Статті

Чи наявні ризики для замовника, якщо укладається договір на ціни вище ринкових та як убезпечити себе

2
123

Попри те, що законодавство у сфері публічних закупівель не містить обов'язкових вимог щодо розрахунку замовником очікуваної вартості, контролюючі органи приділяють значну увагу даному питанню. Зокрема, аналізують придбання замовником товарів / робіт / послуг за завищеними цінами. Адже, якщо замовник має правильний підхід до визначення очікуваної вартості, то в результаті має змогу укласти договір / договір про закупівлю із дотриманням принципу максимальної економії та ефективності. В статті розглянемо на підставі якої інформації та документів аудитори та правоохоронні органи досліджується визначення очікуваної вартості вище ринкових цін та як замовник може запобігти можливим  порушенням.

Для початку розглянемо поняття очікуваної вартості, яке міститься в Примірній методиці визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі  та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275 (далі - Примірна методика):

  • очікувана вартість (ОВ) - розрахункова вартість предмета закупівлі на конкретних умовах поставки із зазначенням інформації про включення / невключення до очікуваної вартості податку на додану вартість (ПДВ) та інших податків і зборів.

Примірна методика застосовується для визначення замовником очікуваної вартості предмета закупівлі товарів, робіт та послуг, закупівля яких здійснюється відповідно до положень Закону України «Про публічні закупівлі» (зі змінами) (далі - Закон) та має рекомендаційний характер, що визначено пунктом 1 розділом 1 Примірної методики.

Закон з урахуванням Особливостей не містить вимог, щодо необхідності документально підтверджувати очікувану вартість закупівлі, але рекомендуємо це робити. Певно що в кожному моніторингу Держаудитслужба надсилає запити замовнику на пояснення, в яких просить надати саме документальне підтвердження визначення очікуваної вартості закупівлі та навіть розрахунки очікуваної вартості. Більше того, правоохоронні органи в межах свої повноважень досліджують питання нанесення збитків державі внаслідок визначення ОВ вище середньоринкових цін. Далі звернемося до практики.

Як бачимо навіть маючи документальне підтвердження визначення очікуваної вартості у вигляді отриманих комерційних пропозицій замовник не позбавлений ризиків перевірки. Так, у першому прикладі Державне бюро розслідувань порівняло ціни, отримані замовником від потенційних постачальників із середньоринковими цінами на товар. Основна проблема полягає в тому, що і контролюючі органи, й установи / організації, які мають повноваження надати інформацію про середньоринкову ціну, зазвичай не враховують конкретних умов закупівлі. Тож, в такому випадку замовник повинен вести свою лінію захисту та апелювати до правомірності визначення ОВ. Дане твердження відображено у позитивній для замовника практиці, що наведена у другому прикладі. Якщо узагальнити, то середньоринкова ціна не завжди може відповідати / бути в межах очікуваної вартості предмета закупівлі. Адже на розмір ОВ  впливають і умови поставки, періодичність поставок, обсяги закупівлі, умови оплати тощо. Та все ж, головне правило - це мати документальне підтвердження визначення актуальної очікуваної вартості предмета закупівлі з урахуванням всіх вимог щодо такого предмета закупівлі та умов самої закупівлі. Без жодних документальних доказів аналізу та визначення очікуваної вартості складно спростувати доводи контролюючих органів.

Як замовнику убезпечитися від укладення договору / договору про закупівлю за цінами, вище ринкових:

  • При закупівлі товарів та послуг рекомендуємо завжди роботи запити комерційних пропозиції із зазначенням конкретних вимог щодо предмета закупівлі та умов закупівлі. Не варто зупинятися на трьох запитах, як про це зазначено в Примірній методиці. Особливо враховуючи той факт, що не всі постачальники / виконавці надають відповідь на такі запити. Корисним в даному контексті буде ведення та постійне поповнення бази постачальників, звертатися до якої замовник зможе під час підготовки запитів для визначення ОВ
  • При закупівлі поточного ремонту замовник може окремо закупити розробку проектної документації для визначення ОВ як альтернативу запитам комерційних пропозицій,  якщо не може визначити обсяги ремонтних робіт власними силами. В подальшому така проектна документація і буде документальним підтвердженням визначення очікуваної вартості
  • Не рекомендуємо визначати очікувану вартість виключно за інформацію із сайтів виробників. Як вже зазначалося, мають значення умови конкретної закупівлі. Крім того, не можливо бути впевненим в актуальності цін на сайті станом на момент планування закупівлі. Тому замовник може врахувати інформацію, що доступна в мережі Інтернет, але така інформація не повинна бути визначальною 
  • Якщо предмет закупівлі є наскільки специфічним, що замовник не може знайти постачальників для направлення запиту та / або не отримав жодної відповіді на свій запит, тоді варіантом буде звернення до установ та організацій, які мають повноваження визначати середньоринкові ціни (до прикладу, ТПП, Держстат, Товарна біржа)
  • Одним із варіантів визначення ОЧ є проведення комерційної закупівлі. За результатами здійснення комерційної закупівлі, замовник отримує актуальну інформацію на ринку щодо конкретного предмета закупівлі у розрізі діапазону цін для формування очікуваної вартості потенційної закупівлі;  певну кількість комерційних пропозицій, які слугуватимуть документальним підтвердженням очікуваної вартості закупівлі; перелік учасників, які знатимуть про можливість здійснення замовником закупівлі за відповідним предметом закупівлі із урахуванням конкретних вимог
  • Етап визначення очікуваної вартості робіт передбачає зовсім інші передумови на відміну від товарів та послуг. У роботах замовник визначає ОВ на підставі проектно-кошторисної документації. Варто взяти до уваги, що  відповідальність проектувальників за передачу замовнику проектної документації для виконання будівельних робіт на об’єкті, розробленої з порушенням вимог законодавства, передбачена нормами Закону про відповідальність та КУпАПом. Детально дане питання розбирали у статті.
#договір про закупівлю#очікувана вартість#планування закупівель#судова практика

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard