Статті

Чи може замовник повторно продовжити дію договору про закупівлю після укладення додаткової угоди по пп. 8 п. 19 Особливостей 

2
88

Вже розпочалася активна фаза здійснення закупівель для задоволення потреб 2025 року. По предметах закупівлі, які потребують безперебійного постачання товарів / надання послуг / виконання робіт замовники могли скористалися підпунктом 8 пункту 19 Особливостей та укласти додаткову угоду на продовження дії договору про закупівлю на строк, достатній для проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку.

Проте можуть виникнути обставини, які не дозволять вчасно, тобто до закінчення дії договору зазначеної в додатковій угоді, провести закупівлю та задовільнити  потребу замовника. Тому перед замовником постає дилема щодо подальших дій. Тому варто з’ясувати, а чи може замовник повторно продовжити дію договору про закупівлю по підпункту 8 пункту 19 Особливостей на строк достатній для проведення процедури закупівлі.  

Чи встановлені законодавством обмеження щодо повторного застосування підпункту 8 пункту 19 Особливостей 

Пункт 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) встановлює, що замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. 

Згідно пункту 17 Особливостей договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей. 

Пункт 19 Особливостей визначає, що істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: 

8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини 6 статті 41 Закону: 

дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку. 

З аналізу даної норми  можемо зробити висновок про відсутність обмежень щодо повторного застосування підпункту 8 пункту 19 Особливостей, тобто замовник має право повторно скористатися підпунктом 8 пункту 19 Особливостей та таким чином продовжити дії договору про закупівлю на строк, достатній для проведення процедури закупівлі уклавши додаткову угоду.  

Але варто мати на увазі, що існують ризики, що ДАСУ можуть вбачати в такому повторному продовженні дії договору про закупівлю порушення законодавства про закупівлі, а саме: внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом. Оскільки як показує закупівельна практика органи ДАСУ можуть по іншому трактувати ту чи іншу норму.  

Тому замовникам, в яких відсутні інші варіанти безперебійного задоволення своєї потреби та готові захищатися в судовому порядку, у разі такої необхідносі, можуть скористатися повторно підпунктом 8 пункту 19 Особливостей для продовження дії договору про закупівлю, але варто дотриматися певних рекомендацій, які розглянемо далі. 

Що необхідно для продовження дії договору по підпункту 8 пункту 19 Особливостей 

Розглянемо приклади, в яких замовник може повторно продовжити дії договору про закупівлю на строк достатній для проведення процедури закупівлі, якщо за виникненням певних обставин замовнику ще не вдалося провести закупівлю або закупівля затягується через значну кількість тендерних пропозицій, які потрібно розглянути, або виникнення необхідності звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником /переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій та / або оскарження закупівлі. 

Приклад 1 

Якщо замовником однією додатковою угодою продовжено дію договору про закупівлю, наприклад: до 31.01.2025, та зазначено суму, на яку збільшено договір про закупівлю, то вбачається, що замовник може укласти повторно додаткову угоду на продовження дії договору про закупівлю згідно підпункту 8 пункту 19 Особливостей, наприклад: до 01.03.2025.  

Схема: ДУдія договору+сума договору + ДУдія договору 

Приклад 2 

Якщо замовником однією додатковою угодою продовжено лише дію договору про закупівлю, наприклад: до 25.01.2025, та  після затвердження кошторисних призначень на новий бюджетний період укладено наступну додаткову угоду, в якій зазначено конкретну суму, на яку збільшено договір про закупівлю, то вбачається, що замовник може укласти повторно додаткову угоду на продовження дії договору про закупівлю згідно підпункту 8 пункту 19 Особливостей, наприклад: до 28.02.2025. 

Схема: ДУдія договору + ДУсума договору + ДУдія договору 

Приклад 3 

Якщо замовником однією додатковою угодою продовжено лише дію договору про закупівлю, наприклад: до 29.01.2025, та після затвердження кошторисних призначень на новий бюджетний період виникає необхідність продовжити дії договору, то вбачається, що замовник може одночасно укласти додаткову угоду, в якій буде зазначено суму, на яку буде збільшено договір про закупівлю, та одночасно продовжено дії договору про закупівлю згідно підпункту 8 пункту 19 Особливостей, наприклад: до 25.02.2025. 

