Статті

Чи варто сьогодні, 15.05.2023, оголошувати закупівлі, які проводяться у відповідності до Особливостей?

10
1460

12.05.2023 на офіційному сайті Мінекономіки, з’явилася новина, яка в черговий раз змушує кожного замовника, який проводить закупівлі у відповідності до положень Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) задати безліч запитань і найактуальніше з них: чи варто сьогодні, 15.05.2023, оголошувати закупівлі і що робити із тими закупівлями, які уже оголошені? 

Насамперед, про зміни, які плануються внести до порядку проведення закупівель. У відповідності до інформації, яка оприлюднена на сайті Мінекономіки, уряд вніс зміни до Особливості, таке рішення прийняте для однозначного трактування їх положень та для повернення трираундових аукціонів у відкритих торгах. Відповідну постанову було ухвалено на засіданні Кабінету Міністрів України 12.05.2023.

Зазначенні зміни стосуються, зокрема (але не виключно) такого:

  • відкриті торги будуть проводитися із застосуванням трираундових аукціонів, якщо подано дві і більше тендерних пропозицій. Водночас, якщо була подана одна тендерна пропозиція, то в такому разі електронний аукціон не застосовується автоматично;
  • за обґрунтованим рішенням замовника відкриті торги можуть бути проведені без застосування трираундового електронного аукціону, в такому випадку проводиться лише сліпий аукціон на етапі подання пропозиції. Технічна реалізація «опціональності» аукціонів покликана дати можливість на майбутнє гнучко реагувати на ситуацію з енергопостачанням, або іншими форс-мажорами, що можуть бути викликані війною;
  • Державній аудиторській службі України надали право здійснювати моніторинг за прямими договорами;
  • надана можливість прийняття участі в публічних закупівлях учасникам, активи яких передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів. Зазначеними змінами уточнено, одну із заборон здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у громадян РФ / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства РФ / РБ; юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є РФ / громадянин РФ/РБ (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства РФ / РБ, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.;
  • надана можливість того, що закупівля товарів (робіт, послуг) за кошти кредитів (позик, грантів), що надані відповідно до міжнародних договорів України з міжнародними валютно-кредитними організаціями, що здійснюється згідно з правилами і процедурами, встановленими цими організаціями, якими передбачається можливість застосування законодавства України в сфері публічних закупівель, може здійснюватися з урахуванням додаткових вимог і умов, схвалених відповідною організацією. Це надасть можливість користуватися електронною системою закупівель під час здійснення закупівель за кошти кредитів (позик, грантів) на умовах визначених, в міжнародних договорах;
  • надано право проведення Державною кримінально-виконавчою службою України закупівель з використанням електронного каталогу. Це дозволить максимально оперативно здійснювати безперебійне забезпечення таких установ продуктами харчування.

Тобто, як вбачається із попередньої інформації зазначенні зміни кардинально змінюють підхід до проведення закупівель, в тому числі і формування замовниками вимог тендерних документації.

Враховуючи, те, що у відповідності до статті 55 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» постанови Кабінету Міністрів України, крім постанов, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування. Офіційне опублікування постанов Кабінету Міністрів України здійснюється в газеті «Урядовий кур’єр» та Офіційному віснику України, а також в інших офіційних друкованих виданнях, визначених законом. Крім того, акти Кабінету Міністрів України оприлюднюються шляхом їх розміщення на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України.

На разі, зазначені зміни офіційно не оприлюднені та не опубліковані. Окремо варто зазначити, що газета «Урядовий кур’єр» по понеділках не виходить, тому можливість сьогоднішнього оприлюднення у ній виключається, але таке оприлюднення може відбутися в Офіційному віснику України. За попередньою інформацією випуск за 15.05.2023 може бути опубліковано. Тому не рекомендуємо замовникам оголошувати закупівлі сьогодні, 15.05.2023. Тож чекаємо на офіційне оприлюднення та опублікування відповідної постанови Кабміну.

Щодо закупівель, які були оголошенні замовником до сьогодні, то такі закупівлі завершуються в порядку та за нормами, які діяли на дату оголошення закупівлі. Також після набрання чинності постанови Кабміну про внесення змін до Особливостей, вносити зміни до тендерної документації у закупівлі, які оголошені до 14.02.2023, адже закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи (стаття 58 Конституції Україні).

пов'язані статті