Моніторинги закупівель утримання, капітального та поточного ремонтів автомобільних доріг
Здійснюючи закупівлі замовники повинні враховувати положення низки нормативно-правових актів, зокрема Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), Закону України «Про публічні закупівлі», Порядку визначення предмета закупівлі, який затверджений наказом Мінекономіки №708 від 15.04.2020 тощо.
При цьому, існують певні специфічні предмети закупівель, при закупівлі яких замовникам потрібно враховувати положення окремих нормативно-правових актів, зокрема в частині визначення предмета закупівлі, очікуваної вартості предмета закупівлі, а також при формуванні проєкту договору про закупівлю.
Так, такими предметами закупівель є утримання, капітальний та поточний ремонт автомобільних доріг. При цьому, здійснення закупівель зазначених предметів закупівель активно моніторить Державна аудиторська служба України (далі-ДАСУ). Тому далі розглянемо, які типові порушення встановлює ДАСУ при здійсненні таких закупівель.
Приклад 1. Моніторинг № UA-M-2024-05-13-000093, оголошення № UA-2024-02-19-012478-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: під час моніторингу визначення предмета закупівлі встановлено, що замовником в тендерній документації не зазначено перелік лінійних об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури, на яких передбачається надання послуг.
Згідно із пунктом 22 частини першої статті 1 Закону №922 предмет закупівлі – товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 708 (далі – Порядок №708) під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04 червня 2014 року № 163, та/або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301.
Відповідно до пункту 3.9 ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», які встановлюють склад та зміст проектної документації на нове будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, лінійний об`єкт інженерно-транспортної інфраструктури це, зокрема, різновид наземних, надземних або підземних лінійних споруд для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії, тощо.
Пунктом 1 статті 1 розділу І Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що вулично-дорожня мережа – призначена для руху транспортних засобів і пішоходів мережа вулиць, доріг, внутрішньо-квартальні та інші проїзди, тротуари, пішохідні та велосипедні доріжки, набережні, майдани, площі, а також автомобільні стоянки та майданчики для паркування транспортних засобів з інженерними та допоміжними спорудами, технічними засобами організації дорожнього руху.
Згідно з оголошенням та пунктом 4.1 розділу «Загальні положення» тендерної документації предметом зазначеної закупівлі є «Послуги з благоустрою населених пунктів, послуги з поточного ремонту автошляхів» за ДК 021:2015: 45230000-8 – Будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь.
Проте, замовником предмет закупівлі послуг з поточного ремонту визначений не за кожним окремим лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури, чим порушено вимоги пункту 3 розділу ІІ Порядку № 708.
Приклад 2. Моніторинг № UA-M-2023-12-22-000010, оголошення № UA-2023-11-02-001484-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: пунктом 103 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №668 від 01.08.2005 (із змінами) (далі - Постанова № 668), та частиною 1 статті 884 Цивільного кодексу України передбачено, що гарантійний строк експлуатації об'єкта будівництва становить десять років від дня його прийняття замовником, якщо більший гарантійний строк не встановлений договором підряду або законом. Частиною 3 статті 875 Цивільного кодексу України визначено, що до договору будівельного підряду застосовуються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом. Відповідно до норм п. 1 Порядку розроблення проектної документації на будівництво об'єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 №45, та розділу 3 ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» будівництво включає нове будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт об’єктів будівництва. Згідно п. 1 Порядку від 16.05.2011 №45, п. 1.2 розділу І Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 №281, об’єкт будівництва - будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та/або частини, лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури.
Відповідно до пункту 5 Постанови № 668, гарантійні строки якості закінчених робіт (експлуатації об’єкта будівництва) – є істотною умовою договору. При цьому Замовником в Договорі закупівлі укладеного з ТОВ «Легіонбуд» від 31.10.2023 № 13-10-05 підрядник гарантує можливість безперервної і належної експлуатації об’єкту 5 років з моменту здачі.
Тобто, гарантійний строк експлуатації об’єкта будівництва становить менше десяти років від дня його прийняття замовником, що не відповідає нормам частини 1 статті 884 Цивільного кодексу України та пункту 103 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві.
Приклад 3. Моніторинг № UA-M-2024-05-27-000067, оголошення № UA-2024-03-28-008780-a
Висновок за результатами моніторингу: розділом 6 тендерної документації передбачено, що договірна ціна визначається відповідно до Правил визначення вартості будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 02.05.2022 року № 273, Методики визначення вартості дорожніх робіт та послуг щодо визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 07.10.2022 №753, та згідно інших діючих нормативно-кошторисних документів. Формується договірна ціна згідно Додатку 29 до Методики.
Однак, учасником подана договірна ціна за формою, що не відповідає Додатку 29 Методики та договірній ціні (додаток №3) в проекті договору в частині відсутності в розділі «Дорожні роботи та послуги» рядку «Податки, збори, обов’язкові платежі, встановлені чинним законодавством і не враховані складовими вартості (крім ПДВ)».
Викладені вище невідповідності пропозиції учасника ТОВ «МЕРИДІАН» вимогам тендерної документації не відносяться до формальних (несуттєвих) помилок, що не впливають на зміст пропозиції.
Пояснення надані Замовником під час проведення моніторингу процедури закупівлі щодо викладених у висновку порушень не спростовують виявлені порушення.
Таким чином, учасником не виконані вимоги п.1, п. 5 розділу 3 тендерної документації, додатку №1 до тендерної документації, тобто пропозиція не відповідає вимогам тендерної документації.
Приклад 4. Моніторинг № UA-M-2023-09-14-000023, оголошення UA-2023-06-05-003512-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами розгляду тендерної пропозиції учасника переможцем визначено ТОВ «ШЛЯХОВИК-Т».
Згідно інформації викладеної на сайті уповноваженого органу (https://prozorro.gov.ua) за результатами проведеної процедури закупівлі, між Замовником ТОВ «ШЛЯХОВИК-Т» укладено договір від 28.06.2023 №61/23 на суму 1 054 897,97 гривень.
Аналізом правильності складання тендерної документації та додатків до неї встановлено, що відповідно до додатку № 5 «Проєкт договору про закупівлю» гарантійний строк експлуатації об’єкта складає 12 місяців.
Однак, згідно норм Таблиці Б.1 «Норми міжремонтних строків експлуатації дорожнього покриття (поточний ремонт)» ДСТУ 8747:2017 АВТОМОБІЛЬНІ ДОРОГИ «Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання строки експлуатації дорожнього покриття для дорожньо-кліматичних зон», покриття з асфальтобетону складають 3-4 роки, що не відповідає встановленому строку у проєкті договору.
Тендерна документація складена з порушенням вимог частини 2 статті 22 Закону, а саме зазначено недостовірну інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі.
Зазначений факт призвів до невідповідності тендерної документації та укладеного договору від 28.06.2023 №61/23 чинному законодавству, в частині правильності визначення гарантійного терміну експлуатації за виконаними роботами, за результатами процедури умови договору не відповідають ДСТУ 8747:2017 АВТОМОБІЛЬНІ ДОРОГИ «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання».
Приклад 5. Моніторинг № UA-M-2023-07-25-000006, оголошення № UA-2023-06-16-013532-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами аналізу питання повноти відображення інформації в оголошенні про закупівлю відповідно до вимог законодавства у сфері закупівель встановлено наступне.
Замовником в порушення вимог пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 № 1082, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.07.2020 № 610/34893, зі змінами (далі – Порядок № 1082), в оголошенні про проведення відкритих торгів в окремих електронних полях не зазначено інформацію щодо коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Згідно з оголошенням про проведення відкритих торгів Замовником визначено предмет закупівлі як «Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення та штучних споруд на них у частині Ніжинського району Чернігівської області на територіях Батуринської міської, Бахмацької міської, Борзнянської міської, Височанської сільської, Дмитрівської селищної, Комарівської сільської, Плисківської сільської територіальних громад».
При цьому, замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів зазначено код предмета закупівлі ДК 021:2015: 63710000-9 — Послуги з обслуговування наземних видів транспорту та не зазначено в окремому електронному полі інформацію щодо коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Слід зазначити, що Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749 містить позицію, що найбільше відповідає такому виду надання послуг, який мав намір закупити Замовник, а саме: ДК 021:2015: 63712200-5 — Послуги з експлуатації автомобільних доріг.
Підсумки
Як бачимо,при здійсненні закупівель утримання, капітального та поточного ремонтів автомобільних доріг, аудитори встановлюють різноманітні порушення – порушення порядку визначення предмета закупівлі, в частині визначення предмета закупівлі не за кожним лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури, укладення договору для здійснення капітального ремонту автомобільних робіт не у відповідності до приписів Цивільного кодексу України та Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №668 від 01.08.2005 (із змінами) (далі - Постанова № 668), не врахування окремих положень ДСТУ 8747:2017 АВТОМОБІЛЬНІ ДОРОГИ «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання» в частині гарантійного строку експлуатації об’єкта, а також розгляд тендерних пропозицій учасників закупівель без урахування Правил визначення вартості будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 02.05.2022 року № 273.
Водночас замовникам потрібно враховувати, що за значені порушення передбачена адміністративна відповідальність, тому замовникам слід враховувати приписи зазначених нормативно-правових актів задля вдалого проведення закупівель утримання, капітального та поточного ремонтів автомобільних робіт та уникнення можливого притягнення до адміністративної відповідальності.
пов'язані статті
20 груд.
НКРЕКП прийнято постанову про встановлення на 2025 рік тарифу на послугу з передачі, як прийняття нового тарифу впливає на дії замовника20 груд.
Чи можна змінювати обсяги робіт в договорі про закупівлю17 груд.
Закупівля солодких новорічних подарунків як набір чи як перелік цукерок, шляхом проведення відкритих торгів чи запиту пропозицій постачальників13 груд.
Чи можна залучити субпідрядника шляхом внесення змін до договору про закупівлю, якщо на етапі закупівлі було зазначеного про його не залучення12 груд.
У складі ТП наданий протокол випробувань із характеристиками відмінними від предмета закупівлі