Огляд останніх змін до Порядку виконання повноважень ДКСУ в особливому режимі в умовах воєнного стану, внесених постановою КМУ від 07.07.2022 № 765
Виконання бюджетного процесу в умовах воєнного стану потребує постійного перегляду та уточнення його умов в залежності від ситуації в країни. Так, деяких змін зазнали норми Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 № 590 (далі — Порядок № 590). В цій статті розглянемо особливості застосування Порядку № 590 зі змінами, внесеними постановою Кабміну від 07.07.2022 № 765, які набрали чинності 13.07.2022.
Єдиною зміною, відповідно до постанови Кабміну від 07.07.2022 року № 765, є доповнення Порядку № 590 пунктом 19-1 такого змісту:
«19-1. Казначейство та органи Казначейства можуть здійснювати платежі за дорученнями клієнтів за видатками загального та спеціального фондів державного і місцевих бюджетів на оплату за фактично поставлені товари, виконані роботи та надані послуги шляхом спрямування бюджетних коштів постачальникам товарів, виконавцям робіт і надавачам послуг на окремі небюджетні рахунки у разі відкриття таких рахунків на їх ім'я в Казначействі та органах Казначейства у встановленому законодавством порядку з подальшим використанням зазначених коштів постачальниками товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг виключно з таких рахунків на сплату податків та зборів до бюджетів усіх рівнів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.».
Тепер розберемо цю зміну більш детально.
Яким може бути перелік видатків для виконання умов нового пункту 19-1 Порядку № 590?
У новому пункті 19-1 Порядку № 590 зазначено, що Казначейство та органи Казначейства можуть здійснювати платежі за дорученнями клієнтів за видатками загального та спеціального фондів державного і місцевих бюджетів на оплату за фактично поставлені товари, виконані роботи та надані послуги.
При цьому ж у пункті 19 діючої на даний момент редакції Порядку № 590 визначено окремими абзацами напрями видатків, що можуть здійснюватися за кошти загального фонду державного і місцевих бюджетів (наприклад, придбання канцтоварів, миючих та дезінфікуючих засобів; оплату послуг зв’язку та поштових послуг, придбання засобів зв’язку, оплату за послуги інтернет-провайдерів за користування Інтернетом тощо) та спеціального фонду державного і місцевих бюджетів (зокрема, забезпечення продуктами харчування; придбання та виготовлення бланків дипломів, свідоцтв та додатків до них для здобувачів освіти та інші).
Однак потрібно зауважити, що змінами до Порядку № 590 не уточнюється для яких саме закупівель можна застосовувати норму пункту 19-1. Це означає що обмеження за видами товарів, робіт і послуг, під час оплати за які використовується норма пункту 19-1 Порядку № 590, законодавством не встановлюється.
З якого періоду мають бути фактично поставлені товари, виконані роботи та надані послуги?
Вимоги пункту 19-1 Порядку № 590 стосовно здійснення платежів тільки за фактично поставлені товари, виконані роботи та надані послуги, означають, що такий платіж не може передбачати попередню оплату за товари, роботи та послуги, які ще не отримані (не виконані, не надані).
Водночас 19-1 Порядку № 590 не уточнюється з якого строку може починатись постачання товару (надання послуг, виконання робіт). Проте такий строк має бути в межах поточного бюджетного періоду, визначеному Бюджетним кодексом України.
Чи обов’язковим є відкриття окремих небюджетних рахунків?
Однією з вимог пункту 19-1 Порядку № 590 є те, що бюджетні коштів мають спрямовуватисьпостачальникам товарів, виконавцям робіт і надавачам послуг на окремі небюджетні рахунки у разі відкриття таких рахунків на їх ім’я в Казначействі та органах Казначейства у встановленому законодавством порядку.
Так, для норма пункту 19-1 Порядку № 590 може застосовуватись тільки за умови наявності саме небюджетного рахунку, відкритого на ім’я постачальника товарів, виконавця робіт або надавача послуг в Казначействі або органах Казначейства.
Постачальники товарів, виконавці робіт або надавачі послуг можуть відкривати рахунки в органах Казначейства, керуючись Планом рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2013 № 1203, та Порядком відкриття аналітичних рахунків для обліку операцій по виконанню бюджетів у системі Державної казначейської служби України, затвердженим наказом Казначейства від 27.12.2013 № 217 (в редакції наказу Казначейства від 04.12.2019 № 341) (далі— Порядок № 217).
Відповідно до пункту 33 Порядку № 217 іншим клієнтам відкриваються небюджетні рахунки за субрахунком 3553 «Рахунки інших клієнтів Казначейства» Плану рахунків випадках, передбачених законодавчими та іншими нормативно-правовими актами.
Вимоги до документів, які мають надаватись для відкриття небюджетних рахунків, встановлено Порядком відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 22.06.2012 № 758 (далі — Порядок № 758).
Так, згідно з пунктом 5.1 Порядку № 758 для відкриття небюджетних рахунків підприємства, установи, організації подають до органів Казначейства такі документи:
- заяву про відкриття рахунків установленого зразка (додаток 5 до Порядку#nbsp; 758) за підписом керівника та головного бухгалтера або інших посадових осіб, яким відповідно до затвердженої в установленому порядку картки із зразками підписів та відбитка печатки надано право першого та другого підписів;
- копію належним чином зареєстрованого (затвердженого) установчого документа, засвідчену в установленому законодавством порядку. При цьому юридичні особи, установчі документи яких оприлюднені на порталі електронних сервісів юридичних, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, установчі документи в паперовій формі не подають;
- картку із зразками підписів та відбитка печатки (додаток 6 до Порядку № 758) і перелік рахунків (додаток 7 до Порядку № 758), якими можуть розпоряджатися зазначені у картці (тимчасовій картці) особи, у двох примірниках.
Відповідно до пункту 5.2 Порядку#nbsp;№#nbsp;758 для відкриття небюджетних рахунків фізичні особи — підприємці подають до органів Казначейства такі документи:
- заяву про відкриття рахунків (додаток 5 до Порядку № 758);
- копію паспорта, засвідчену підписами працівника органу Казначейства та фізичної особи — підприємця;
- картку із зразками підписів та відбитка печатки (додаток 6 до Порядку № 758) у двох примірниках.
Інші більш детальні вимоги щодо подання документів та особливості відкриття небюджетних рахунків суб’єкти господарювання можуть знайти в положеннях Порядку № 758.
Для відкриття небюджетних рахунків клієнтами, на яких сформовано справу з юридичного оформлення рахунків, надається заява про відкриття рахунків установленого зразка (додаток 5 до Порядку № 758) за підписом керівника та головного бухгалтера або інших посадових осіб, яким відповідно до затвердженої в установленому порядку картки із зразками підписів надано право першого та другого підписів, яка додається до справи.
Отже, для застосування пункту 19-1 Порядку № 590 постачальнику товарів (виконавцю робіт або надавачу послуг) необхідно в Казначействі або органах Казначейства відкрити небюджетний рахунок за субрахунком 3553 «Рахунки інших клієнтів Казначейства» з дотриманням вимог законодавства щодо відкриття таких рахунків.
Чи зобов’язані постачальники / надавачі послуг / виконавці робіт використовувати кошти за визначеним Порядком № 590 спрямуванням?
Пунктом 19-1 Порядку № 590 зазначено, що кошти з небюджетних рахунків постачальників товарів, виконавців робіт і надавачів послуг у подальшому можуть бути використано ними виключно на сплату податків та зборів до бюджетів усіх рівнів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Тобто, підприємства, установи, організації, фізичні особи — підприємці, які є постачальниками товарів (виконавцями робіт або надавачами послуг) в даному випадку кошти з небюджетних рахунків, відкритих їм в Казначействі та органах Казначейства, не можуть використовувати на будь-які цілі, а тільки на ті, що визначені пунктом 19-1 Порядку № 590.
Організаційні відносини між органами Казначейства та підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами — підприємцями у процесі обслуговування небюджетних рахунків клієнтів регламентуються Порядком казначейського обслуговування небюджетних рахунків клієнтів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21.07.2014 № 770 (далі — Порядок № 770).
Так, для перерахування коштів з небюджетних рахунків клієнти подають органам Казначейства платіжні доручення на паперових та електронних носіях у кількості примірників, необхідній для всіх учасників безготівкових розрахунків. Відповідно до пункту 11 Порядку № 770 органи Казначейства приймають до виконання платіжні доручення клієнтів на проведення платежів з небюджетних рахунків виключно в межах залишку коштів на цих рахунках.
Підсумки
Внесеними змінами до Порядку № 590 передбачено можливість здійснювати оплату за видатками загального та спеціального фондів державного і місцевих бюджетів за фактично поставлені товари, виконані роботи та надані послуги. Водночас, напрями таких видатків не обмежуються тими, що визначено пунктом 19 Порядку № 590. Проте застосування нового пункту 19-1 Порядку № 590 передбачає ряд інших обмежень, зокрема, що стосуються подальшого спрямування коштів з цих рахунків. Замовникам варто уважно вивчити зміни, внесені до Порядку № 590 постановою Кабміну від 07.07.2022 № 765, та у разі їх застосування чітко дотримуватись всіх умов та вимог.
пов'язані статті
05 груд.
Як використати кошти, що залишились в кінці року02 груд.
Особливості закупівлі за кредитні кошти21 листоп.
Чи впливає джерело фінансування замовника на визначення виду закупівлі14 листоп.
Чи поширюються вимоги по інформатизації на власні кошти замовника21 жовт.
Субвенції в закупівлях: як використати та що варто врахувати