Схема: ДУдія договору + ДУсума договору+дія договору 

Що необхідно мати замовнику, щоб довести правомірність повторного застосування підпункту 8 пункту 19 Особливостей. Як вбачається з практики - відповідне документальне підтвердження виникнення обставин, що стали причиною продовження дії договору про закупівлю:  

  • якщо уповноваженою особою оголошено відповідну закупівлю – відкриті торги, які є обов’язковою умовою застосування підпункту 8 пункту 19 Особливостей, а в свою чергу  така закупівля затягується через значну кількість тендерних пропозицій, які потрібно розглянути, або виникнення необхідності звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником / переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій та / або оскарження закупівлі, то в такому випадку уповноваженій особі варто в письмові формі повідомити керівника про те, що уповноважена особа не встигає завершити закупівлю до того строку, який зазначеній в укладеній додатковій угоді. Відповідно на підставі цього документу замовник може звернутися до постачальника з пропозицією щодо продовження дії договору на строк достатній для завершення закупівлі; 
  • якщо уповноваженою особою ще не оголошено відповідну закупівлю – відкриті торги, то уповноваженій особі варто повідомити керівника в письмовій формі про те, що уповноважена особа не встигає вчасно оголосити відповідну закупівлю з зазначенням причин, наприклад: відповідно до положення про взаємодію уповноваженої особи з іншими структурними підрозділами уповноважена особа не отримала певної інформації, яка необхідна для проведення відкритих торгів. Причини можуть бути різними, оскільки в кожного замовника свій внутрішній порядок взаємодії між структурними підрозділами; 
  • якщо уповноваженою особою оголошено відповідну закупівлю – відкриті торги, але не вдалося в результаті проведення такої закупівлі укласти договір про закупівлю та відповідно є необхідність знову провести відкриті торги. У даному випадку уповноваженій особі варто повідомити керівника в письмові формі про те, що уповноваженою особою була проведена закупівля, але наприклад всі тендерні пропозиції учасників були відхилені, а  строк дії договору про закупівлю, який продовжувався згідно підпункту 8 пункту 19 Особливостей закінчується. Тому вбачається, що в замовника є підстави для направлення пропозиції постачальнику щодо продовження дії договору на строк достатній для проведення нової процедури закупівлі. 

Як бачимо причини продовження дії договору про закупівлю можуть бути різними і від ситуації, яка може скластися документальним підтвердженням можуть стати різні документи. Головне, щоб такі документи дійсно підтверджували обставини, які виникли і призвели до необхідності повторно продовжити дії договору про закупівлю згідно підпункту 8 пункту 19 Особливостей. 

Підсумки 

Проведений аналіз частини 6 частини 41 Закону свідчить, що замовник має право повторно скористатися  підпунктом 8 пункту 19 Особливостей та продовжити дію договору про закупівлю на строк, достатній для проведення процедури закупівлі уклавши додаткову угоду. Але є ризики, що ДАСУ можуть вбачати в такому повторному продовженні дії договору про закупівлю порушення законодавства про закупівлі, а саме: внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом. Тому замовникам, які готові захищатися в судовому порядку можуть скористатися повторно підпунктом 8 пункту 19 Особливостей для продовження дії договору про закупівлю, але варто мати документальне підтвердження виникнення  обставин, що стали причиною повторного продовження дії договору про закупівлю. Такий документ визначається обставинами, які склалися у замовника.  

Але варто нагади, що найбезпечнішим варіантом є укладення однією додаткової угоди на продовження дії договору про закупівлю, тому варто відповідально віднестися до визначення строку на, який буде продовжено дію договору про закупівлю та врахувати всі можливі нюанси, які можуть виникнути в процесі проведення відкритих торгів. 

#договір про закупівлю#додаткова угода#продовження строку дії

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard