Чи потрібно в протоколі зазначати всі підстави для відхилення тендерної пропозиції
Одним із етапів здійснення закупівлі є розгляд тендерної пропозиції. Водночас одним із рішень, яке може бути прийнято уповноваженою особою при розгляді тендерної пропозиції, є відхилення тендерної пропозиції учасника згідно з пунктом 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
При цьому, підстави для відхилення тендерної пропозиції учасника замовник повинен відобразити в протоколі, яким приймається рішення про відхилення тендерної пропозиції.
Так, досить часто при розгляді тендерної пропозиції замовник з’ясовує, що наявні кілька підстав для відхилення тендерної пропозиції. І тому формуючи протокол про відхилення тендерної пропозиції замовники задаються питанням щодо (не)обов’язковості зазначення всіх підстав для відхилення тендерної пропозиції?
Та чи потрібно зазначати в протоколі всі підстави для відхилення тендерної пропозиції, чи достатньо зазначити однієї підстави для відхилення розбираємось далі.
Законодавчі вимоги до змісту протоколу уповноваженої особи
Основним документом, який формує уповноважена особа при здійсненні закупівель є протокол.
Вимоги до протоколу згідно норм закупівельного законодавства визначені в частині 10 статті 11 Закону України «Про публічні закупівлі», яка передбачає, що рішення уповноваженої особи оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення, який підписується уповноваженою особою.
Отож, згідно даної норми вбачається, що протокол уповноваженої особи повинен містити:
- дату прийняття рішення уповноваженою особою;
- підпис уповноваженої особи.
Водночас, якщо звернутися до інших нормативно-правових актів, зокрема до ДСТУ 4163:2020 «Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів», то з аналізу цього документа варто визначити, що протокол обов’язково повинен містити такі реквізити:
- найменування юридичної особи;
- назва виду документа;
- дата документа;
- реєстраційний індекс документа;
- заголовок до тексту документа;
- текст документа;
- підпис (для електронних документів — електронний підпис або електронна печатка в разі відсутності електронного підпису)
Таким чином, розглянуті положення нормативно-правових актів містять вимоги до інформації, яка повинна міститися в документах, зокрема в протоколі уповноваженої особи про відхилення тендерної пропозиції.
Однак вимог щодо змісту певного документа, приміром, протоколу, розглянуті положення нормативно-правових актів не містять.
Тому необхідно звернутись до положень Особливостей, які регламентують розгляд та підстави для відхилення тендерної пропозиції.
Законодавчі вимоги щодо розгляду тендерної пропозиції
Згідно пункту 36 Особливостей, якщо була подана одна тендерна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, визначених замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, розкриває всю інформацію, зазначену в тендерній пропозиції, крім інформації, визначеної пунктом 40 цих особливостей, не проводить оцінку такої тендерної пропозиції та визначає таку тендерну пропозицію найбільш економічно вигідною.
Відповідно до пункту 41 Особливостей розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються відповідно до статті 29 Закону (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п’ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей.
Згідно пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли наявні підстави, які визначені даною нормою.
Абзац 1 пункту 46 Особливостей передбачає, що інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні положення цих особливостей та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та/або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), протягом одного дня з дати ухвалення рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику процедури закупівлі/переможцю процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель.
Висновок
У відповідності до наведених норм видається, що замовник в протоколі про відхилення тендерної пропозиції повинен зазначити всі підстави для відхилення тендерної пропозиції, наявність яких замовник з’ясував при розгляді тендерної пропозиції, зокрема з огляду на приписи пункту 44 Особливостей та абзацу 1 пункту 46 Особливостей, які деталізують, що замовник повинен зазначити «підстави відхилення» та «аргументувати» відхилення тендерної пропозиції.
До прикладу, якщо замовник при розгляді тендерної пропозиції з’ясував, що присутні підстави для відхилення тендерної пропозиції згідно абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей - тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей та абзацу 5 підпункту 2 пункту 44 Особливостей – тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону, замовник дані обставини повинен зазначити в протоколі про відхилення тендерної пропозиції.
пов'язані статті
06 трав.
13 тестів щодо відміни закупівель06 трав.
Що має містити тендерна документація та проєкт договору у разі закупівлі за кошти Ukraine Facility, з коментарями до встановлених вимог02 трав.
Покращення якості предмета закупівлі як підстава для внесення змін до договору про закупівлю01 трав.
Алгоритм відхилення тендерної пропозиції та обрання підстави30 квіт.
Відміна відкритих торгів у зв’язку із відсутністю подальшої потреби згідно Особливостей