Чи можливе покращення якості робіт в договорі про закупівлю
Під час виконання договору сторонам договору сторонам договору досить часто необхідно внести зміни до договору. Однак внесення змін до договорів, які укладаються за результатами здійснення закупівель, містять певні особливості, оскільки вносити зміни до договорів про закупівлю, зокрема до істотних умов договору сторони можуть виключно у випадках, які визначені в пункті 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
Однією із підстав, яка дозволяє внести зміни до предмета закупівлі та яка викликає чимало суперечностей при її застосуванні є підпункт 3 пункту 19 Особливостей - покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
В статті «Внесення змін до договору про закупівлю у зв’язку із покращенням якості предмета закупівлі» розглядались особливості внесення змін до договору про закупівлю згідно підпункту 3 пункту 19 Особливостей.
Так, у даній статті було зроблено висновок, що з огляду на положення Господарського кодексу України та листа Мінекономіки якість слід розглядати як певну сукупність характеристик предмета закупівлі, в тому числі технічних, які визначені нормативними документами - технічними регламентами, стандартами, кодексами усталеної практики та технічними умовами, в разі їх наявності та які характеризують корисний ефект від функціонального використання предмета закупівлі.
Відповідно покращення якості предмета закупівлі повинно відбуватися у відповідності до характеристик, які визначені такими нормативними документами.
Окрім цього, Київський окружний адміністративний суд по справі № 640/13394/22 від 31 жовтня 2024 року визначив, що ключовою вимогою цієї підстави для внесення змін в істотні умови договору є підвищення якості предмета закупівлі, яке не тягне за собою зміну предмета закупівлі.
Сторони мають право вносити зміни в договір про закупівлю за умов, що під час оновлення предмет закупівлі: буде відповідати вимогам, що передбачені тендерною документацією; функціональні характеристики цього предмета закупівлі не будуть гіршими, ніж це передбачалося у вимогах ТД.
До прикладу, сторони договору про закупівлю фактично можуть змінювати, наприклад, товар, який був придбаний ними в результаті проведення закупівлі на інший. Проте, важливою умовою є вимога саме про покращення якості при зміні такого товару.
Водночас, сьогодні розглянемо можливість внесення змін до договору про закупівлю у зв’язку з покращенням якості предмета при закупівлях робіт.
В яких видах предметів закупівель можливе покращення якості?
Відповідно до пункту 22 частини 1 статті 1 Закону предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Підпункт 3 пункту 19 Особливостей передбачає, що сторони договору можуть змінювати істотні умови договору про закупівлю у випадку покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Якщо аналізувати підпункт 3 пункту 19 Особливостей, то видається, що зазначена норма не містить будь-яких обмежень щодо виду предмета закупівлі, які визначені в пункті 22 частини 1 статті 1 Закону, до якого можуть бути внесені зміни, на відміну, від пункту 2 пункту 19 Особливостей, який дозволяє вносити зміни лише до договорів про закупівлю предметом закупівель є товари – «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю».
Таким чином, можна зробити висновок, що підпункт 3 пункту 19 Особливостей не містить заборон щодо внесення змін до договору про закупівлю при закупівлях робіт.
В яких випадках Держаудитслужба не вважає покращення якості предмета закупівлі правомірними?
Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App
В яких випадках Держаудитслужба вважає покращення якості предмета закупівлі правомірними?
Що варто вважати покращенням предмета закупівлі при закупівлях робіт?
Як уже було з’ясовано в статті вище, законодавство дозволяє покращувати якість предмета при закупівлях робіт. Проте, вносячи зміни до договору згідно розглядуваною нормою важливо, щоб технічні та якісні характеристики предмета закупівлі внаслідок таких змін були кращими, ніж ті, які були визначеними в тендерній документації та водночас не змінювався предмет закупівлі.
Так, при закупівлях робіт в технічному завданні, яке є складовою тендерної документації, замовники повинні визначити відомість обсягів робіт, відомість ресурсів до неї без цін або затверджену проектну документацію або дефектний акт в окремих випадках.
З огляду на викладене, вбачається, що вносити зміни на підставі підпункту 3 пункту 19 Особливостей при закупівлі робіт сторони можуть до предмета закупівлі, складовими якого є обсяги робіт/перелік матеріальних ресурсів, які в результаті здійснення закупівлі відображаються в додатках до договору (договірній ціні/локальних кошторисах/інформації про ціни на матеріальні ресурси тощо).
Однак варто врахувати, що такі зміни повинні призводити до покращення певних складових предмета закупівлі, які визначені умовами договору.
Приміром, з огляду на викладене вище та розглянуту практику ДАСУ видається, що при закупівлях робіт таким покращенням слід вважати зміну матеріальних ресурсів, без зміни збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
Натомість покращення якості предмета закупівлі при закупівлях робіт не може мати місце при збільшенні обсягу робіт/цін на матеріальні ресурси/цін на окремі види витрат, які визначені в договірній ціні, оскільки внаслідок таких змін не відбуватиметься саме покращення предмета закупівлі, як визначено підпунктом 3 пункту 19 Особливостей.
Разом з тим, зменшити певні складові предмета закупівлі – обсяги робіт/ціну предмета закупівлі, сторони договору можуть на підставі інших підстав для внесення змін до договору про закупівлю – підпунктів 1 та 5 пункту 19 Особливостей.
Підсумки
- Законодавчі норми не забороняють вносити зміни до договору про закупівлю при закупівлі робіт на підставі підпункту 3 пункту 19 Особливостей.
- Вносити зміни на підставі підпункту 3 пункту 19 Особливостей при закупівлі робіт сторони можуть в частині зміни матеріальних ресурсів, без зміни збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
- Однак збільшення обсягу робіт/цін на матеріальні ресурси/цін на окремі види витрат, які визначені в договірній ціні, не слід вважати покращенням якості предмета закупівлі згідно підпункту 3 пункту 19 Особливостей.
пов'язані статті
18 листоп.
В яких видах та предметах закупівель публікувати додатки до договору з цінами на матеріальні ресурси14 листоп.
Як відобразити назви номенклатурних позицій предмета закупівлі в договорі укладеного за результатом ЗПП13 листоп.
Чи повинен замовник зазначити в оголошенні про проведення відкритих торгів інформацію про забезпечення виконання договору про закупівлю12 листоп.
Документи, які надаються переможцем закупівлі для укладення договору: вимагаємо в паперовому вигляді / на електронну пошту чи шляхом надання через електронну систему закупівель08 листоп.
Продовження строку дії договору та/або строку виконання зобов’язань при закупівлях робіт