Статті

Інтерв’ю з Наталією Шимко щодо скасування допорогових закупівель

0
159

26.05.2022 оновлено порядок застосування електронної системи закупівель для проведення закупівель товарів, робіт та послуг вартість яких за предметом закупівлі є меншою за 50 тис. грн. Тож у цьому інтерв’ю дізнаємося передумови внесення змін до наказу ДП «Прозорро» від 19.03.2019 № 10 (зі змінами) та отримаємо відповіді на усі запитання з перших вуст, адже сьогодні з нами Наталія Шимко - заступниця генерального директора ДП «Прозорро».

Наталія, доброго дня! Наказом ДП «Прозорро» від 10.05.2022 № 13 та наказом від 24.05.2022 № 14 внесено зміни до Інструкції про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в частині 3 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), затвердженої наказом ДП «Прозорро» від 19.03.2019 № 10 (зі змінами). Чому було прийнято рішення скасувати допорогові закупівлі та замінити їх спрощеними, а точніше аналогом спрощеної закупівлі?

— Так звані «допорогові закупівлі» існували в системі Prozorro ще з 2015 року, з тих часів, коли система почала працювати в режимі пілотного проєкту. Вони були запроваджені для того, щоб можна було опробувати систему на практиці. На той час такий експеримент можна було проводити лише для закупівель до порогових меж, передбачених для процедур закупівлі. Тому їх стали називати «допороговими закупівлями». Для того, щоб було зрозуміло, які дії замовники та учасники мають здійснювати в системі, був розроблений відповідний наказ ДП «Прозорро», який визначав порядок проведення таких закупівель.

Пізніше, після введення в дію Закону допорогові закупівлі продовжували в добровільному порядку використовуватись для закупівель до порогових меж, встановлених Законом. А порядок їх здійснення продовжував регулюватись наказом ДП “Прозорро”.

Під час розроблення редакції Закону, яка набрала чинності у квітні 2020 року, була ідея легалізувати допорогові закупівлі та визначити порядок їх проведення в Законі. Для цього в Законі їх назвали спрощеними закупівлями і з 50 тис. грн зробили обов’язковими для застосування. Нажаль при формулюванні норм нової редакції Закону вчасно не помітили, що визначення спрощених закупівель не покриває закупівлі до 50 тис. грн і залишає порядок їх здійснення неврегульованим. Саме тому довелось залишити для регулювання цієї частини маленьких закупівель наказ ДП «Прозорро». При цьому в системі вони продовжували відбуватись по суті по однакових алгоритмах. Лише завдяки позначці «допорогова закупівля» або «спрощена закупівля» їх можна було технічно розрізнити.

Зважаючи на це, ми вирішили позбутись нарешті такого поняття як допорогова закупівля і в наказі не описувати всі дії замовників, а просто визначити, що закупівлі до 50 тис. грн проводяться за алгоритмом, аналогічному тому, що передбачений для спрощених закупівель.

Останніми змінами до#nbsp;Інструкції про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в частині 3 статті 3 Закону, затвердженої наказом ДП «Прозорро» від 19.03.2019 № 10 (зі змінами) внесеними наказом ДП «Прозорро» від 24.05.2022 № 14 визначено, що закупівлі до 50 тис. грн можуть проводитися, зокрема,#nbsp;шляхом здійснення закупівель у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощених закупівель, визначеному, згідно статтею 14 Закону, виключно в частині оголошення, подання пропозицій, звернення за роз’ясненням, звернення з вимогою про усунення порушень, надання відповідей, оцінки, розгляду, відхилення пропозицій, визначення переможця, відміни закупівлі. Відповідно до Академічного тлумачного словника української мови аналогічний - подібний, схожий, який становить аналогію до чого-небудь. Тобто замовник може не дотримуватися визначеного Законом алгоритму проведення спрощеної закупівлі, зокрема, строків, підстав для відхилення тощо, а визначати їх самостійно?

— Так, замовник має дотримуватись лише певних етапів та дій, передбачених в електронній системі. При цьому норми Закону, які стосуються спрощених закупівель, включаючи строки розгляду пропозицій, необхідність укладення договору про закупівлю та випадки внесення змін до нього тощо на такі закупівлі не поширюються.

Чого саме в частині оголошення, подання пропозицій, звернення за роз’ясненням, звернення з вимогою про усунення порушень, надання відповідей, оцінки, розгляду, відхилення пропозицій, визначення переможця, відміни закупівлі мають дотримуватися замовники? Вимог до інформації, яку має містити оголошення про проведення спрощеної закупівлі чи строків оприлюднення оголошення чи документів, які необхідно оприлюднити разом із оголошенням? Підстав для відхилення учасників чи строків оприлюднення відповідних рішень?

— Закупівля до 50 тис. грн, що проводиться через систему, технічно має пройти всі етапи, передбачені для спрощеної закупівлі. Замовник має обов’язково оприлюднити оголошення, для того щоб учасники могли в подальшому взяти участь в закупівлі. Оскільки в системі для цього буде використовуватись алгоритм спрощених закупівель, то система буде вимагати заповнити всі поля, які є обов’язковими для заповнення в спрощених закупівлях, а також не дасть встановити строки періоду уточнення та подання пропозицій меншими, ніж це передбачено для спрощених закупівель. Учасники зможуть звернутись за роз’ясненнями до замовника і у того буде 1 робочий день на те, щоб надати відповідь. Аукціон буде відбуватись за тими ж правилами, що і в спрощеній закупівлі. Технічно замовник зможе відхилити або прийняти пропозицію учасника, зможе оприлюднити договір. Поряд з цим правила спрощених закупівель, що носять лише нормативний, а не технічний характер, наприклад строки укладення договору, обмеження щодо внесення змін до договору по статті 41 Закону, до закупівель менше 50 тис. грн не застосовуватимуться.

Який вид закупівлі замовник має обрати в електронній системі закупівель, у разі придбання товару, роботи чи послуги, якщо вартість предмета закупівлі до 50 тис. грн за порядком аналогічним порядку проведення спрощеної закупівлі?

— В системі замовник зазначить «спрощена закупівля».

Так, як Закон містить чітке визначення спрощеної закупівлі та визначає, що таку закупівлю має проводити саме уповноважена особа, чи не свідчить це про те, що й закупівлю за порядком аналогічним порядку проведення спрощеної закупівлі має проводити уповноважена особа?

— Ні, закупівлі до 50 тис. грн може продовжувати здійснювати відповідальна особа, якщо замовнику так зручніше. Саме для того, щоб у замовників та контролюючих органів не було спокуси повністю прирівняти закупівлі до 50 тис. грн зі спрощеними закупівлями, в наказі визначені лише ті конкретні етапи спрощеної закупівлі, які відбуваються в системі.

Якщо закупівля до 50 тис. грн, проведена за порядком аналогічним порядку проведення спрощеної закупівлі та в електронній системі буде визначено вид «спрощена закупівля», то чи не буде розцінено перевіряючими органами як недотримання норм статті 14 Закону, як порушення Закону?

— Ні, я вважаю, що контролерам можна буде апелювати тим, що оскільки очікувана вартість предмета закупівлі на рік не перевищує 50 тис. грн, то згідно наказу ДП «Прозорро» вона має проводитись в системі за аналогічним алгоритмом до спрощеної закупівлі, а значить в системі має так і зазначатись. Розрізнити їх можна буде за вартістю предмета закупівлі на рік.

Дякую за приділений час та надану інформацію, на завершення які поради замовникам Ви можете надати?

— В чинній редакції Наказ ДП «Прозорро» № 10 дозволяє замовникам використовувати електронну систему закупівель і для закупівель, на які не поширюється дія Закону, наприклад ті, що здійснюються зараз згідно з постановою Кабміну від 28.02.2022 № 169. Ця постанова дозволила на період дії воєнного часу укладати прямі договори і для багатьох замовників це надало можливість швидко задовольняти потреби, що виникли в цей важкий час, особливо в тих випадках, коли ситуація вимагала негайного вирішення.

Однак з іншого боку завдяки таким діям замовників постачальники позбавились звичних для них інструментів отримання замовлень. Така ситуація ще більше погіршується тим, що завдяки бойовим діям порушилась велика кількість ділових зв’язків. Багато підприємств, установ та організацій змінили місце розташування, вид діяльності, дехто нажаль втратив своїх співробітників, виробничі потужності, складські приміщення тощо.

Крім того, трапляються випадки, коли постачальники користуючись ситуацією завищують ціни на свою продукцію, що є критичним для замовників, в яких зараз дуже обмежене фінансування. В таких умовах можливість застосовувати інструменти для конкурентного відбору постачальників може стати в нагоді замовникам, які хочуть мати можливість обирати найкращі умови для задоволення своїх потреб. Наприклад, Укрпошта використовує цей інструмент для обрання постачальників і робить це досить вдало. На одну з останніх закупівель меблів до них прийшло аж 24 учасники! Будьте як Укрпошта, проводьте конкурентні закупівлі за алгоритмом, аналогічним спрощеній закупівлі, для того щоб отримати найкращі товари чи послуги від постачальників в поточних умовах)

#допорогові закупівлі#новини закупівель

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard