Чи можливо зареєструвати бюджетні зобов’язання в 2025 р., якщо закупівля здійснювалася в 2024 р. при здійсненні закупівлі через електронний каталог
В кінці кожного року чимало замовників здійснює закупівлі для потреб наступного року, зокрема для можливості безперебійно отримання певних предметів закупівель.
Водночас здійснюючи закупівлі таким чином та укладаючи договори за результатами здійснення закупівель замовникам слід враховувати вимоги бюджетного законодавства, яке регулює особливості реєстрації бюджетних зобов’язань згідно Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затверджений наказом Міністерства фінансів Ураїни від 02.03.2012 № 309 (далі – Порядок № 309).
Приміром, в замовників досить часто виникають суперечності щодо реєстрації бюджетних зобов’язань, що частково зумовлено порушенням вимог Порядку №309.
В даній статті з’ясуємо чи може замовник зареєструвати бюджетні зобов’язання в 2025 р., якщо закупівля була здійснена в 2024 р. при здійсненні закупівлі через електронний каталог.
Основним документом, який регулює особливості реєстрації бюджетних зобов’язань є Порядок №309.
В пункті 1.1 Порядку №309 зазначено, що Цей Порядок розроблено на виконання статей 43, 46, 48, 51, 112, 116-118 Бюджетного кодексу України та з метою забезпечення здійснення контролю органами Державної казначейської служби України (далі - орган Казначейства) при взятті бюджетних зобов’язань розпорядниками і одержувачами коштів державного та місцевих бюджетів, які перебувають на казначейському обслуговуванні, удосконалення механізмів використання бюджетних коштів та управління бюджетними коштами.
Орган Казначейства здійснює реєстрацію та облік бюджетних зобов’язань, бюджетних фінансових зобов’язань розпорядників і одержувачів бюджетних коштів відповідно до Бюджетного кодексу України та з урахуванням вимог Закону України «Про міжнародні договори України», законодавства у сфері закупівель, інших актів законодавства України, що не суперечать бюджетному законодавству, та цього Порядку.
Відповідно до абзацу 2.1 Порядку №309 розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами (планами використання бюджетних коштів), з урахуванням планів асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету) загального фонду бюджету, планів надання кредитів із загального фонду бюджету, планів спеціального фонду бюджету (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків), помісячних планів використання бюджетних коштів відповідно до статті 48 Бюджетного кодексу України.
Згідно абзацу 1 пункту 2.2 Порядку №309 розпорядники бюджетних коштів протягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зобов’язання подають до відповідного органу Казначейства Реєстр бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів (далі - Реєстр) за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку в паперовій формі (у двох примірниках) разом із електронним носієм інформації, на якому записано файл проєкту цього документа, і оригінали документів або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов’язання.
Водночас ще до недавнього часу замовники не могли зареєструвати бюджетні зобов’язання на початку наступного року, якщо закупівля була проведена в кінці попереднього року шляхом використання електронного каталогу, приміром, якщо закупівля була здійснена в 2023 р. та зареєструвати в 2024 р. бюджетні зобов’язання протягом 7 робочих днів з дати взяття на облік органом Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів), оскільки була відсутня відповідна норма в Порядку №309.
В свою чергу, наказом Міністерства фінансів України від 08.04.2024 № 185 «Про затвердження Змін до Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України» було доповнено пункт 2.2 Порядку №309 абзацом 4 наступного змісту:
«За умови взяття бюджетного зобов’язання, за яким здійснюється закупівля товарів з урахуванням особливостей, визначених законодавством у сфері закупівель, шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару, розпорядник бюджетних коштів подає до органу Казначейства Реєстр відповідно до абзацу першого цього пункту протягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зобов’язання або протягом 7 робочих днів з дати взяття на облік органом Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів)».
Більше про зазначені зміни читайте в статті «Нові зміни до Порядку № 309 щодо реєстрації бюджетних зобов’язань в органах Казначейства».
З огляду на викладене, замовник при здійсненні закупівлі в 2024 р. для потреб 2025 р. може зареєструвати зобов’язання (договір) в 2025 р. протягом 7 робочих днів з дати взяття на облік органом Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів) на підставі абзацу 4 пункту 2.2 Порядку №309.
І відповідно в органу Казначейства немає підстав відмовити в реєстрації такого зобов’язання (договору) в разі, здійснення закупівлі в 2024 р. для потреб 2025 р. шляхом застосування закупівлі через електронний каталог.
пов'язані статті
31 груд.
Замовник відмінив закупівлю через електронний каталог через невідповідність підписаного переможцем відбору проєкту договору: чи вважає ВСУ таку відміну правомірною30 груд.
Зняття бюджетних зобов’язань: процес, способи та покрокова інструкція для замовника26 груд.
Чи можна у 2024 році укласти прямий договір / договір про закупівлю на 2025 рік26 груд.
Огляд змін до Особливостей за 2024 рік: важливі аспекти25 груд.
Дії замовника для проведення оплати за товари / послуги, які безперебійно отримуються в грудні та що робити у разі недоплати або переплати