Порушення замовником строків при проведенні закупівель. Практика моніторингу
Відповідно до статті 251 Цивільного кодексу України строком є певний період у часі, зі спливом якого пов'язана дія чи подія, яка має юридичне значення. Замовники здійснюючи закупівлі повинні дотримуватись строків для вчинення певних дій, зокрема оприлюднювати в електронній системі закупівель протокол розгляду тендерних пропозицій - протягом одного дня з дня його затвердження, інформацію про відхилення тендерної пропозиції / пропозиції учасника - протягом одного дня з дня прийняття рішення про відхилення, договір про закупівлю та всі додатки до нього - протягом трьох робочих днів з дня його укладення та інші дії, які передбачені Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Водночас Державна аудиторська служба України активно моніторить дотримання замовниками строків для вчинення певних дій, які регламентовані Законом. При цьому, варто відмітити, що недотримання строків замовниками є найбільш поширеним порушенням, яке встановлюють аудитори за результатами моніторингів процедур закупівель.
Тому сьогодні пропонуємо до огляду найбільш поширені такі порушення.
Приклад 1. Норма, яка порушена - частина 1 статті 24 Закону. Моніторинг № UA-M-2022-08-29-000128, оголошення № UA-2021-08-27-007860-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: під час моніторингу установлено, що учасник торгів ТОВ «Т» звернувся 01.09.2021 до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Однак, замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення звернення не надав роз’яснення на звернення та не оприлюднив його в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону, чим порушив вимоги частини 1 статті 24 Закону.
Приклад 2. Норма, яка порушена - частина 5 статті 8 Закону. Моніторинг № UA-M-2022-08-29-000124, оголошення № UA-2021-09-22-006829-b
Витяг з висновку за результатами моніторингу: відповідно до вимог частини 5 статті 8 Закону протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та / або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та / або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель. З огляду на викладене під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Північно-східний офіс Держаудитслужби, 30.08.2022 звернувся через електронну систему закупівель до замовника з метою отримання пояснень (інформації та документів).
Однак, замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та / або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, не надав відповідні пояснення (інформацію, документи), чим порушив вимоги частини 5 статті 8 Закону.
Приклад 3. Норма, яка порушена - частина 10 статті 29 Закону. Моніторинг № UA-M-2022-09-09-000087, оголошення № UA-2022-02-08-007944-b
Витяг з висновку за результатами моніторингу: відповідно до частини 10 статті 29 Закону строк розгляду тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.
Згідно протокольного рішення від 03.03.2022 № 155 замовником вирішено подовжити строк розгляду тендерної пропозиції учасника ФОП «С» до 20 робочих днів – тобто до 24.03.2022 включно та оприлюднити повідомлення про продовження протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення. Станом на момент закінчення моніторингу 09.09.2022 відповідне повідомлення в електронній системі не оприлюднено, чим порушено частину 10 статті 29 Закону.
Згідно частини 11 статті 29 Закону у разі відхилення тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію / пропозицію у списку пропозицій, розташованих за результатами їх оцінки, починаючи з найкращої, у порядку та строки, визначені цією статтею. Станом на дату закінчення моніторингу 09.09.2022 замовником не оприлюднено протокол розгляду тендерних пропозицій. Враховуючи вищевикладене, замовником в порушення норм частини 10 статті 29 Закону перевищено строк розгляду тендерної пропозиції ФОП «С».
Відповідно до вимог пункту 2 частини 10 стаття 32 Закону замовник відміняє тендер в разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Відповідно до частини 4 статті 32 Закону тендер може бути відмінено частково (за лотом).
Приклад 4. Норма, яка порушена - частина 6 статті 33 Закону. Моніторинг № UA-M-2022-09-09-000084, оголошення № UA-2022-02-08-008399-b
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатом аналізу питання своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення встановлено наступне: відповідно до частини 6 статті 33 Закону замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його тендерної пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.
