Огляд найсвіжішої практики АМКУ: від оформлення китайською до строку дії договору про закупівлю, який вже минув
Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Колегія) відновила розгляд скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Сьогодні на прикладі останніх рішень Колегії проаналізуємо, чи змінилася практика органу оскарження
Рішення Колегії №4187 -р/пк-пз від 29.04.2022 , опубліковане 03.05.2022, оголошення № UA-2022-02-09-015351-b від 09.02.2022 - оскарження умов тендерної документації
Скаржник мав намір взяти участь у процедурі закупівлі, проте вивчивши умови тендерної документації не погодився з вимогами замовника, які на його думку порушують норми Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та звернувся до Колегії зі скаргою, у якій зокрема зазначив:
Вимоги до оформлення викладені китайською
Вимога тендерної документації: частина 1 розділу 3 міститься таку інформацію: «Вимога щодо засвідчення того чи іншого документу тендерної пропозиції власноручним підписом учасника / уповноваженої не застосовується до документів маూ е䑀іагів таРінрормації)< що†䐿одаَтќся у склరشі т䐵ндерної пропозиції, чкщк$такђ документШ (матеріали та інформаціч) наданіĠучасникоᐼ у формі е䐻ектромного докум䐷Э⑂䐰 через⑂електронну систеҼсРзакупівель із ԽаклҲдання< кваліфікԾвайого електронного підзисC (КЗП ذбо удосЪоналеного електӠоЭноҳк пᑖдпису (УЕП耩 на(кожен†пȠՂаких документіల (м⑂теріал чи іԽDормацію). ВищезазఽҰхені документи†повинні 䐼Ѷститись у склаఴі тендерн萾ї пропозиції…» (мовою оригіналу).
Позиція скаржника: за таких умов, вищезазначені умови є нечитабельними, що не дає учасникам, у тому числі, скаржнику, належним чином сформувати свої тендерні пропозиції.
Позиція Колегії: дії замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини 4 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси скаржника, пов'язані з його участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною 1 статті 5 Закону. Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
Коментар: скоріш за все замовник просто припустився помилки, без злого наміру, вимоги до оформлення виклав ієрогліфами, водночас такі помилки унеможливлюють підготовку тендерної пропозиції у повній відповідності до вимог замовника. Колегія звісно постановила усунити зазначену невідповідність.
Вимога щодо надання декларацію відповідності матеріально-технічної бази учасника або виробника(-ків) марок вугілля
Вимога тендерної документації: пунктом 1.2. додатку 1 до тендерної документації визначено: «документи, що підтверджують наявність у учасника обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, зазначених в цій довідці, зокрема: додатково, учасники у складі тендерної пропозицій надають декларацію відповідності матеріально-технічної бази учасника або виробника(-ків) марок вугілля, що закуповуються замовником, вимогам законодавства з питань охорони праці».
Позиція скаржника: скаржник не є виробником товару, що підлягає закупівлі в рамках процедури закупівлі, а здійснює реалізацію товару, виробником якого є ТОВ «В». Скаржник не експлуатує машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, а також не виконує роботи підвищеної небезпеки. В рамках провадження господарської діяльності ТОВ «В» експлуатує машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки на підставі дозволу Державної служби України з питань праці № 0069.21.94, а також виконує роботи підвищеної небезпеки на підставі дозволу Державної служби України з питань праці № 0068.21.94. ТОВ «В» не зобов’язане отримувати декларацію відповідності матеріально-технічної бази, вимогам законодавства з питань охорони праці, оскільки, у відповідності до положень Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року № 1107, експлуатація машини, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, які використовує ТОВ «В», а також виконання вказаним товариством робіт підвищеної небезпеки дозволяється виключно у разі наявності дозволу Державної служби України з питань праці.
Отже, скаржник не має можливості надати в складі тендерної пропозиції декларацію відповідності матеріально-технічної бази учасника або виробника(-ків) марок вугілля, що закуповуються замовником, вимогам законодавства з питань охорони праці.
Позиція Колегії: Колегія взяла до уваги наданий скаржником як доказ дозвіл Державної служби України з питань праці № 0069.21.94, дозвіл Державної служби України з питань праці № 0068.21.94, договір поставки від 14.07.2021 №1407/21, укладений між скаржником та виробником#nbsp;ТОВ «В» та вирішила, що замовник не обґрунтував та документально не підтвердив необхідності встановлення вищезазначеної вимоги у наведеній редакції та постановила внести відповідні зміни.
Коментар: скаржнику вдалося довести, що вимога замовника щодо надання декларації відповідності матеріально-технічної бази учасника або виробника(-ків) марок вугілля є неправомірною та зокрема дискримінують його як учасника. В даному випадку доречним також було надання скаржником наявних у нього документів, як доказу.
Вимога щодо строку дії договору про закупівлю, який вже минув
Вимога тендерної документації: в додатку № 5 до тендерної документації встановлено наступне: «10. Поставка товару здійснюється протягом __ днів з моменту отримання Продавцем заявки від Покупця, узгодженими партіями на підставі його письмової або факсимільної заявки, в якій вказується кількість товару. Строк поставки – до 31.12.2021 року», при цьому Додаток 5 містить форму «тендерна пропозиція» та згідно пункту «Строк поставки – до 31.12.2022 року».
Позиція скаржника: зазначена ситуація порушує права скаржника, оскільки, не дає можливості остаточно визначитись із строками поставки товару, що є предметом процедури закупівлі та є одним із визначальних факторів для формування цінової пропозиції скаржника.
Позиція Колегії: наведені положення тендерної документації не узгоджуються між собою та з державними стандартами, що не дає учасникам належним чином сформувати свої тендерні пропозиції, що є дискримінаційним по відношенню до суб'єктів господарювання, зокрема, скаржника. Замовник зобов’язаний внести зміни до тендерної документації.
Коментар: в разі перемоги у процедурі закупівлі, переможець має укласти договір про закупівлю виключно в редакції, яка наведена у тендерній документації. Тому оскарження невірного строку поставки є важливим для кожного учасника, який планує перемогти та не мати складнощів під час укладання договору про закупівлю.
В даному випадку, Колегія стала на бік скаржника та скарга була задоволена. При цьому, рішення по цій скарзі було опубліковане 03.05.2022, а рішення Колегії про прийняття скарги датоване 18.02.2022, тобто до початку введення воєнного стану на території України. На разі, Колегія розглядає скарги, які були подані ще в лютому 2022 року. З нетерпінням очікуємо результати оскарження процедур закупівель, поведених під час воєнного стану. Залишайтеся з нами, тільки найактуальніша інформація для вас.
пов'язані статті
29 трав.
Недобросовісний постачальник: які дії може вчинити замовник для власного захисту28 трав.
Чи потрібно після виконання рішення АМКУ щодо внесення змін до тендерної документації продовжувати строк для подання тендерних пропозицій28 трав.
Практика Верховного Суду щодо виконання умов договору та внесення змін до нього27 трав.
Чи потрібно оприлюднювати додаткову угоду про розірвання договору в електронній системі закупівель21 трав.
Розірвано договір про закупівлю: як замовнику задовільнити нагальну потребу