Чи повинен замовник перевіряти переможця відбору у ЗПП по пункту 47 Особливостей та що робити у разі виявлення таких підстав під час виконання договору?
Під час здійснення закупівлі через запит пропозицій постачальників замовників хвилює питання, а чи повинен замовник перевіряти переможця відбору запиту пропозицій постачальників по пункту 47 Особливостей та які дії замовника, у разі виявлення таких підстав під час виконання укладеного договору. Адже кожен замовник не хоче порушити вимог законодавства з публічних закупівель та одночасно переконатися в добросовістності майбутнього постачальника.
Чи визначає Порядок №822 для замовника обов’язок перевіряти переможця відбору запиту пропозицій постачальників по пункту 47 Особливостей
Особливості надали замовнику право здійснювати закупівлі товарів шляхом використання електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 (далі – Порядок № 822). Порядок №822 визначає структуру, механізм формування, використання електронного каталогу в електронній системі закупівель відповідно до Закону України “Про публічні закупівлі”.
Проаналізуємо норми Порядку №822, які визначають правила здійснення закупівель через електронний каталог на предмет того чи зобов’язує Порядок №822 замовника перевіряти переможця відбору запиту пропозицій постачальників по пункту 47 Особливостей.
Оцінка пропозицій постачальників проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі інформації, зазначеної замовником в запиті пропозицій.
У разі подання постачальниками пропозицій з однаковим значенням ціни економічно вигідною визначається пропозиція, яка була подана раніше ніж інша пропозиція (інші пропозиції) з аналогічним значенням ціни.
Постачальник, пропозиція якого за результатами оцінки електронною системою закупівель визначена економічно вигідною, визначається переможцем відбору (пункт 61 Порядку №822).
Замовнику, переможцю відбору та іншим постачальникам електронною системою закупівель у день визначення постачальника переможцем відбору надсилається повідомлення про визначення переможця відбору із зазначенням його найменування та місцезнаходження (пункт 62 Порядку №822).
Замовник відхиляє пропозицію переможця відбору, якщо постачальник:
- не підписав договір у строк, визначений абзацом першим пункту 66 цього Порядку;
- письмово відмовився від укладення договору на умовах, визначених замовником у запиті пропозицій постачальників, зокрема у проекті договору, що є складовою частиною запиту пропозицій постачальників;
- пропонує товар походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь.
У разі відхилення пропозиції переможця відбору замовник обов’язково зазначає причину такого відхилення.
У разі відхилення пропозиції переможця відбору замовник оприлюднює таке рішення в електронній системі закупівель протягом одного робочого дня з дня його прийняття.
У разі відхилення замовником пропозиції переможця відбору з підстав, визначених цим пунктом, електронна система закупівель визначає переможцем відбору постачальника, пропозиція якого є наступною економічно вигідною (пункт 64 Порядку №822).
Замовник укладає договір з переможцем відбору не пізніше ніж через п’ять календарних днів з дня визначення електронною системою закупівель постачальника переможцем відбору. У разі обґрунтованої потреби строк для укладення договору може бути продовжений до 10 календарних днів.
Договір між замовником та переможцем відбору укладається відповідно до вимог законодавства.
Умови договору не можуть відрізнятися від умов, визначених замовником у запиті пропозицій постачальників, зокрема у проекті договору, що є складовою частиною запиту пропозицій постачальників, та/або пропозиції переможця відбору, крім випадку зменшення ціни договору без зміни обсягу (пункт 66 Порядку №822).
