Статті

Новий довідник КПКВ в електронній формі річного плану: де брати цей код та коли запрацюють анонсовані зміни  

3
440

20.02.2025 адміністратор електронної системи закупівель повідомив, що найближчим часом в електронній формі річного плану замовникам потрібно буде заповнювати код довідника КПКВ, який означає коди програмної класифікації бюджетних видатків. Однак уповноважені особи в установі замовника, які відповідають за здійснення закупівель, більше орієнтуються у закупівельному законодавстві та можуть не мати відношення до документів установи, в яких визначено КПКВ. Тож вважаємо за потрібне розглянути: 

  • що таке КПКВ та якими нормативно-правовими документами регулюється його наявність; 
  • на якому етапі бюджетного процесу визначаються КПКВ; 
  • чи зобов’язує бюджетне законодавство зазначати таку інформацію в ЕСЗ під час проведення закупівель; 
  • взаємодія уповноваженої особи замовника та працівників, які володіють інформацією щодо КПКВ. 

Що таке КПКВ та якими нормативно-правовими документами регулюється його наявність? 

При застосуванні програмно-цільового методу у бюджетному процесі використовується програмна класифікація видатків та кредитування бюджету. Зосередимося на програмній класифікації видатків, яка передбачає розподіл видатків за бюджетними програмами. Код бюджетної програми є кодом програмної класифікації видатків, тобто КПКВ. 

Залежно від рівня бюджету (державний чи місцевий) КПКВ затверджуються різними нормативно-правовими актами: 

  • КПКВ для державного бюджету – затверджено наказом Міністерства фінансів України «Про бюджетну класифікацію» від 14.01.2011 р. № 11 (зі змінами) (далі – Наказ № 11); 
  • КПКВ для державного бюджету – визначається з урахуванням Типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20 вересня 2017 року № 793 (зі змінами) (далі – Наказ № 793). 

На якому етапі бюджетного процесу визначаються КПКВ 

Бюджетні програми, на виконання яких замовники протягом року здійснюють бюджетні видатки, по державному бюджету визначаються у законі про Державний бюджет України на поточний рік, а по місцевим бюджетам – у рішенні про місцевий бюджет відповідної територіальної громади. На 2025 рік розподіл видатків по державному бюджету у розрізі КПКВ затверджено Законом України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» (додаток 3). Відповідно до статті 77 Бюджетного кодексу України (далі – БКУ) місцеві бюджети затверджуються рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради до 25 грудня (включно) року, що передує плановому.  

Після затвердження Закону про Державний бюджет України (рішення про місцевий бюджет) затверджуються бюджетні розписи. Відповідно до БКУ, Державний бюджет України виконується за розписом, який затверджується Міністром фінансів України, а розпис місцевого бюджету затверджується керівником місцевого фінансового органу. Відповідно до затвердженого розпису бюджету розпорядники бюджетних коштів одержують бюджетні асигнування, що є підставою для затвердження кошторисів видатків, форма якого передбачена Інструкцією про складання і виконання розпису Державного бюджету України, затвердженою наказом Міністерства фінансів України 28.01.2002 № 57 (в редакції наказу Міністерства фінансів України 14.06.2004 № 386) (далі – Наказ № 57). Кошторис видатків містить КПКВ, по якому установа замовника має здійснювати видатки. 

Крім цього, після відповідно до частини 8 статті 20 БКУ головний розпорядник бюджетних коштів розробляє та протягом 45 днів з дня набрання чинності законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) затверджує за погодженням з Міністерством фінансів України (місцевим фінансовим органом) паспорт бюджетної програми (далі – Паспорт). 

Порядок складання паспортів бюджетних програм для державного бюджету затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.12.2002 р. № 1098, а для місцевих – наказом Міністерства фінансів України від 26.08.2014 р. № 836. Паспорт складається та затверджується на кожну бюджетну програму державного і місцевих бюджетів та містить КПКВ.  

Отже, КПКВ, за яким замовник здійснює витрачання бюджетних коштів, міститься у таких документах: 

  1. законі про Державний бюджет України на поточний рік або рішенні про місцевий бюджет, на підставі якого складається та затверджується розпис; 
  2. паспорті, який затверджується для конкретної бюджетної програми; 
  3. кошторисі видатків установи замовника, який затверджується для конкретної установи. 

Чи потрібно замовнику зазначати КПКВ, якщо закупівля здійснюється за кошти субвенцій або власні кошти? 

Відповідно до Порядку перерахування міжбюджетних трансфертів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.12.2010 № 1132 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23.01.2015 № 12) (зі змінами) (далі — Порядок № 1132) органи Казначейства перераховують субвенції з державного бюджету на рахунки загального та спеціального фондів місцевих бюджетів, відкриті в органах Казначейства, для здійснення передбачених ними видатків. 

Субвенції з одного місцевого бюджету іншому перераховуються органами Казначейства в обсягах, установлених рішеннями відповідних рад про бюджет, із: 

  • загального фонду такого бюджету в межах річних бюджетних призначень згідно з розписом бюджету, з якого надаються субвенції, на рахунки загального фонду бюджету, якому вони надаються, відкриті в органах Казначейства; 
  • спеціального фонду такого бюджету в межах річних бюджетних призначень та відповідних надходжень згідно з розписом бюджету, з якого надаються субвенції, на рахунки спеціального фонду бюджету, якому вони надаються, відкриті в органах Казначейства. 

Отже, використання коштів, отриманих як субвенції, здійснюється з тих рахунків, на які вони надійшли.  

Якщо замовнику надходять кошти, як власні надходження, наприклад, благодійні внески, дарунки, гранти (відповідно до частини 4 статті 13 БКУ), то вони зараховуються на рахунок спеціального фонду бюджету, за яким вони обслуговуються.  

Використання коштів, які надійшли замовнику як субвенції або власні надходження бюджетних установ здійснюється з тих бюджетних рахунків, на які вони надійшли. Бюджетні рахунки, на які надходять кошти мають певний КПКВ по державному або по місцевим бюджетам. Отже, при здійсненні закупівель за рахунок коштів, які надійшли замовнику на бюджетний рахунок, необхідно зазначати КПКВ цього рахунку, з якого планується витрачання коштів. 

Чи зобов’язує бюджетне законодавство зазначати таку інформацію в ЕСЗ під час проведення закупівель? 

Перелік інформацію щодо закупівель товарів, робіт і послуг, яку необхідно оприлюднювати в електронній системі закупівель (далі – ЕСЗ) визначається статтею 10 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами). 

Бюджетне законодавство встановлює вимоги щодо змісту документів, які стосуються виконання бюджетного процесу, а також вимагає дотримання встановлених окремими порядками форм щодо їх заповнення. Водночас бюджетне законодавство не регулює особливості зазначення кодів класифікації бюджетних видатків в ЕСЗ. Тому перелік інформації, яка має зазначатися в ЕСЗ при плануванні та проведені закупівель визначається на сьогодні Законом, Особливостями та іншими нормативними документами, що регулюють сферу закупівель. 

Крім цього, у зв’язку із запланованою реалізації функції вибору КПКВ у річному плані закупівель Міністерство економіки України готує відповідні зміни до Особливостей. 

Взаємодія уповноваженої особи замовника та працівників, які володіють інформацією щодо КПКВ 

Для того щоб уповноважена особа за проведення закупівель мала достовірну інформацію про КПКВ з метою зазначення її у річному плані, то необхідною є взаємодія між структурними підрозділами та посадовими особами в установі замовника. 

Інформацією щодо КПКВ, за яким здійснюються видатки установи замовника, повинні володіти працівники, які готують кошториси, бюджетні та бюджетні фінансові зобов’язання для подання їх в органи Казначейства. Адже оформлення зазначених документів вимагає зазначення в них КПКВ.  

Тож під час планування закупівлі уповноважена особа має звернутися до працівника, який готує документи для казначейського обслуговування, для отримання КПКВ, за яким має здійснюватися закупівля. 

Слід зазначити, що впровадження змін до електронної форми річного плану в частині обрання при його заповненні КПКВ заплановано на березень 2025 року.  

Підсумки 

КПКВ застосовується при здійсненні видатків за кошти державного та місцевих бюджетів. Замовникам, які є розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, затверджуються видатки законом про Державний бюджет України на поточний бюджетний рік (рішенням про місцевий бюджет), на підставі якого складаються та затверджуються: розпис видатків, кошторис видатків, паспорт бюджетної програми. Усі ці документи містять інформацію про КПКВ, за яким установа замовника здійснює видатки на придбання товарів, робіт або послуг. 

Для отримання інформації про КПКВ, яке необхідно зазначити у річному плані закупівель, уповноважена особа замовника має звернутися до працівника, який готує документи для казначейського обслуговування (бюджетні, бюджетні фінансові зобов’язання, кошториси видатків). 

Впровадження технічної можливості заповнення КПКВ у річному плані закупівель заплановано на березень 2025 року. 

#казначейство#новини закупівель#планування закупівель#річний план

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard