголошенні процедур закупівель.
Приклад 1. Моніторинг № UA-M-2022-08-17-000016, оголошення № UA-2022-07-28-001645-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі в оголошення про проведення відкритих торгів не дотримано пункту 14 Порядку № 1082 щодо зазначення коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749 містить наступні позиції щодо групи цифр за категорією та відповідають назві, що описує товар, який становить предмет закупівлі та який має намір придбати замовник згідно інформації, розміщеної у розділі «Технічна специфікація» Додатку 5 до тендерної документації, а саме: 09133000-0 – Газ нафтовий скраплений (Liquefed petroleum gas). Відповідно до пункту 7 Порядку № 1082 замовник / ЦЗО / учасник / постачальник може вносити зміни до інформації, яку вже оприлюднено на веб-порталі, у випадках, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
При цьому, Законом не передбачено внесення змін до оголошення про проведення процедури відкритих торгів, яка передбачена частиною 1 статті 13 Закону. Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону замовник відміняє тендер у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.
Приклад 2. Моніторинг № UA-M-2022-08-17-000017, оголошення № UA-2022-08-06-000216-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі в оголошення про проведення відкритих торгів не дотримано пункту 14 Порядку № 1082 щодо зазначення коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749 містить наступні позиції щодо товару, закупівлю якого здійснює замовник згідно інформації, розміщеної в оголошенні про проведення відкритих торгів, а саме: 15113000-3 – Свинина, 15112130-6 – Курятина. Відповідно до пункту 7 Порядку № 1082 замовник / ЦЗО / учасник / постачальник може вносити зміни до інформації, яку вже оприлюднено на веб-порталі, у випадках, передбачених Законом. При цьому, Законом не передбачено внесення змін до оголошення про проведення процедури відкритих торгів, яка передбачена частиною 1 статті 13 Закону. Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону замовник відміняє тендер у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.
Приклад 3. Моніторинг № UA-M-2022-08-17-000014, оголошення № UA-2022-08-11-002949-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі в оголошення про проведення відкритих торгів не дотримано пункту 14 Порядку № 1082 щодо зазначення коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі. Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749 містить наступну позицію щодо групи цифр за категорією та відповідає назві, що описує послуги, які становлять предмет закупівлі та які має намір придбати замовник згідно інформації, розміщеної у Технічному завданні, а саме: 45233142-6 — Ремонт доріг (Road repair works).
Відповідно до пункту 7 Порядку № 1082 замовник / ЦЗО / учасник / постачальник може вносити зміни до інформації, яку вже оприлюднено на веб-порталі, у випадках, передбачених Законом. При цьому, Законом не передбачено внесення змін до оголошення про проведення процедури відкритих торгів, яка передбачена частиною 1 статті 13 Закону. Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону замовник відміняє тендер у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.
Коментар: в даних закупівлях замовники визначали номенклатурні позиції предметів закупівлі за четвертою цифрою, що є порушенням Порядку № 1082, де визначено, як ми зазначали вище, що замовники повинні зазначати код товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Відповідно ДАСУ встановила в таких діях замовників порушення Порядку №1082 та зобов’язала їх відмінити закупівлі у відповідності до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону, оскільки Законом не передбачена можливість внесення змін до оголошення про проведення процедури відкритих торгів.
Тому, з огляду на дану практику моніторингу, замовникам слід при оприлюдненні оголошення про відкритих торгів виконувати вимоги Порядку №1082, у випадку наявності відповідного детальнішого коду Єдиного закупівельного словника кожної номенклатурної позиції. Адже цілком ймовірно, що ДАСУ у випадку встановлення порушень, які нами були розглянуті вище, зобов’яже замовників відмінити закупівлю. При цьому, таких моніторингів є значна кількість.
пов'язані статті
25 черв.
Чи наділене ДАСУ повноваженнями перевіряти дискримінаційні умови тендерної документації24 черв.
Ризики зміни умов договору про закупівлю під час його підписання23 черв.
Як обрати вид закупівлі: переваги, недоліки, ризики та строки проведення кожного виду20 черв.
Чи є акт огляду/обстеження об’єкта замовника для подання в тендерній пропозиції дискримінаційною умовою ТД? Практика контролюючих органів20 черв.
Закупівлі для осінньо-зимового періоду 2025–2026: ключові аспекти для замовників