Варто звернути увагу на пункт 40 Порядку №822 згідно якого адміністратор відхиляє заявку учасника у разі, коли:
1) учасник не відповідає кваліфікаційним та іншим вимогам, визначеним підпунктом 5 пункту 23 цього Порядку;
2) відомості про юридичну особу, яка є учасником, внесені до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;
3) керівника учасника, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією;
4) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань” (крім нерезидентів);
5) учасник визнаний в установленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура;
6) учасник або кінцевий бенефіціарний власник учасника, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України “Про санкції”;
7) суб’єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України “Про захист економічної конкуренції”, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів;
8) фізична особа, яка є учасником, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів, судимість з якої не знято або не погашено в установленому законом порядку;
9) керівник учасника був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів, судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку;
10) керівника учасника, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми;
11) учасник зазначив у заявці недостовірну інформацію, що є суттєвою під час визначення результатів кваліфікації до електронного каталогу, яку адміністратором виявлено згідно з пунктом 33 цього Порядку;
12) учасник зазначив у заявці недостовірну інформацію про ліцензії, документи дозвільного характеру, декларації (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу та ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом;
13) учасник є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, створеною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичною особою, створеною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, крім випадків, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА;
14) не відповідає іншим вимогам, установленим в оголошенні про проведення кваліфікації до електронного каталогу.
Згідно пункту 38 Порядку №822 адміністратор, який здійснив кваліфікацію постачальника до електронного каталогу, має право виключити такого постачальника з переліку кваліфікованих постачальників та електронного каталогу:
4) у разі виявлення, що постачальник на момент його перевірки підпадає під підстави, визначені в пункті 40 цього Порядку.
Що робити замовнику в разі виявлення під час виконання договору підстав визначених пунктом 40 Порядку №822, які є аналогічними пункту 47 Особливостей
Розглянемо алгоритм дій замовника в разі виявлення під час виконання договору підстав визначених пунктом 40 Порядку №822, які є аналогічними пункту 47 Особливостей:
1.Повідомляємо адміністратора електронного каталогу про виявлення підстав, які визначені пунктом 40 Порядку №822, щоб адміністратор перевірив виявлену інформацію та виключив такого постачальника з переліку кваліфікованих постачальників та електронного каталогу в разі підтвердження інформації. Як звернутися до адміністратора електронного каталогу можна ознайомитися в матеріалі Звернення до адміністратора електронної системи закупівель, адміністраторів електронного каталогу та авторизованих електронних майданчиків коли та чому це важливо.
2. На виконання договору виявлення замовником підстав визначених пунктом 40 Порядку №822, які є аналогічними пункту 47 Особливостей ніяким чином не впливає, тобто сторони договору продовжують виконання зобов’язань по укладеному договору. Але необхідно звернути увагу на пункт 2 Особливостей, який містить заборони щодо здійснення закупівель:
- замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у громадян Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран; юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
- замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, за винятком товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою.
Тому, якщо замовником виявлена інформація, яка свідчить про порушення замовником заборон встановлених в пункт 2 Особливостей радимо розірвати такий договір та провести нову закупівля залежно від вартісних меж річної потреби замовника. Але на майбутнє для того, щоб в разі необхідності замовник міг безпроблемно розірвати договір про закупівлю і притягти до відповідальність постачальника важливо попрацювати із проєктом договору. Пропонуємо для використання в своєї роботі такий приклад умов в проєкті договору.
Підсумки
У замовника відсутній обов’язок здійснювати перевірку переможця відбору запиту пропозицій постачальників по підставам визначеним пунктом 47 Особливостей.
Адміністратор приймаючи заяку учасника перевіряє його по підставах визначених пунктом 40 Порядку №822, які є аналогічним підставам визначеними пунктом 47 Особливостей, а також адміністратор може здійснювати перевірку постачальника, який включений вже до переліку кваліфікованих постачальників та електронного каталогу по підставах, визначених в пункті 40 Порядку №822.
Виявлення замовником підстав визначених пунктом 40 Порядку №822, які є аналогічними пункту 47 Особливостей під час виконання договору ніяким чином не впливає на виконання сторонами договору зобов’язань по укладеному договору. Але радимо замовнику повідомити адміністратора електронного каталогу про виявлення підстав, які визначені пунктом 40 Порядку №822 для вчиненням ним відповідних дій.
пов'язані статті
22 серп.
Чи можлива зміна субпідрядника під час виправлення невідповідностей?22 серп.
Відеоінструкція щодо роботи з ЄДР під час здійснення закупівель21 серп.
Закупівлі через електронний каталог: алгоритм та практичні поради20 серп.
Чи впливає коригування кошторисної частини проєктної документації на діючий договір?19 серп.
Відхилення тендерної пропозиції, як такої що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону