Помилкове нарахування заборгованості зі сплати податків: підстава визнання договору нікчемним або ні?
До Вашої уваги практика Державної аудиторської служби (далі- Держаудитслужба). У переможця наявна заборгованість зі сплати податків та зборів, проте як виявив замовник, була нараховано помилково. Тож замовник уклав договір про закупівлю, але органи фінансового контролю не залишили цей факт без уваги. Про висновки Держаудитслужби та пояснення замовника читайте далі.
Моніторинг UA-M-2022-04-21-000011, оголошення UA-2021-08-18-000890-c
За результатами моніторингу установлено, що відповідно до пункту 6 таблиці «Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності переможця вимогам, визначеним у статті 17 Закону «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) частини 2 додатку 1 до тендерної документації, замовником визначено спосіб підтвердження переможцем інформації щодо відсутності підстав для відхилення у відповідності до статті 17 Закону, зокрема зазначено, що інформація про відсутність заборгованості з податків, зборів і платежів у переможця процедури закупівлі перевіряється замовником самостійно, що є доступною в електронній системі закупівель.
Відповідно до частини 6 статті 17 Закону, переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону.
Відповідно до частини 3 статті 17 Закону, спосіб документального підтвердження згідно із законодавством щодо відсутності підстав, передбачених пунктами 5, 6, 12 і 13 частини 1 та частиною 2 цієї статті, визначається замовником для надання таких документів лише переможцем процедури закупівлі через електронну систему закупівель.
За результатами аналізу тендерної пропозиції переможця ТОВ «В» установлено, що згідно відповіді на запит щодо надання інформації про відсутність або наявність заборгованості (податкового боргу) із сплати податків, зборів, платежів, контроль за якими покладено на органи Державної фіскальної служби від 18.10.2021, що міститься в електронній системі закупівель та яка сформована у порядку взаємодії електронної системи закупівель з інформаційними системами Державної фіскальної служби України, у ТОВ «В» наявна заборгованість.
Пояснення замовника 18.10.2021 електронною системою було сформовано Витяг / квитанцію про наявність в учасника-переможця заборгованості. При цьому, як вияснилося в ході спільних перемовин та звернення до ДФС України – зазначена інформація не відповідає дійсності з огляду на таке.
По-перше, учасник на виконання вимог тендерної документації підтвердив самостійно відсутність заборгованості.
По-друге, після формування Витягу / квитанції у електронній системі закупівель замовник звернувся до учасника з наданням відповідних пояснень, в ході яких було встановлено, що дана заборгованість була нарахована податковою службою помилково, і до моменту укладення договору про закупівлю було відкрите адміністративне провадження з даного питання 24.09.2021, після чого згідно з ухвалою Львівського окружного адмінсуду остання була визнана неправомірною (рішення та додатки долучаються до пояснень для ознайомлення представниками ДАСУ). Більше того, 13 жовтня (в момент укладення договору про закупівлю) судом було направлено відповідне повідомлення та внесено в податкову базу рішення про списання, однак, оскільки система не відображає такі дії одразу, а з запізненням в декілька днів, виникла технічна колізія у відображенні інформації.
Таким чином, варто підсумувати, що відсутність заборгованості в учасника підтверджується довідкою в довільній формі, а також рішенням суду від 24.09.2021 та відповідними ухвалами про списання (Додаток2 та Додаток 3), які були скеровані до податкової до моменту підписання договору про закупівлю, однак у зв’язку з технічним функціоналом бази боржників, електронна система закупівель відобразила неправдиву інформацію.
Держаудислужба#nbsp;вважає, що переможцем ТОВ «В» не надано у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, жодного документу шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель, який би підтверджував відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) або здійснення заходів щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості у порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого переможця, чим не дотримано вимоги пункту 6 таблиці «Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності переможця вимогам, визначеним у статті 17 Закону частини 2 додатку 1 до тендерної докуменьації.
Отже на порушення вимог абзацу 3 пункту 3 частини 1 статті 31 Закону замовник не відхилив тендерну пропозицію ТОВ «В» через ненадання ним як переможцем торгів документу, що підтверджує відсутність підстави установленої статтею 17 Закону.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які є значущим через необ’єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності / нікчемності договору про закупівлю та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Коментар: замовник має взяти до уваги, що якщо переможець має заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), але здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості у порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого переможця, він надає документ про розстрочення (відстрочення) такої заборгованості відповідним органом. Держаудитслужба при встановленні порушень не зважає на такі пояснення як «заборгованість була нарахована податковою службою помилково» або посилання на рішення суду. В даному випадку замовник зобов’язаний здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності / нікчемності договору про закупівлю. Крім цього замовникам доцільно встановити наступну вимогу:
«переможець щодо якого буде сформовано довідку (квитанцію) про наявність заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), може надати довідку з податкової служби про відсутність податкової заборгованості, сформовану більш пізньою датою та / або часом».
пов'язані статті
29 трав.
Недобросовісний постачальник: які дії може вчинити замовник для власного захисту29 трав.
Чи можуть територіальні органи Держаудитслужби проводити моніторинг процедури закупівлі іншої області28 трав.
Практика Верховного Суду щодо виконання умов договору та внесення змін до нього27 трав.
Чи потрібно оприлюднювати додаткову угоду про розірвання договору в електронній системі закупівель27 трав.
Моніторинг закупівлі: покроковий алгоритм дій замовника