Чи можна оскаржити запит пропозицій постачальників
Одним із ефективних інструментів для учасників при здійсненні закупівель є оскарження рішень, дій чи бездіяльності замовника. Зокрема, користуватися таким інструментом учасники можуть при проведенні відкритих торгів.
Водночас ще однією конкурентною закупівлею є запит пропозицій постачальників, які замовники можуть проводити у відповідності до пунктів 10 та 11 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), де бере участь значна частина постачальників та, які не завжди погоджуються із рішеннями, діями чи бездіяльністю замовників при здійсненні таких закупівель.
Однак чи дозволяє законодавство оскаржити рішення, дії чи бездіяльність замовників при проведенні запиту пропозицій постачальників?
Положення законодавства з публічних закупівель щодо оскарження
Згідно пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей.
Абзац 1 пункту 56 Особливостей передбачає, що скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель.
Відповідно до пункту 59 Особливостей скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.
Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися протягом чотирьох днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за три дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом п’яти днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.
Скарга, що стосується прийнятого замовником рішення щодо відміни відкритих торгів відповідно до пункту 50 цих особливостей, подається протягом 10 днів з дати оприлюднення замовником рішення про відміну відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом).
Після закінчення встановленого для подання скарг строку, передбаченого абзацом першим цього пункту, скарги можуть подаватися лише щодо змін до тендерної документації, внесених замовником, протягом п’яти днів з моменту оприлюднення таких змін на веб-порталі Уповноваженого органу, але не пізніше ніж за три дні до дати, встановленої для подання тендерних пропозицій, яка була встановлена під час внесення таких змін.
У відповідності до наведених норм вбачається, що зазначені законодавчі норми дозволяють учасникам оскаржити рішення, дії чи бездіяльність замовника до органу оскарження саме при проведенні відкритих торгів, зокрема оскаржити умови тендерної документації чи рішення замовника щодо відхилення тендерної пропозиції/визначення учасника переможцем закупівлі, або ж відміну відкритих торгів.
Чи передбачає законодавство з публічних закупівель можливість оскарження запиту пропозицій постачальників?
Наведені вище законодавчі норми Особливостей, а також норми статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» не надають законодавчої можливості постачальникам оскаржити рішення, дії чи бездіяльність замовника при проведенні запиту пропозицій постачальників до органу оскарження яким є Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі-Комісія).
Окрім цього, законодавчої можливості оскарження рішень, дій чи бездіяльність замовника при проведенні запиту пропозицій постачальників не передбачено положеннями Постанови Кабміну від 14 вересня 2020 р. № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» (далі – Постанова №822), яка регулює здійснення закупівлі шляхом запиту пропозицій постачальників.
Також варто відмітити, що на електронних майданчиках не реалізована технічна можливість подання скарги постачальниками при здійсненні закупівлі шляхом запиту пропозицій постачальників, як це передбачено нормами пунктів 56 та 57 Особливостей.
В свою чергу, при здійсненні закупівель шляхом запиту пропозицій постачальників саме замовники можуть поскаржитись на недобросовісних постачальників у відповідності до пунктів 49-52 Постанови №822.
Разом з тим, одним із можливих інструментів захисту прав та інтересів постачальників при здійсненні закупівель шляхом запиту пропозицій постачальників може бути оскарження до суду рішень, дій чи бездіяльність замовника, як, до прикладу, розглядалося оскарження до суду постачальником відміни запиту пропозицій постачальників замовником в статті Замовник відмінив закупівлю через електронний каталог через невідповідність підписаного переможцем відбору проєкту договору: чи вважає ВСУ таку відміну правомірною.
Зокрема, частина другої статті 4 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Підсумки
Законодавчі норми, які регулюють здійснення закупівель, не передбачають можливості оскарження до органу оскарження рішень, дій чи бездіяльність замовника, під час здійснення закупівель шляхом запиту пропозицій постачальників згідно пунктів 10 та 11 Особливостей та Постанови №822.
Проте, захистити свої права та законні інтереси постачальники можуть шляхом подання позову до суду на рішення, дії чи бездіяльність замовника.
пов'язані статті
07 трав.
Відміна закупівлі у зв’язку із настанням обставин непереборної сили06 трав.
13 тестів щодо відміни закупівель30 квіт.
Відміна відкритих торгів у зв’язку із відсутністю подальшої потреби згідно Особливостей30 квіт.
Замовник вносить зміни до тендерної документації на вимогу АМКУ: чи можна поряд з цим внести зміни до тих умов, які не були предметом розгляду АМКУ25 квіт.
Як замовнику встановити вимоги до переможця у закупівлі через електронний каталог за кошти Ukraine Facility