На які предмети закупівлі не поширюється дія Закону
Керуючись пунктом 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), замовники, що зобов'язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
В той же час крім норм Закону, які встановлюють вимоги до проведення публічних закупівель, замовникам також доцільно враховувати винятки, на які дія Закону не поширюється, в тому числі:
І. Дія Закону не поширюється на перелік предметів закупівлі, передбачених частиною 5 статті 3 Закону.
ІІ. Дія Закону не застосовується у випадку, якщо замовники, визначені у пункті 4 частини першої статті 2 Закону, здійснюють закупівлі предметів закупівлі, визначених частиною 6 статті 3 Закону.
ІІІ. Згідно норм пункту 6-3 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, у період дії правового режиму воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, вимоги цього Закону, крім вимог, встановлених абзацом другим цього пункту, не застосовуються у випадку, якщо замовники, визначені у пункті 4 частини першої статті 2 цього Закону, які здійснюють діяльність в одній або кількох із таких сфер: забезпечення транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору) та постачання природного газу на користь третіх осіб (замовників), видобутку природного газу та надання послуг установки LNG, розробки родовищ нафти і газу, видобутку нафти, здійснюють закупівлі предметів закупівлі, визначених пунктом 6-2 цього розділу, за кошти кредитів, позик, грантів, що надані Міжнародним банком реконструкції та розвитку, Міжнародною фінансовою корпорацією, Багатостороннім агентством з гарантування інвестицій, Міжнародною асоціацією розвитку, Європейським банком реконструкції та розвитку, Європейським інвестиційним банком, Північним інвестиційним банком, а також іншими міжнародними валютно-кредитними організаціями та/або за участю (шляхом кредитування, страхування, гарантування, поручительства) іноземного експортно-кредитного агентства / іноземної держави та/або іноземними банками, які мають кредитний рейтинг за міжнародною шкалою не нижчий, ніж рівень «BBB» за класифікацією рейтингового агентства «Fitch Ratings» або власником яких повністю або частково є іноземна держава, через уповноважену такою організацією/агентством/державою/банком особу, якщо розмір фінансування закупівлі за рахунок такого кредиту/позики/гранту становить не менше 50 відсотків від вартості такої закупівлі.
Коментар: А от зрозуміти в яких з вищезазначених випадків необхідно оприлюднювати звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи, пропонуємо звернутись до матеріалу «Чи потрібно оприлюднювати звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи, якщо договір укладено у випадках, на які не поширюються вимоги Закону».
Окрім цього згідно положень пункту 9 Особливостей слід виділити ряд предметів закупівель, які закуповуються без застосування процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених Законом з урахуванням Особливостями, проте на які норми Закону з урахуванням Особливостей поширюються лише частково, а саме на публічні закупівлі:
- у відповідності до абзацу 1 пункту 9 Особливостей: товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану відповідно до абзаців 3 і 4 підпункту 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 2 березня 2022 р. № 185 «Деякі питання здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану»;
- керуючись абзацом 2 пункту 9 Особливостей: публічні закупівлі для здійснення заходів щодо пошуку осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, та репатріації і повернення зниклих безвісти (військових, цивільних), що проводяться Мінреінтеграції та державними підприємствами, що належать до сфери його управління, перелік яких визначений даним абзацом пункту 9 Особливостей.
- аналізуючи вимоги абзацу 3 пункту 9 Особливостей: товарів, робіт і послуг для забезпечення виконання завдань, покладених на Державне управління справами, в умовах правового режиму воєнного стану за рахунок коштів резервного фонду Державного бюджету України розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів, а також закупівлі бензину та дизельного пального Управлінням державної охорони України;
- абзацом 4 пункту 9 Особливостей визначено: товарів, робіт і послуг для ліквідації наслідків бойових дій в умовах воєнного стану відповідно до актів Кабінету Міністрів України про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету на зазначені цілі здійснюються підприємствами оборонно-промислового комплексу, визначеними відповідними актами Кабінету Міністрів України, у разі неможливості дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
- у абзаці 5 пункту 9 Особливостей зазначено: закупівля у господарського товариства, 100 відсотків акцій якого належить іншому господарському товариству, 100 відсотків акцій якого належать державі, послуг із забезпечення безперебійного функціонування, своєчасного обслуговування комплексу будівель, споруд, обладнання та устаткування державної власності, призначених для забезпечення прийняття та відвантаження нафти, нафтопродуктів з/на морський транспорт, здійснюється до 31 грудня 2025 р. державним підприємством, яке перебуває у сфері управління Міненерго.
Коментар: Під час здійснення публічних закупівель, передбачених пунктом 9 Особливостей, без використання електронної системи закупівель замовники повинні відповідно до Закону дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, зокрема максимальної економії, ефективності, запобігання корупційним діям і зловживанням, та за результатами їх здійснення за умови, що вартість закупівлі становить або перевищує 50 тис. гривень, оприлюднювати в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.
пов'язані статті
27 трав.
Моніторинг закупівлі: покроковий алгоритм дій замовника21 трав.
Що слід вважати змінами до тендерної документації16 трав.
10 тестів щодо локалізації01 трав.
Алгоритм погодження завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації, очікувана вартість яких дорівнює або перевищує 500 тис. гривень01 трав.
Зайві або нав’язані обов’язки уповноваженої особи