Статті

Чи можна договори про закупівлю продуктів харчування / медичних виробів / лікарських засобів продовжити на 20%, а потім провести закупівлю через електронний каталог

3
193

Для можливості забезпечення потреби безперервно законодавець надає замовнику право продовжувати договори про закупівлю на 20 %, але за дотримання певних умов. Так, продукти харчування, медичні вироби, лікарські засоби належать до тих товарів, без наявності яких певні замовники не можуть виконувати свої основні завдання, та їх наявність має бути безперебійно. З іншого боку, закупівлю саме цих товарів замовник має проводити із використанням електронного каталогу. За таких умов пропонуємо дослідити чи може замовник в описаній ситуації скористатися підпунктом 8 пункту 19 Особливостей, якщо в наступному році буде здійснено запит пропозицій постачальників, а не відкриті торги.

Основні умови продовження строку дії договору про закупівлю до 20 %

Договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та  Особливостей (пункт 17 Особливостей).

Істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, які визначені пунктом 19 Особливостей.

Одним із таких випадків, є зміна умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої статті 41 Закону, який передбачений підпунктом 8 пункту 19 Особливостей.

Відповідно до частини шостої статті 41 Закону дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку.

У відповідності до даної норми правомірним її застосування буде у випадку дотримання наступних умов:

  • продовження строку дії саме договору про закупівлю
  • продовження на строк строк, достатній для проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі на початку наступного року
  • після такого продовження замовник в наступному році повинен провести процедуру закупівлі / спрощену закупівлю.
  • сума договору не може перевищувати 20 % вартості початкового договору про закупівлю.
  • повинні бути затверджені видатки

Як бачимо, однією з обов’язкових умов при укладенні додаткової угоди є проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі в наступному році.

Звертаючись до статті 13 Закону процедурами закупівлі є:

  • відкриті торги;
  • торги з обмеженою участю;
  • конкурентний діалог;
  • переговорна процедура закупівлі.
Особливостями передбачено проведення процедури - відкритих торгів. Закупівля із використанням електронного каталогу не є процедурою закупівлі в розумінні Закону.

Крім того, продовжити на 20 відсотків можна лише договори про закупівлі, а саме: укладені за результатами відкритих торгів, відкритих торгів з публікацією англійською мовою, укладені із використанням електронного каталогу (відповідно до вартісних меж, визначених пунктом 10 Особливостей),  укладені без використання електронної системи закупівель на підставі пункту 13 Особливостей.

Закупівля через електронний каталог: коли законодавець визначає обов'язок замовника 

1. Закупівля медичних виробів та/або лікарських засобів

Пункт 11-1 Особливостей зобов'язує замовників, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснювати закупівлі лікарських засобів, які в установленому законом порядку зареєстровані в Україні, та медичних виробів за переліком згідно з додатком 1, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 (далі - Порядок № 822).

Тобто, пункт 11-1 Особливостей визначає єдиний вид закупівлі – закупівля через електронний каталог відповідно до Порядку № 822. 

При цьому, дія пункту 11-1 Особливостей розповсюджується не на всіх замовників, а лише на: 

  • замовників, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій,
  • вказані замовники здійснюють закупівлі лікарських засобів, які в установленому законом порядку зареєстровані в Україні,  та медичних виробів, але не всіх, а тільки тих, які визначені у Перелік згідно з додатком до Особливостей.
Категорія замовників, які повинні здійснити закупівлі на умовах, визначених пунктом 11-1 Особливостей, не мають обґрунтованих підстав продовжити в поточному році договори про закупівлю згідно підпункту 8 пункту 19 Особливостей. Адже замовниками не буде дотримано одну із умов даної підстави - проведення процедури закупівлі на початку наступного року.

Замовники для яких відсутній обов'язок здійснювати закупівлю медичних виробів та/або лікарських засобів через електронний каталог, можуть скористатися підпунктом 8 пункту 19 Особливостей за дотримання всіх необхідних умов.

2. Закупівля продуктів харчування

Пункт 11-2 Особливостей зобов'язує замовників у разі здійснення закупівлі продуктів харчування за переліком згідно з додатком 2, вартість предмета закупівлі яких становить або перевищує 100 тис. гривень, використовувати електронний каталог відповідно до Порядку  № 822, з урахуванням положень, визначених цими особливостями.

Замовники, які повинні здійснити закупівлю продуктів харчування на умовах, визначених пунктом 11-2 Особливостей, не мають обґрунтованих підстав продовжити в поточному році договори про закупівлю згідно підпункту 8 пункту 19 Особливостей. Адже не буде дотримано одну із умов даної підстави - проведення процедури закупівлі на початку наступного року.

Про перегляд потреби на початок наступного року та проведення закупівлі через ЗПП

За таких умов, якщо замовнику необхідно забезпечити безперебійність постачання предметів закупівлі (продуктів харчування / медичних виробів / лікарських засобів), варто заздалегідь запланувати та оголосити запит пропозицій постачальників, щоб станом на 01 січня мати укладений договір про закупівлю.

Щодо закупівлі із використанням електронного каталогу, то замовнику для проведення такої закупівлі потрібно мінімум 3 робочі дні (2 робочих дні на подання пропозицій постачальниками + 3-й день на укладення  договору). Враховуючи, що законодавець не визначив порядок оскарження дій та / або рішень замовника, то на строки проведення даного виду закупівлі може вплинути лише той факт, що замовник може відмінити закупівлю за власним рішенням або ж замовнику доведеться чекати 5 днів, щоб відхилити пропозицію переможця відбору, якщо постачальник  не підписав договір у строк, визначений абзацом першим пункту 66 цього Порядку № 822. 

Щодо реєстрації бюджетних зобов’язань в органах Казначейства за укладеними договорами / договорами про закупівлю варто дотримуватися вимог, визначених Порядком реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 № 309.

Так, у разі укладення договору про закупівлю за результатами використання електронного каталогу, такі договори слід подавати до органів Казначейства не наприкінці того року, в якому його укладено, а у наступному, оскільки допоки кошторис на наступний бюджетний період не зареєстровано, то працівники органу Казначейства не зможуть взяти на облік бюджетні зобов’язання за цим договором. Зокрема, термін реєстрації зобов’язань в даному випадку – 7 робочих днів  від дати взяття на облік органом Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів (пункту 2.2 Порядку № 309).

Тож, враховуючи терміни проведення закупівлі із використання електронного каталогу, можливість реєстрацію договорів про закупівлю, укладених через ЗПП, починати закупівлю на потребу наступного року замовник може і в грудні поточного року. Таким чином, в замовника не  виникне потреба в продовженні строку дії договору про закупівлю на 20 %.

Відповідальність за неправомірне внесення змін до істотних умов договору про закупівлю

Внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом тягнуть за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від тисячі п’ятсот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 25500 грн - 51000 грн (стаття 164-14 КУпАП).

#закупівлі для освітніх закладів#закупівлі на наступний рік#закупівлі харчування#закупівлі через електронний каталог#закупівля лікарських засобів#закупівля медичних виробів#медичний заклад#охорона здоров'я#продовження строку дії

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard