Огляд практики ДАСУ по предмету закупівлі нафтопродуктів
Продовжуємо розглядати закупівлі нафтопродуктів, які є стратегічним для багатьох замовників, тим паче на момент написання матеріалу спостерігаються чималі проблеми із закупівлею палива. Сьогодні до вашої уваги огляд найсвіжішої практики Державної аудиторської служби (далі - Держаудитслужба). Які порушення виявлять органи фінансового контролю? На що слід звернути увагу замовниками, щоб за наслідком моніторингу не розривати укладені договори про закупівлю або не відміняти процедуру закупівлі? Читайте далі про типові порушення при проведенні закупівель на прикладах висновків моніторингів.
Невідповідність номенклатурної позиції в оголошенні про закупівлю
Моніторинг UA-M-2022-06-06-000075 від 06.06.2022, оголошення UA-2022-01-31-000274-a
Витяг з висновку моніторингу: вимогами пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082 (далі – Порядок № 1082), визначено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами 2-4 пункту 13 цього Порядку, та інформація щодо назви товару кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі, а також коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Відповідно до інформації про предмет закупівлі, оприлюдненої в електронній системі закупівель, замовник зазначив вид предмету закупівлі: товари – бензин А-95, дизельне паливо, класифікатор та його відповідний код: ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти. Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», містить наступні номенклатурні позиції щодо товару, який є предметом досліджуваної закупівлі, зокрема, 09132000-3 «Бензин», 09134200-9 «Дизельне паливо».
Однак, за результатами моніторингу встановлено, що під час розміщення та оприлюднення інформації щодо предмета закупівлі (оголошення про проведення відкритих торгів) замовником порушено вимоги пункту 14 Порядку № 1082 щодо зазначення коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Отже, Держаудислужба встановила порушення вимог пункту 14 Порядку № 1082. Під час моніторингу замовник відмінив торги у зв’язку з неможливістю здійснення закупівлі унаслідок непереборної сили.
Відсутність експертних, нормативних, технічних та інші документів, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі
Моніторинг UA-M-2022-05-31-000010 від 15.06.2022, оголошення UA-2022-02-16-002766-c
Витяг з висновку моніторингу: відповідно до вимог пункту 8 частини 6 статті 40 Закону повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі. Проте, в порушення пункту 8 частини 6 статті 40 Закону в оприлюдненому замовником повідомленні про намір укласти договір (під час застосування переговорної процедури) відсутні експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.
В ході моніторингу встановлено, що замовником повідомлення про намір укласти договір про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель 11.01.2022. В ході моніторингу замовником прийнято рішення щодо відміни переговорної процедури закупівлі (протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 01.06.2022 № 1).
Незазначення номеру телефону учасника, договір про закупівлю у форматі «.jpg», недотримання строків оприлюднення, збільшення цін без підтвержуючих документів
Моніторинг UA-M-2022-05-31-000010 від 15.06.2022, оголошення UA-2022-02-16-002766-c
Витяг з висновку моніторингу: за результатами аналізу питання повноти відображення інформації у формах документів у сфері публічних закупівель встановлено, що на порушення вимог пункту 5 частини 6 статті 40 Закону замовник не зазначив контактні номери телефонів учасника (учасників), з яким (якими) проведено переговори.
Також, моніторингом встановлено, що у повідомленнях про внесення змін до договору про закупівлю від 30.03.2022 та від 19.05.2022, у звіті про виконання договору про закупівлю від 13.06.2022, замовник не зазначив інформації про номер телефону учасника, з яким укладено договір про закупівлю, чим порушив вимоги пункту 6 частини 8 статті 41, пункту 7 частини 1 статті 42 Закону відповідно.
Згідно з пунктом 15 Порядку № 1082 договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF. Проте, замовник в електронній системі закупівель розмістив документи у форматі JPEG (файли з розширенням «.jpg»), а саме: Договір № 70 – файли «Зіскановане_20220228.jpg», «Зіскановане_20220228 (2).jpg», «Зіскановане_20220228 (3).jpg», «Зіскановане_20220228 (4).jpg»; Додаткову угоду №2 – файли «Зіскановане_20220519.jpg», «Зіскановане_20220519 (2).jpg», «Зіскановане_20220519 (3).jpg», чим не дотримав вимог пункту 15 Порядку №1082.
За результатами аналізу питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено, що 09.05.2022 Додатковою угодою № 2 внесено зміни до Договору № 70 в частині збільшення ціни за одиницю товару, що передбачено пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону. Однак, замовник оприлюднив повідомлення про внесення змін до договору 19.05.2022, тобто на восьмий робочий день з дня внесення змін (09.05.2022), чим недотримав строків, встановлених пунктом 11 частини 1 статті 10 Закону, відповідно до якого повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 цього Закону оприлюднюються протягом трьох робочих днів з дня внесення змін.
За результатами аналізу питання правомірності внесення змін до договору про закупівлю встановлено, що між замовником та ТОВ «Л» укладено Додаткові угоди від 30.03.2022 № 1 та від 09.05.2022 № 2, якими внесено зміни до істотних умов Договору № 70 в частині збільшення ціни за одиницю товару на підставі пункту 2 частини 5 статті 41 Закону.
В ході проведення моніторингу постала потреба у наданні замовником пояснень щодо документів (інформації), що стали підставою для збільшення ціни одиницю товару. Замовник на запит Держаудитслужби надав пояснення, в якому зазначив, що замовником на підставі даних з відкритих джерел про рівень цін на АЗС, зокрема спеціалізованих сайтів в мережі Інтернет та даних наданих ТОВ «Л» про рівень цін на АЗС Укрнафта було підписано додаткові угоди про підняття ціни за одиницю товару.
При цьому, замовником не надано жодних документів, які підтверджували б факт коливання ціни на ринку в період між датами укладання Договору № 70, Додаткової угоди № 1 та Додаткової угоди № 2.
За результатами моніторингу встановлено порушення вимог пунктів 14 і 15 Порядку № 1082, пункту 5 частини 1 статті 40, пункту 6 частини 8 статті 41, пункту 7 частини 1 статті 42 Закону.
За результатами розгляду питання оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення вимог пункту 11 частини 1статті 10 Закону.
За результатами розгляду питання правомірності внесення змін до договору про закупівлю встановлено порушення вимог пункту 2 частини 5 статті 41 Закону.
В електронній системі закупівель замовником 13.06.2022 оприлюднено Додаткову угоду від 13.06.2022 № 3, згідно з якою Сторони домовились розірвати Договір № 70.
Висновок: проаналізувавши порушення виявлені Держаудислужбою пропонуємо перелік того, на що слід звертати увагу замовнику аби не припуститися помилок
- при внесення інформації щодо предмета закупівлі товарів в оголошення, необхідно зазначати назви номенклатурної позиції предмета закупівлі, що найбільше відповідає згідно з Єдиним закупівельним словником;
- на виконання вимог пункту 8 частини 6 статті 40 Закону повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі;
- на виконання вимог пункту 5 частини 6 статті 40 Закону замовник повинен зазначати контактні номери телефонів учасника (учасників), з яким (якими) проведено переговори;
- на вимогу пункту 15 Порядку № 1082 договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF;
- повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 Закону, замовник оприлюднює протягом трьох робочих днів з дня внесення змін;
- при збільшення ціни за одиницю товару на підставі пункту 2 частини 5 статті 41 Закону, замовник повинен мати підтверджуючі документи, які підтверджували б факт коливання ціни на ринку в період між датами укладання договору про закупівлю та додаткових угод.
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв05 берез.
Дозакупівля природного газу у зв’язку зі зменшенням обсягу на початку року03 берез.
Чи є заява про приєднання до договору на надання послуг еквайрингу договором про закупівлю у розумінні Закону03 берез.
Рішення замовника, які призводять до спрацювання ризик-індикаторів28 лют.
Які порушення встановлювали контролюючі органи щодо документів переможця