Порушення Наказу № 1082 при зазначенні номенклатурних позицій предмета закупівлі та їх наслідки. Практика моніторингу
Згідно із законом України «Про публічні закупівлі» предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Так, предмет закупівлі замовники визначають у відповідності до yаказу Мінекономіки № 708 від 15.04.2020 «Про затвердження порядку визначення предмета закупівлі».
В свою чергу, yаказом Мінекономіки № 1082 від 11.06.2020 «Про затвердження Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі» (далі – Порядок № 1082) визначено інформацію, яку потрібно оприлюднювати при оголошенні закупівлі. Зокрема, в Порядку № 1082 зазначено наступне.
Під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами 1-4 пункту 13 цього Порядку, та інформація щодо:
- назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі;
- коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Отож, у відповідності до даного Порядку № 1082 замовники зобов’язані якнайдетальніше зазначати кожну номенклатурну позицію предмета закупівлі. Сьогодні пропонуємо до огляду практику моніторингу Державної аудиторської служби України (далі – ДАСУ) щодо порушень при зазначенні даної інформації при оголошенні процедур закупівель.
Приклад 1. Моніторинг № UA-M-2022-08-17-000016, оголошення № UA-2022-07-28-001645-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі в оголошення про проведення відкритих торгів не дотримано пункту 14 Порядку № 1082 щодо зазначення коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749 містить наступні позиції щодо групи цифр за категорією та відповідають назві, що описує товар, який становить предмет закупівлі та який має намір придбати замовник згідно інформації, розміщеної у розділі «Технічна специфікація» Додатку 5 до тендерної документації, а саме: 09133000-0 – Газ нафтовий скраплений (Liquefed petroleum gas). Відповідно до пункту 7 Порядку № 1082 замовник / ЦЗО / учасник / постачальник може вносити зміни до інформації, яку вже оприлюднено на веб-порталі, у випадках, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
При цьому, Законом не передбачено внесення змін до оголошення про проведення процедури відкритих торгів, яка передбачена частиною 1 статті 13 Закону. Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону замовник відміняє тендер у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.
Приклад 2. Моніторинг № UA-M-2022-08-17-000017, оголошення № UA-2022-08-06-000216-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі в оголошення про проведення відкритих торгів не дотримано пункту 14 Порядку № 1082 щодо зазначення коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749 містить наступні позиції щодо товару, закупівлю якого здійснює замовник згідно інформації, розміщеної в оголошенні про проведення відкритих торгів, а саме: 15113000-3 – Свинина, 15112130-6 – Курятина. Відповідно до пункту 7 Порядку № 1082 замовник / ЦЗО / учасник / постачальник може вносити зміни до інформації, яку вже оприлюднено на веб-порталі, у випадках, передбачених Законом. При цьому, Законом не передбачено внесення змін до оголошення про проведення процедури відкритих торгів, яка передбачена частиною 1 статті 13 Закону. Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону замовник відміняє тендер у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.
Приклад 3. Моніторинг № UA-M-2022-08-17-000014, оголошення № UA-2022-08-11-002949-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі в оголошення про проведення відкритих торгів не дотримано пункту 14 Порядку № 1082 щодо зазначення коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі. Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749 містить наступну позицію щодо групи цифр за категорією та відповідає назві, що описує послуги, які становлять предмет закупівлі та які має намір придбати замовник згідно інформації, розміщеної у Технічному завданні, а саме: 45233142-6 — Ремонт доріг (Road repair works).
Відповідно до пункту 7 Порядку № 1082 замовник / ЦЗО / учасник / постачальник може вносити зміни до інформації, яку вже оприлюднено на веб-порталі, у випадках, передбачених Законом. При цьому, Законом не передбачено внесення змін до оголошення про проведення процедури відкритих торгів, яка передбачена частиною 1 статті 13 Закону. Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону замовник відміняє тендер у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.
Коментар: в даних закупівлях замовники визначали номенклатурні позиції предметів закупівлі за четвертою цифрою, що є порушенням Порядку № 1082, де визначено, як ми зазначали вище, що замовники повинні зазначати код товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Відповідно ДАСУ встановила в таких діях замовників порушення Порядку №1082 та зобов’язала їх відмінити закупівлі у відповідності до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону, оскільки Законом не передбачена можливість внесення змін до оголошення про проведення процедури відкритих торгів.
Тому, з огляду на дану практику моніторингу, замовникам слід при оприлюдненні оголошення про відкритих торгів виконувати вимоги Порядку №1082, у випадку наявності відповідного детальнішого коду Єдиного закупівельного словника кожної номенклатурної позиції. Адже цілком ймовірно, що ДАСУ у випадку встановлення порушень, які нами були розглянуті вище, зобов’яже замовників відмінити закупівлю. При цьому, таких моніторингів є значна кількість.
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв04 берез.
Чи є порушенням закупівля послуг та робіт з одним кодом ДК04 берез.
Протоколи уповноваженої особи, тендерні документації, проєкти договорів про закупівлю та інші закупівельні документи для проведення закупівель в 2025 році04 берез.
Новий довідник КПКВ в електронній формі річного плану: де брати цей код та коли запрацюють анонсовані зміни03 берез.
Рішення замовника, які призводять до спрацювання ризик-індикаторів