Оновлені заборони в публічних закупівлях
Замовникам, які здійснюють закупівлі в порядку визначеному Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) із 19.05.2023 потрібно враховувати зміни, які внесенні постановою Кабміну від 12.05.2023 № 471 в частині оновлених положень та вимог, які стосуються заборон здійснення публічних закупівель товарів, робіт та послуг.
Які зміни відбулися у положеннях Особливостей, що стосуються заборон у публічних закупівлях?
Абзац 2 пункту 2 постанови Кабміну 1178 від 12.10.2022 доповнений та викладений у наступному редакції:
- замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у громадян Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь; юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі — активи), якої є Російська Федерація / Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Зміни також відбулися і у підставах відхилення тендерної пропозиції, зокрема, у визначеної абзацом 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей: замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі є:
- є громадянином Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі — активи), якої є Російська Федерація / Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь (за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176).
Тобто, зазначеними змінами законодавець допустив до участі у публічних закупівлях юридичну особу, яка утворена та зареєстрована відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, але активи такої юридичної особи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Щодо встановлення заборон у здійсненні публічних закупівлях товарів, робіт та послуг, які не будемо описувати у даному матеріалі замовник може ознайомитися у статті: «Аналіз вимог визначених Особливостями щодо заборон здійснення публічних закупівель у громадян російської федерації /республіки білорусь».
Який порядок передачі активів юридичної особи в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів?
Звичайно, що замовнику для того щоб правильно встановити вимоги у тендерній документації, або розуміти як перевірити чи отримати належні документи при здійсненні закупівлі товарів, робіт чи послуг без використання електронної системи закупівель щодо зазначеної заборони, слід проаналізувати норми чинного законодавства в частині порядку передачі Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (надалі – Національне агентство) активів юридичної особи.
Такий порядок передачі активів в управління Національному агентству визначений у Законі України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі – Закон про Національне агентство).
Законом про Національне агентство визначений досить простий порядок передачі та умови управління арештованими активами Національним агентство. І замовнику лише потрібно зрозуміти на підставі, яких документів здійснюється управління Національним агентством активами юридичної особи, яка приймає участь у закупівлі.
Що таке активи? Активами є кошти, майно, майнові та інші права, на які може бути накладено або накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави або які конфісковані за рішенням суду у кримінальному провадженні чи стягнені за рішенням суду в дохід держави внаслідок визнання їх необґрунтованими (пункт 1 частини 1 статті 1 Закону про національне агентство).
Враховуючи положення статей 19, 20, 21 Закону про національне агентство управління активами здійснюється в рамках проведення кримінального провадження або у рамках іншого позовного провадження, а саме активів на які накладенні арешти, у тому числі як захід забезпечення позову. Такі заходи забезпечення позову здійснюються щодо позову, пред’явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та / або користуватися такими активами, а також у позовному провадженні у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави із встановленням заборони користуватися такими активами, сума або вартість яких перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня відповідного року.
Управління арештованим майном можу відбуватися на підставі двох підставах: або судове рішення у кримінальному процесі (ухвала слідчого судді, або суду), або згода самого власника активів. Фактично Національне агентство за наявності судового рішення про передання майна в управління зобов’язане його виконувати, так само як і власник активів чи інші особи, які мають на них права.
Таким чином, законодавець визначив документи на підставі, яких здійснюється управління активами Національним агентством, які має врахувати замовник у вимогах тендерної документації та при здійсненні закупівель без використання електронної системи закупівель, а саме:
- ухвалу слідчого судді або ухвала суду про передачу активів в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
або
- згода самого власника активів про передачу активів, підпис якої нотаріально завірений в установленому законодавством порядку.
Для прикладу замовник може ознайомитися зі змістом однієї із ухвал щодо передачі в управління Національному агентству, як речові докази у кримінальному провадженні за посиланням: https://reyestr.court.gov.ua/Review/110642586.
Звичайно, замовник може задати логічне питання, якщо такі ухвали є у вільному доступі у Єдиному державному реєстрі судових рішень, то чи може такий замовник встановлювати вимоги про надання ухвали слідчого судді чи ухвалу суду? Відповідь - може, але із встановленням окремого застереження. Чому так? Тому що, дана ухвала приймається в рамках конкретної справи, номер якої не може знати замовник, або така ухвала може бути ще не оприлюднена у Єдиному державному реєстрі судових рішень, а замовник має мати підтвердження, що юридична особа, яка приймає участь у процедурі закупівлі, утворена та зареєстрована відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, активи такої юридичної особи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству. Тому, замовнику у вимога тендерної документації потрібно зробити примітку наступного змісту: «У разі, якщо ухвала слідчого судді або ухвала суду оприлюднена у Єдиному державному реєстрі судових рішень на дату подання тендерної пропозиції учасника, то у такому випадку учасник у складі тендерної пропозиції надає довідку довільної форми із зазначенням номера справи та дата ухвалення рішення суду».
Як встановити умови тендерної документації щодо заборон у публічних закупівлях після 19.05.2023?
Як вбачається змінами, які описанні у даному матеріалі до тексту самої Постанови Кабміну від 12.10.2022 № 1178 та положень Особливостей, було доповнено окремим змістом абзац 2 пункту 2 та одна із підстав відхилення тендерної пропозиції, визначена абзацом 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, а відтак виникає необхідність такі зміни врахувати в умовах тендерної документації після 19.05.2023та і у вимогах до учасника, до прикладу наводимо умови тендерної документації з врахуванням змін.
Приклад.
Замовник самостійно перевіряє інформацію про те, що учасник процедури закупівлі не є громадянином Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі — активи), якої є Російська Федерація / Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації /. Республіки Білорусь (за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176).
У разі якщо учасник або його кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків є громадянином Російської Федерації / Республіки Білорусь та проживає на території України на законних підставах, то учасник у складі тендерної пропозиції має надати:
- у паспорті громадянина колишнього СРСР зразка 1974 року відмітку про постійну чи тимчасову прописку на території України або зареєстрували на території України свій національний паспорт
або
- посвідку на постійне чи тимчасове проживання на території України
або
- військовий квиток, виданий іноземцю чи особі без громадянства, які в установленому порядку уклали контракт про проходження військової служби у Збройних Силах України, Державній спеціальній службі транспорту або Національній гвардії України
або
- посвідчення біженця чи документ, що підтверджує надання притулку в Україні.
У разі якщо юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі створена та зареєстрована відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, але активи такої юридичної особи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, то учасник у складі тендерної пропозиції має надати:
- ухвалу слідчого судді або ухвала суду про передачу активів в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів*;
або
- згода самого власника активів про передачу активів, підпис якої нотаріально завірений в установленому законодавством порядку.
*У разі, якщо ухвала слідчого судді або ухвала суду оприлюднена у Єдиному державному реєстрі судових рішень на дату подання тендерної пропозиції учасника, то у такому випадку учасник у складі тендерної пропозиції надає довідку довільної форми із зазначенням номеру справи та дати ухвалення рішення суду.
У разі якщо учасник або його кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків є громадянином Російської Федерації / Республіки Білорусь проживає на території України на законних підставах або юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі створена та зареєстрована відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь та активи такої юридичної особи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, але у складі тендерної пропозиції такий учасник не надав відповідні документи, що визначені тендерною документацією або замовником виявлено інформацію у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про те, що учасник процедури закупівлі є громадянином Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі — активи), якої є Російська Федерація / Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, замовник відхиляє такого учасника на підставі абзацу 8 підпункту 1пункту 44 Особливостей. Учасник у складі тендерної пропозиції має надати документ, який підтверджує, що запропонований товар не є товаром, що походить з Російської Федерації / Республіки Білорусь.
пов'язані статті
09 лют.
Як органи місцевого самоврядування можуть закуповувати для військових частин та / або ТРО25 груд.
Договір про закупівлю згідно Особливостей24 серп.
Набрала чинність постанова Кабміну, якою продовжено строк постачання природного газу Нафтогаз Трейдинг до 15.04.202407 серп.
Новий лист Мінекономіки щодо внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування03 серп.
Постачальник повертається до сплати ПДВ, але ціна договору про закупівлю залишається без змін