Згідно повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, опублікованого в електронній системі закупівель 02.03.2022 замовником прийнято рішення про намір укласти договір на закупівлю з ТОВ «У». Проте, на момент закінчення моніторингу станом на 09.09.2022, відповідно до даних електронної системи закупівель, інформація щодо укладеного договору на закупівлю товару (Стоматологічні матеріали 66 найменувань) відсутня.
Отже, замовником в порушення вимог пункту 2 частини 1 статті 32 Закону не відмінено процедуру закупівлі внаслідок неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Разом з тим, відповідно до вимог пункту 2 частини 1 статті 32 Закону встановлено умову, що у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути, замовник відміняє тендер.
Приклад 5. Норма, яка порушена - пункт 11 частини 1 статті 10 Закону. Моніторинг № UA-M-2022-08-30-000058, оголошення № UA-2021-10-21-008798-b
Витяг з висновку за результатами моніторингу: моніторингом встановлено, що замовником торгів 29.04.2022 укладено з ТОВ «І» Додаткову угоду № 2 до договору на виконання проектно-вишукувальних робіт від 25.11.2021 № 5225, проте в електронній системі закупівель дана додаткова угода та повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю оприлюднені 19.05.2022, тобто через 14 робочих днів з дня укладення відповідних змін, чим порушено вимоги пункту 11 частини 1 статті 10 Закону, де вказано, що замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 цього Закону - протягом трьох робочих днів з дня внесення змін.
Приклад 6. Норма, яка порушена - пункт 12 частини 1 статті 10 Закону. Моніторинг № UA-M-2022-08-29-000118, оголошення № UA-2021-10-08-000602-c
Витяг з висновку за результатами моніторингу: моніторингом питання оприлюднення інформації про закупівлю установлено, що відповідно до пункту 3.3. укладеного договору підряду від 11.11.2021 № 618 термін виконання робіт: не пізніше ніж до 31.12.2021. Цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та діє до 31.12.2012, а в частині розрахунків – до повного виконання зобов’язань, зазначених у пункті 10.1 договору.
Водночас, згідно інформації розміщеній на єдиному вебпорталі використання публічних коштів https:// spending.gov.ua замовником сплачено по договору підряду від 11.11.2021 № 618 повністю усю суму, визначену пунктом 4.1.1 цього договору, а саме 1 845 000,00 грн: акт № 1 – 833 105,00 грн, акт № 2 – 190 194,00 грн, акт № 3 – 268 551,00 грн та акт № 5 – 553 650,00 грн. Остання оплата за договором відбулась згідно акту № 3 від 23.12.2021.
Разом з тим, відповідно до пояснень, наданих замовником від 01.09.2022 всі роботи за договором виконані повністю. Відповідно до вимог частини 9 статті 41 Закону у разі закінчення строку дії договору про закупівлю, виконання договору про закупівлю або його розірвання замовник обов’язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю.
Також, вимогами пункту 12 частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом звіт про виконання договору про закупівлю – протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання. Таким чином, замовником порушено вимоги пункту 12 частини 1 статті 10 Закону в частині не оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю.
Коментар: як бачимо,недотримання строків замовниками для вчинення дій, які передбачені нормами Закону, є доволі поширеним явищем та, як ми зазначали вище, найбільш поширеним порушенням, яке встановлюють аудитори за результатами моніторингів процедур закупівель.
При цьому, варто врахувати, що досить часто наслідком таких порушень є вимоги аудиторів про відміну тендеру внаслідок неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель на підставі пункту 2 частини 1 статті 32 Закону, а також не варто забувати про адміністративну відповідальність за вчинення таких порушень.
Тому замовникам потрібно пам’ятати, що запорукою проведення успішної закупівлі та уникнення адміністративної відповідальності є дотримання строків, при вчиненні дій замовниками, які передбачені нормами Закону.
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв06 берез.
Дії замовника, якщо порушено строки під час проведення відкритих торгів03 берез.
Рішення замовника, які призводять до спрацювання ризик-індикаторів28 лют.
Які порушення встановлювали контролюючі органи щодо документів переможця21 лют.
Ситуації, в яких замовники помилились при визначенні наявності підстав для відмови в участі щодо антиконкурентних узгоджених дій