Статті

Чи потрібно оприлюднювати обґрунтування згідно Постанови № 710 при укладенні прямих договір згідно пункту 13 Особливостями

1
98

Відкритість та прозорість є одним із принципів здійснення закупівель, які визначені частиною 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі». 

Даний принцип спрямований на забезпечення доброчесності, довіри суспільства та ефективного використання бюджетних коштів, прояви якого охоплюють усі етапи закупівельного процесу. 

Водночас реалізується зазначений принцип не тільки в нормах закупівельного законодавства, а, до прикладу, в Постанові Кабміну від 11 жовтня 2016 р. № 710 «Про ефективне використання державних коштів», яка зобов’язує певних замовників оприлюднювати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, очікуваної вартості. 

При цьому, законодавство з публічних закупівель, зокрема норми Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), передбачають здійснення кількох видів закупівель. 

Так, одним із видів закупівель, який привнесли Особливості є закупівлі, які здійснюються на підставі пункту 13 Особливостей. Тобто закупівлі згідно виключень, які є альтернативою переговорної процедури закупівлі та є неконкурентним видом закупівель.  

В свою чергу, замовники здійснюючи закупівлі згідно пункту 13 Особливостей задаються питанням чи присутній в них обов’язок виконувати приписи пункту 4-1 Постанови №710 в частині оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті. 

Тому, далі, щоб відповісти на це питання, проаналізуємо положення Постанови №710. 

Вимоги Постанови №710 

Згідно пункту 4-1 Постанови №710 головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити: 

  • обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; 
  • оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель. 

У відповідності до наведеної норми видається, що оприлюднювати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі на власному веб-сайті головні розпорядники бюджетних коштів (розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єкти господарювання державного сектору економіки, повинні при здійсненні наступних закупівель: 

  • відкритих торгів; 
  • переговорної процедури закупівель. 

Разом з тим, як уже зазначалося, норми Особливостей не передбачають вимог щодо здійснення закупівель шляхом проведення переговорної процедури закупівель, особливості застосування якої передбачені статтею 40 Закону України «Про публічні закупівлі».  

Так, відповідно до частини 1 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» переговорна процедура закупівлі використовується замовником як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю після проведення переговорів щодо ціни та інших умов договору про закупівлю з одним або кількома учасниками процедури закупівлі. 

Натомість альтернативою переговорної процедури закупівель є укладення прямих договорів згідно пункту 13 Особливостей. 

При цьому, здійснення закупівлі згідно пункту 13 Особливостей не слід вважати проведенням переговорної процедури закупівлі, яка визначена статтею 40 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки це окремі  види закупівель. 

Тому вбачається, що при проведенні закупівель у відповідності до Особливостей, оприлюднювати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті, головні розпорядники бюджетних коштів (розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єкти господарювання державного сектору економіки повинні виключно при проведенні відкритих торгів. 

І відповідно, при здійсненні закупівлі на підставі пункту 13 Особливостей обов’язку оприлюднювати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, немає.  

Зазначеної позиції дотримується Державна аудиторська служба України, що можемо розглянути в наступній закупівлі. 

В даній закупівлі аудитори у відповідь на пояснення замовника щодо відсутності обов’язку оприлюднювати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі при здійсненні закупівлі на підставі пункту 13 Особливостей, не визначили відсутність такого оприлюднення як порушення пункту 4-1 Постанови №710. 

Підсумки 

При здійсненні закупівлі на підставі пункту 13 Особливостей обов’язку оприлюднювати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, немає.  

Однак здійснюючи закупівлю на підставі пункту 13 Особливостей у відповідності до пункту 4-1 Постанови №710 головні розпорядники бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єкти господарювання державного сектору економіки готувати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі все ж повинні. 

#виключення у закупівлях#обгрунтування у закупівлях#оприлюднення документів#постанова 710#прямий договір

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard