Огляд усіх змін до Особливостей: коротко про головне
Постановою від 17.02.2023 № 157 внесено чергові зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну вид 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), які набрали чинності 25.02.2023.
В цьому матеріалі по черзі розглянемо кожну зміну та надамо дієві рекомендації щодо того, що і як потрібно врахувати в свої подальшій роботі. А в кінці статті ви можете знайти посилання на порівняльну таблицю старої та нової редакції Особливостей.
Зміни до Постанови Кабміну від 12.10.2022 № 1178
Коментар: згідно наведених змін замовникам заборонено здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у:
- громадян Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах);
- юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь;
- юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є Російська Федерація / Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах);
- юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь.
Нагадаємо, що відповідно до листа Міністерства юстиції України № 24560/8.1.3/10-22 від 08.03.2022 проживанням на території України на законних підставах є проживання в Україні іноземця чи особи без громадянства, які мають:
- у паспорті громадянина колишнього СРСР зразка 1974 року відмітку про постійну чи тимчасову прописку на території України або зареєстрували на території України свій національний паспорт, або
- посвідку на постійне чи тимчасове проживання на території України, або
- військовий квиток, виданий іноземцю чи особі без громадянства, які в установленому порядку уклали контракт про проходження військової служби у Збройних Силах України, або
- посвідчення біженця чи документ, що підтверджує надання притулку в Україні (стаття 1 Закону України «Про громадянство України»).
Також виключено можливість здійснення публічних закупівель робіт або послуг походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою. Тож з 25.02.2023 замовники мають право закуповувати виключно товари походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь необхідні для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою.
Зміна № 1 до Особливостей стосується пункту 4
Текст пункту 4 Особливостей суттєво доповнено, а саме, викладено у наступній редакції: «У разі виконання сторонами договору про закупівлю, укладеного відповідно до пункту 10 цих особливостей, або закінчення строку дії такого договору про закупівлю за умови його виконання сторонами, або його розірвання замовник обов’язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю у строки, визначені пунктом 12 частини першої статті 10 Закону.
Під час оприлюднення в електронній системі закупівель звіту про виконання договору про закупівлю відповідно до Закону інформація, передбачена пунктом 13 частини першої статті 42 Закону, замовником не зазначається.
У звіті про виконання договору про закупівлю, укладеного з використанням електронного каталогу, замість інформації, визначеної пунктом 1 частини першої статті 42 Закону, зазначається унікальний номер закупівлі, здійсненої з використанням електронного каталогу, присвоєний електронною системою закупівель.
У разі коли оприлюднення в електронній системі закупівель інформації про місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг (оприлюднення якої передбачено Законом та/або цими особливостями) несе загрозу безпеці замовника та / або постачальника, така інформація в звіті про виконання договору про закупівлю, який укладений відповідно до пункту 10 цих особливостей, може зазначатися як назва населеного пункту місцезнаходження замовника та / або місцезнаходження постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або назва населеного пункту, в який здійснюється доставка товару (в якому виконуються роботи чи надаються послуги)».
Але фактично ці доповнення нічого не змінюють для замовників, лише уточнюють про необхідність оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю укладеного відповідно до пункту 10 Особливостей та визначають інформацію, яку він має містити.
Зміна № 2 до Особливостей стосується пункту 9
По-перше, прибрано одну з підстав для здійснення закупівель без використання електронної системи закупівель, яка стосується закупівлі робіт і послуг для ліквідації наслідків бойових дій та відновлення інфраструктури населених пунктів в умовах воєнного стану. А саме, з пункту 9 Особливостей виключено текст: «Публічні закупівлі робіт і послуг для ліквідації наслідків бойових дій та відновлення інфраструктури населених пунктів в умовах воєнного стану відповідно до розпоряджень Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2022 р. № 280 “Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 33, ст. 1816), від 26 квітня 2022 р. № 340 “Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету для ліквідації наслідків бойових дій в Харківській області” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 39, ст. 2111), від 31 травня 2022 р. № 433 “Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету для ліквідації наслідків бойових дій в м. Києві” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 46, ст. 2534), від 13 вересня 2022 р. № 809 “Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету для ліквідації наслідків бойових дій у Харківській області” та інших розпоряджень Кабінету Міністрів України про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету на зазначені цілі здійснюються замовниками без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених Законом та цими особливостями.».
По-друге, іншу підставу для здійснення закупівель без використання електронної системи закупівель, яка стосується закупівель для ліквідації наслідків бойових дій в умовах воєнного стану, що здійснюються підприємствами оборонно-промислового комплексу змінено шляхом доповнення її формулюванням «у разі неможливості дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником». Тобто тепер в цьому випадку вимагається документальне підтвердження неможливість дотримання строків для проведення відкритих торгів або застосування електронного каталогу.
По-третє, визначено, що звітувати про виконання договорів, укладених згідно підстав визначених пунктом 9 Особливостей непотрібно.
Зміна № 3 до Особливостей зачіпають пункт 10
Суттєво доповнено пункт 10 Особливостей. По-перше, уточнено, як визначати предмет закупівлі послуг з поточного ремонту, нагадаємо, що поточний ремонт визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04 червня 2014 року № 163, та / або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301 та за показниками 4 цифри Єдиного закупівельного словника.
Окрім цього, маємо уточнення щодо необхідності оприлюднення договору про закупівлю з усіма додатками до нього відповідно до вимог Закону з урахуванням Особливостей, а саме протягом 3 робочих днів з дня укладення договору про закупівлю. Також визначено, що якщо інформація про місцезнаходження замовника та / або місцезнаходження постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та / або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг (оприлюднення якої передбачено Законом та / або Особливостями) несе загрозу безпеці замовника та / або постачальника, то замовник може у договорі про закупівлю зазначати назва населеного пункту місцезнаходження замовника та / або місцезнаходження постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та / або назва населеного пункту, в який здійснюється доставка товару (в якому виконуються роботи чи надаються послуги).
Для цього пункт 10 Особливостей доповнили текстом: «За результатами здійснення закупівлі шляхом застосування відкритих торгів або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до цього пункту в електронній системі закупівель замовником оприлюднюється договір про закупівлю та всі додатки до нього відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей. У разі коли оприлюднення в електронній системі закупівель інформації про місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг (оприлюднення якої передбачено Законом та/або цими особливостями) несе загрозу безпеці замовника та/або постачальника, така інформація в договорі про закупівлю, який оприлюднюється в електронній системі закупівель, може зазначатися як назва населеного пункту місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або назва населеного пункту, в який здійснюється доставка товару (в якому виконуються роботи чи надаються послуги).
Звіт про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель оприлюднюється відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей (крім закупівель із застосуванням електронного каталогу).».
А зміни до істотних умов таких договорів про закупівлю замовник має вносити керуючись пунктом 19 Особливостей та оприлюднювати в електронній системі закупівель повідомлення про внесння змін разом зі змінами у строки визначені Законом, а саме: протягом 3 робочих днів з дня внесення таких змін. Про що свідчить доповнення пункту 10 Особливостей текстом: «Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, укладеного відповідно до цього пункту, та зміни до договору про закупівлю у випадках, передбачених пунктом 19 цих особливостей, оприлюднюється відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей».
Зміна № 4 до Особливостей у пункті 11 Особливостей
Змінами до пункту 11 Особливостей внесено ясність у звітування за результатами закупівель до 50 тис. грн. Зокрема, доповнено нормою, яка визначає, що у випадку здійснення закупівель, які є нижчими за 50 тис. Грн замовники не повинні оприлюднювати звіт про договір про закупівлю. Тож замовники з 25.02.2023 не оприлюднюють звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель у разі якщо вартість предмета закупівлі на рік є меншою ніж 50 тис. грн.
Зміна № 5 до Особливостей стосуються пункту 13 Особливостей
Чимало змін внесено до пункту 13 Особливостей, із головного:
- норму щодо перебування замовником в районі бойових дій приведено у відповідність до чинного законодавства, тож замовник або його відокремлений підрозділ зможе здійснювати закупівлю згідно підпункту 2 пункту 13 Особливостей за умові, що він або його відокремлений підрозділ перебуває на території активних бойових дій, які не були завершені на дату укладення договору про закупівлю згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309;
- затасувати підпункт 3 пункту 13 Особливостей замовник зможе за наявності документального підтвердження неможливості дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу;
- під час застосування підпункту 6 пункту 13 Особливостей замовник не має права змінювати проєкт договору про закупівлю, але зможе укладати договір про закупівлю на суму з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений в тендерній документації;
- здійснюивати закупівля товарів, робіт і послуг для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури замовники зможуть за наявності документального підтвердження неможливості дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу та віднесення їх до І або ІІ категорії критичності відповідно до Порядку віднесення об’єктів до критичної інфраструктури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 № 1109;
- за результатами закупівель здійснених відповідно до підпунктів 5—11, 14 пункту 13 Особливостей замовник має обов’язок разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю та всі додатки до нього, а також обґрунтування застосування замовником підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту;
- звіт про виконання договорів про закупівлю, укладений відповідно до пункту 13 Особливостей замовники не оприлюднюється в електронній системі закупівель.
Зміна № 6 до Особливостей стосуються пункту 14 Особливостей
Змінами до пункту 14 Особливостей деталізовано, що всі закупівлі, незалежно від їх вартості включаються до річного плану. Тобто закупівлі від 1 коп. замовники повинні включати до річного плану. Однак оприлюднювати звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель повинні у разі, якщо вартість предмета закупівлю дорівнює або перевищує 50 тис. грн.
Зміна № 7 до Особливостей стосується пункту 18 Особливостей
Нарешті, з 25.02.2023, замовники зможуть застосовувати норми пункту 18 Особливостей та здійснювати перерахунок ціни в бік зменшення ціни тендерної пропозиції переможця без зменшення обсягів закупівлі та перерахунок ціни та обсягів товарів в бік зменшення за умови необхідності приведення обсягів товарів до кратності упаковки без електронного аукціону. Це пов’язано з тим, що у пункті 18 Особливостей придбано конструкцію «за результатами електронного аукціону».
Зміна № 8 до Особливостей щодо пункту 19 Особливостей
Змінами до пункту 19 Особливостей уточнено, що підстави для внесення змін до істотних умов договорів про закупівлю стосуються договорів про закупівлю укладених відповідно до пункту 10 та 13 Особливостей, окрім підпункту 13 пункту 13 Особливостей (здійснюється закупівля товарів, робіт та послуг для / з будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури за основними технічними показниками, погодженими Міненерго). Окрім цього підпункт 4 пункту 13 Особливостей доповнено формулюванням «та / або», що дає право замовникам продовження строку дії договору про закупівлю не одночасно зі строком виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Важливо відзначити, що застосовувати оновлені формулювання пункту 19 Особливостей замовники зможуть у договорах про закупівлю, які укладені за результатами закупівель розпочатих з 25.02.2023.
Зміна № 9 до Особливостей стосується пункту 28 Особливостей
Пункт 28 Особливостей доповнено наступним змістом: «У тендерній документації відомості, наведені у пункті 2 частини другої статті 22 Закону, визначаються відповідно до вимог, зазначених в абзацах шостому — восьмому цього пункту.
У тендерній документації обов’язково зазначаються:
- один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством;
- підстави для відмови в участі у відкритих торгах, встановлені пунктом 44 цих особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відсутності підстав для відхилення. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відсутність підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та/або переможця, визначених пунктом 44 цих особливостей, у разі, коли така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України “Про доступ до публічної інформації”, та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, та/або може бути отримана електронною системою закупівель шляхом обміну інформацією з іншими державними системами та реєстрами.
Для об’єднання учасників як учасника процедури закупівлі замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників об’єднання установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, визначеним пунктом 44 цих особливостей.
Тендерна документація може містити правила зазначення в договорі про закупівлю грошового еквівалента в національній чи іноземній валюті за офіційним курсом, установленим Національним банком станом на дату розкриття тендерних пропозицій».
Тож мажмо уточнення в частині встановлення підстав для відмови в участі у відкритих торгах, а також встановлення кваліфікаційних критеріїв з урахуванням вимог Особливостей.
Зміна № 10 до Особливостей стосується пунктів 36 та 39 Особливостей
З 25.03.2023 оновлену норму, якою визначено інформацію, яка не може бути конфіденційною (пункт 36 Особливостей) шляхом заміни формулювання «підстав, установлених статтею 17 Закону» на «підстав, визначених пунктом 44 цих особливостей».
Окрім цього оновлено зміст абзац 3 пункту 39 Особливостей, а саме: «У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 44 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі».
Зміна № 11 до Особливостей щодо пункту 41 Особливостей
У пункті 41 Особливостей прибрано умову щодо відхилення тендерної пропозиції у випадку коли забезпечення тендерної пропозиції не відповідає умовам, що визначені замовником у тендерній документації до такого забезпечення тендерної пропозиції.
Тобто відхилити тендерну пропозицію замовники можуть виключно у випадку, коли учасник не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником. Натомість у випадку, коли тендерне забезпечення надане, але воно містить певні невідповідності замовники повинні надавати «24 години» на виправлення невідповідностей.
Також у пункті 41 Особливостей прибрано підставу для відхилення тендерної пропозиції, яка викладена іншою мовою (мовами), ніж мова (мови), що передбачена тендерною документацією. Тому, якщо документи в тендерній пропозиції викладені іншою мовою замовники також повинні надавати «24 години» на виправлення невідповідностей.
Важливо: оновлені підстави для відхилення замовники мають застосовувати виключно у відкритих торгах, які оголошені з 25.02.2023 (включно).
Зміна № 12 до Особливостей стосується пункту 44 Особливостей
Пункт 44 Особливостей викладений повністю в новій редакції. Найважливіше у відповідності до внесених змін є те, що прибрано суперечність у питанні подання документів переможцем документів. Так, прибрано конструкцію «замовник зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію переможця процедури закупівлі в разі, коли наявні підстави, визначені статтею 17 Закону». Тому переможці повинні надавати документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці 14 цього пункту, як прямо зазначено пунктом 44 Особливостей. Більше того пункт 44 Особливостей, як й інші норми не надають права та / або обов’язку замовнику перевіряти переможця на відсутність підстав для відмови в участі у відкритих торгах.
А от учасники відкритих торгів мають підтвердити відсутність підстав, зазначених у пункті 44 Особливостей (крім абзацу 14 цього пункту), шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції.
Окрім наведених змін, маємо ще незначні зміни до пунктів 17, 20, 27, 40, 46 та 64 Особливостей. Детальніше про них у порівняльній таблиці за посиланням.
пов'язані статті
09 лют.
Як органи місцевого самоврядування можуть закуповувати для військових частин та / або ТРО25 груд.
Договір про закупівлю згідно Особливостей24 серп.
Набрала чинність постанова Кабміну, якою продовжено строк постачання природного газу Нафтогаз Трейдинг до 15.04.202407 серп.
Новий лист Мінекономіки щодо внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування03 серп.
Постачальник повертається до сплати ПДВ, але ціна договору про закупівлю залишається без змін