Чи зобов’язаний замовник зазначати інформацію про найбільш детальний код ДК номенклатурної позиції під час закупівлі послуг з поточного ремонту?
Згідно з пунктом 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Окрім положень Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей при здійсненні закупівель замовники повинні дотримуватися також інших нормативно-правових актів. Зокрема, такими нормативно-правовими актами є наказ Мінекономіки № 708 від 15.04.2020 «Про затвердження порядку визначення предмета закупівлі» (далі - Наказ №708), а також наказ Мінекономіки 11.06.2020 № 1082 «Про затвердження Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі» (Наказ № 1082).
В свою чергу, одним із найбільш частих порушень виконання Наказу № 1082, які встановлюють аудитори, є відсутність найбільш детального коду Єдиного закупівельного словника при зазначенні номенклатурних позицій товарів та послуг.
При цьому, однією із найбільш поширених послуг є проведення поточного ремонту. Тому при оприлюдненні оголошення про проведення відкритих торгів постає запитання щодо необхідності зазначення коду послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі при закупівлі послуг з поточного ремонту. Далі даємо відповідь на зазначене питання.
Згідно з пунктом 21 Закону послуги - будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації.
Відповідно до пункту 3 розділу 1 Наказу №708 предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини 1 статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника
Пункт 3 розділу 2 Наказу № 708 визначає, що під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04.06.2014 № 163, та / або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301.
Відповідно до пункту 12 Наказу № 1082 під час розміщення в електронній системі закупівель інформації про предмет закупівлі в окремих полях зазначається інформація щодо:
- назви предмета закупівлі (у разі визначення предмета закупівлі - послуга з виконання науково-технічних робіт, у цьому електронному полі зазначається конкретна назва науково-технічної роботи);
- коду предмета закупівлі відповідно до класифікаторів або назва згідно з ДСТУ, державних або галузевих будівельних норм, які передбачені для визначення предмета закупівлі відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого Уповноваженим органом, та їх назви.
Пункт 14 Наказу № 1082 визначає, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами 2-4 пункту 13 цього Порядку, та інформація щодо:
- назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі;
- коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
В свою чергу, згідно з пунктом 13 Наказу № 1082 крім полів, визначених пунктом 12 цього Порядку, у випадках, зазначених у цьому пункті, додатково в окремих полях заповнюється інформація щодо:
…
- коду та назви відповідно до Єдиного закупівельного словника, у разі визначення предмета закупівлі - послуга з поточного ремонту або послуга з виконання науково-технічних робіт.
З огляду на викладене, поточний ремонт Закон визначає як послугу, і відповідно до пункту 14 Наказу № 1082 замовники при оприлюдненні оголошення про проведення відкритих торгів повинні зазначати код послуги, визначений згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Однак пункт 13 Наказу № 1082 визначає, що додатково в окремих полях заповнюється інформація щодо коду та назви відповідно до Єдиного закупівельного словника, у разі визначення предмета закупівлі - послуга з поточного ремонту або послуга з виконання науково-технічних робіт.
Як бачимо, Наказ № 1082 окремо виділяє зазначення інформації щодо коду Єдиного закупівельного словника при закупівлі послуг з поточного ремонту.
Окрім цього, у відповідності до пункту 3 розділу 2 Наказу № 708 предмет закупівлі послуг з поточного ремонту визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури.
Відповідно в даному випадку здійснюється закупівля однієї послуги – послуги з поточного ремонту, яка не поділяється на окремі номенклатурні позиції, оскільки предметом закупівлі виступає саме окремий об’єкт.
В свою чергу, як ми зазначали вище, поточний ремонт згідно положень Закону слід відносити до послуг. Відповідно замовнику попри наявність окремого способу визначення предмета закупівлі для поточного ремонту та вимог, які визначені пунктом 13 Наказу № 1082, необхідно виконувати вимоги пункту 14 Наказу № 1082 щодо зазначення коду номенклатурної позиції предмета закупівлі поточного ремонту, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі, якщо такий код можливо визначити.
Наведемо приклад. Замовники необхідно здійснити закупівлю послуг з поточного ремонту даху. Під час обрання коду за Єдиним закупівельним словником замовник знаходить код - 45261910-6 Ремонт дахів, але враховуючи, що послуги з поточного ремонту визначаються за показниками четвертої цифри Єдиного закупівельного словника, замовник має обрати код - 45260000-7 Покрівельні роботи та інші спеціалізовані будівельні роботи.
Відповідно код - 45261910-6 Ремонт дахів і буде номенклатурною позицією.
пов'язані статті