Чи можна здійснити закупівлю РЕБ/дронів для військової частини замовнику на підставі пп.21 п.13 Особливостей
Придбання товарів, робіт та послуг зумовлено певними потребами замовника, які замовники реалізують шляхом здійснення публічних закупівель. Однак реалії сьогодення вносять корективи в діяльність замовників. Так, в умовах воєнного стану замовники досить часто «допомагають» військовим у придбанні певних засобів, РЕБ/дронів, які замовники придбають та в подальшому передають військовим.
Водночас здійснюючи придбання таких засобів замовникам потрібно враховувати норми законодавства з публічних закупівель, оскільки за ігнорування вимог законодавства з публічних закупівель можливе притягнення службових (посадових), уповноважених осіб замовника до відповідальності.
Разом з тим, Постановою Кабміну від 05 липня 2024 р. № 782 «Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» були внесені чергові зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припиненя або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
Зокрема, цими змінами було доповнено пункт 13 Особливостей підпунктом 21, яким передбачено придбання замовниками певних товарів, робіт та послуг для військових потреб. Однак чи може замовник на підставі зазначеної норми придбати РЕБ/дрони для потреб військових, приміром, якщо вартість закупівлі РЕБ/дронів буде перевищувати межі в 100 тис.грн.? Щоб з’ясувати це питання потрібно проаналізувати розглянуту норму.
Так, підпункт 21 пункту 13 Особливостей передбачає, що замовник може укласти «прямий» договір без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли: здійснюється закупівля товарів, робіт та послуг, необхідних для забезпечення будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, виконання мобілізаційних завдань (замовлень), заходів, пов’язаних з підготовкою і виконанням завдань територіальної оборони, виконання договорів, що містять інформацію з обмеженим доступом, якщо така закупівля здійснюється для нагальних потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів на їх запит з подальшою передачею таких товарів, робіт та послуг на облік запитувача. Запит Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів погоджується (затверджується) їх уповноваженою службовою (посадовою) особою та повинен містити обґрунтування нагальності потреби у здійсненні закупівлі відповідно до цього підпункту.
Водночас в статті «Нові підстави для укладення «прямого» договору згідно пункту 13 Особливостей: розглядаємо детальніше» було з’ясовано, що здійснюючи закупівлю згідно даної норми замовником повинні бути дотримані наступні умови:
- здійснюється закупівля товарів, робіт та послуг;
- закупівля здійснюється для забезпечення будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, виконання мобілізаційних завдань (замовлень), заходів, пов’язаних з підготовкою і виконанням завдань територіальної оборони, виконання договорів, що містять інформацію з обмеженим доступом, якщо така закупівля здійснюється для нагальних потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів;
- проведенню закупівлю повинен передувати запит від Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів;
- після здійснення закупівлі замовник повинен передати такі товари, роботи чи послуги на облік Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів;
- запит від Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів повинен бути погоджений (затверджується) їх уповноваженою службовою (посадовою) особою та повинен містити обґрунтування нагальності потреби у здійсненні закупівлі відповідно до цього підпункту.
У відповідності до наведених норм видається, що замовники можуть на підставі підпункту 21 пункту 13 Особливостей здійснювати закупівлі будь-якого предмета закупівлі, зокрема товарів, якими є РЕБ/дрони. Окрім цього, замовникам потрібно дотриматися і інших умов, які визначає дана норма.
Таким чином, з розгляду зазначених норм можна зробити висновок, що якщо при здійсненні закупівлі РЕБ/дронів буде дотримано всіх вище наведених умов, зокрема замовник отримає від Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів запит, який буде погоджений (затверджується) їх уповноваженою службовою (посадовою) особою та міститиме обґрунтування нагальності потреби у здійсненні закупівлі, та така потреба буде спрямована на виконання, приміром, заходів, пов’язаних з підготовкою і виконанням завдань територіальної оборони, замовник може здійснити таку закупівлю на підставі підпункту 21 пункту 13 Особливостей.
Однак якщо таких умов не буде дотримано замовникам варто придбавати РЕБ/дронів для потреб військових в конкурентний спосіб у відповідності до приписів пункту 10 Особливостей.
Також замовникам варто врахувати, що пункт 13 Особливостей при здійсненні закупівлі на підставі підпункту 21 містить вимоги щодо публікації в електронній системі разом із договором та додатками до нього запиту, отриманого від Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів.
пов'язані статті
11 груд.
Приклади протоколів про проведення закупівлі за виключенням для комунальних послуг11 груд.
Затвердження тарифу на послуги з передачі електричної енергії на 2025 рік перенесено НКРЕКП з метою доопрацювання: що врахувати замовникам та постачальникам10 груд.
Що таке закупівля без використання електронної системи закупівель10 груд.
Порядок закупівлі природного газу на 2025 рік09 груд.
Продовження строку дії договору про закупівлю до 20 %: аналіз умов застосування підстави