Статті

Порушення замовником строків при проведенні закупівель. Практика моніторингу

0
284

Відповідно до статті 251 Цивільного кодексу України строком є певний період у часі, зі спливом якого пов'язана дія чи подія, яка має юридичне значення. Замовники здійснюючи закупівлі повинні дотримуватись строків для вчинення певних дій, зокрема оприлюднювати в електронній системі закупівель протокол розгляду тендерних пропозицій - протягом одного дня з дня його затвердження, інформацію про відхилення тендерної пропозиції / пропозиції учасника - протягом одного дня з дня прийняття рішення про відхилення, договір про закупівлю та всі додатки до нього - протягом трьох робочих днів з дня його укладення та інші дії, які передбачені Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).

Водночас Державна аудиторська служба України активно моніторить дотримання замовниками строків для вчинення певних дій, які регламентовані Законом. При цьому, варто відмітити, що недотримання строків замовниками є найбільш поширеним порушенням, яке встановлюють аудитори за результатами моніторингів процедур закупівель.

Тому сьогодні пропонуємо до огляду найбільш поширені такі порушення.

Приклад 1. Норма, яка порушена - частина 1 статті 24 Закону. Моніторинг № UA-M-2022-08-29-000128, оголошення № UA-2021-08-27-007860-a

Витяг з висновку за результатами моніторингу: під час моніторингу установлено, що учасник торгів ТОВ «Т» звернувся 01.09.2021 до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Однак, замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення звернення не надав роз’яснення на звернення та не оприлюднив його в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону, чим порушив вимоги частини 1 статті 24 Закону.

Приклад 2. Норма, яка порушена - частина 5 статті 8 Закону. Моніторинг № UA-M-2022-08-29-000124, оголошення № UA-2021-09-22-006829-b

Витяг з висновку за результатами моніторингу: відповідно до вимог частини 5 статті 8 Закону протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та / або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та / або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель. З огляду на викладене під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Північно-східний офіс Держаудитслужби, 30.08.2022 звернувся через електронну систему закупівель до замовника з метою отримання пояснень (інформації та документів).

Однак, замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та / або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, не надав відповідні пояснення (інформацію, документи), чим порушив вимоги частини 5 статті 8 Закону.

Приклад 3. Норма, яка порушена - частина 10 статті 29 Закону. Моніторинг № UA-M-2022-09-09-000087, оголошення № UA-2022-02-08-007944-b

Витяг з висновку за результатами моніторингу: відповідно до частини 10 статті 29 Закону строк розгляду тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.

Згідно протокольного рішення від 03.03.2022 № 155 замовником вирішено подовжити строк розгляду тендерної пропозиції учасника ФОП «С» до 20 робочих днів – тобто до 24.03.2022 включно та оприлюднити повідомлення про продовження протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення. Станом на момент закінчення моніторингу 09.09.2022 відповідне повідомлення в електронній системі не оприлюднено, чим порушено частину 10 статті 29 Закону.

Згідно частини 11 статті 29 Закону у разі відхилення тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію / пропозицію у списку пропозицій, розташованих за результатами їх оцінки, починаючи з найкращої, у порядку та строки, визначені цією статтею. Станом на дату закінчення моніторингу 09.09.2022 замовником не оприлюднено протокол розгляду тендерних пропозицій. Враховуючи вищевикладене, замовником в порушення норм частини 10 статті 29 Закону перевищено строк розгляду тендерної пропозиції ФОП «С».

Відповідно до вимог пункту 2 частини 10 стаття 32 Закону замовник відміняє тендер в разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Відповідно до частини 4 статті 32 Закону тендер може бути відмінено частково (за лотом).

Приклад 4. Норма, яка порушена - частина 6 статті 33 Закону. Моніторинг № UA-M-2022-09-09-000084, оголошення № UA-2022-02-08-008399-b

Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатом аналізу питання своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення встановлено наступне: відповідно до частини 6 статті 33 Закону замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його тендерної пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.

Згідно повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, опублікованого в електронній системі закупівель 02.03.2022 замовником прийнято рішення про намір укласти договір на закупівлю з ТОВ «У». Проте, на момент закінчення моніторингу станом на 09.09.2022, відповідно до даних електронної системи закупівель, інформація щодо укладеного договору на закупівлю товару (Стоматологічні матеріали 66 найменувань) відсутня.

Отже, замовником в порушення вимог пункту 2 частини 1 статті 32 Закону не відмінено процедуру закупівлі внаслідок неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Разом з тим, відповідно до вимог пункту 2 частини 1 статті 32 Закону встановлено умову, що у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути, замовник відміняє тендер.

Приклад 5. Норма, яка порушена - пункт 11 частини 1 статті 10 Закону. Моніторинг № UA-M-2022-08-30-000058, оголошення № UA-2021-10-21-008798-b

Витяг з висновку за результатами моніторингу: моніторингом встановлено, що замовником торгів 29.04.2022 укладено з ТОВ «І» Додаткову угоду № 2 до договору на виконання проектно-вишукувальних робіт від 25.11.2021 № 5225, проте в електронній системі закупівель дана додаткова угода та повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю оприлюднені 19.05.2022, тобто через 14 робочих днів з дня укладення відповідних змін, чим порушено вимоги пункту 11 частини 1 статті 10 Закону, де вказано, що замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 цього Закону - протягом трьох робочих днів з дня внесення змін.

Приклад 6. Норма, яка порушена - пункт 12 частини 1 статті 10 Закону. Моніторинг № UA-M-2022-08-29-000118, оголошення № UA-2021-10-08-000602-c

Витяг з висновку за результатами моніторингу: моніторингом питання оприлюднення інформації про закупівлю установлено, що відповідно до пункту 3.3. укладеного договору підряду від 11.11.2021 № 618 термін виконання робіт: не пізніше ніж до 31.12.2021. Цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та діє до 31.12.2012, а в частині розрахунків – до повного виконання зобов’язань, зазначених у пункті 10.1 договору.

Водночас, згідно інформації розміщеній на єдиному вебпорталі використання публічних коштів https:// spending.gov.ua замовником сплачено по договору підряду від 11.11.2021 № 618 повністю усю суму, визначену пунктом 4.1.1 цього договору, а саме 1 845 000,00 грн: акт № 1 – 833 105,00 грн, акт № 2 – 190 194,00 грн, акт № 3 – 268 551,00 грн та акт № 5 – 553 650,00 грн. Остання оплата за договором відбулась згідно акту № 3 від 23.12.2021.

Разом з тим, відповідно до пояснень, наданих замовником від 01.09.2022 всі роботи за договором виконані повністю. Відповідно до вимог частини 9 статті 41 Закону у разі закінчення строку дії договору про закупівлю, виконання договору про закупівлю або його розірвання замовник обов’язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю.

Також, вимогами пункту 12 частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом звіт про виконання договору про закупівлю – протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання. Таким чином, замовником порушено вимоги пункту 12 частини 1 статті 10 Закону в частині не оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю.

Коментар: як бачимо,недотримання строків замовниками для вчинення дій, які передбачені нормами Закону, є доволі поширеним явищем та, як ми зазначали вище, найбільш поширеним порушенням, яке встановлюють аудитори за результатами моніторингів процедур закупівель.

При цьому, варто врахувати, що досить часто наслідком таких порушень є вимоги аудиторів про відміну тендеру внаслідок неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель на підставі пункту 2 частини 1 статті 32 Закону, а також не варто забувати про адміністративну відповідальність за вчинення таких порушень.

Тому замовникам потрібно пам’ятати, що запорукою проведення успішної закупівлі та уникнення адміністративної відповідальності є дотримання строків, при вчиненні дій замовниками, які передбачені нормами Закону.

#моніторинг закупівель#строки у закупівлях

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard