Чи є потреба розривати прямий договір / прямий договір по виключеннях із постачальником ТОВ «Енера Вінниця»
Законодавство з публічних закупівель створює певні бар’єри для недобросовісних учасників, відстоюючи таким чином право замовника на здійснення безпечних закупівель. Зокрема, Особливості містять ряд заборон, які замовник повинен врахувати під час здійснення закупівлі незалежно від обраного способу забезпечення потреби. Тож, в статті розглянемо, які заборони порушує замовник маючи діючий договір із ТОВ «Енера Вінниця».
Які заборони встановлені Особливостями
Відповідно до пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Аналізуючи положення пункту 2 Особливостей, замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у:
- громадян Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран; юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація / Республіка Білорусь / Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Дана норма поширюється на всі закупівлі замовника незалежно від їх вартісних порогів.
Що не так із постачальником ТОВ «Енера Вінниця»
Відповідно до інформації із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань вказана інформація про кінцевого бенефіціарного власника ТОВ «Енера Вінниця», а саме: ПІБ: Григоришин Костянтин Іванович; громадянство: Україна; адреса: Україна, …; тип бенефіціарного володіння: непрямий вирішальний вплив; відсоток частки статутного капіталу або відсоток права голосу: 100
Разом з тим, Указом Президента України від 19.01.2025 р. № 38/2025 було введено в дію Рішення Ради Національної безпеки і оборони України від 19.01.2025 р. «Про застосування та скасування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» та застосовано персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) до фізичних осіб згідно з додатком до такого Рішення. Серед осіб, які потрапили у санкційні списки є Григоришина Костянтина Івановича - ….1965 р.н., Громадянство: Україна, Російська Федерація.
Згідно зазначеного указу до бенефіціара ТОВ «Енера Вінниця» застосовані наступні види обмежувальних заходів:
1) позбавлення державних нагород України, інших форм відзначення;
2) блокування активів – тимчасове позбавлення права користуватися та розпоряджатися активами, що належать фізичній або юридичній особі, а також активами, щодо яких така особа може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ними;
3) обмеження торговельних операцій (повне припинення);
4) обмеження, часткове чи повне припинення транзиту ресурсів, польотів та перевезень територією України (повне припинення);
5) запобігання виведенню капіталів за межі України;
6) зупинення виконання економічних та фінансових зобов'язань;
7) заборона участі у приватизації, оренді державного майна резидентами іноземної держави та особами, які прямо чи опосередковано контролюються резидентами іноземної держави або діють в їх інтересах;
8) заборона здійснення публічних та оборонних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб – резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких знаходиться у власності іноземної держави, а також публічних та оборонних закупівель у інших суб'єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно з цим Законом;
9) заборона або обмеження заходження іноземних невійськових суден та військових кораблів до територіального моря України, її внутрішніх вод, портів та повітряних суден до повітряного простору України або здійснення посадки на території України (повна заборона);
10) повна або часткова заборона вчинення правочинів щодо цінних паперів, емітентами яких є особи, до яких застосовано санкції згідно з цим Законом (повна заборона);
11) заборона збільшення розміру статутного капіталу господарських товариств, підприємств, у яких резидент іноземної держави, іноземна держава, юридична особа, учасником якої є нерезидент або іноземна держава, володіє 10 і більше відсотками статутного капіталу або має вплив на управління юридичною особою чи її діяльність;
12) припинення дії торговельних угод, спільних проектів та промислових програм у певних сферах, зокрема у сфері безпеки та оборони;
13) заборона передання технологій, прав на об'єкти права інтелектуальної власності;
14) анулювання офіційних візитів, засідань, переговорів з питань укладення договорів чи угод;
15) заборона на набуття у власність земельних ділянок;
16) інші санкції, що відповідають принципам їх застосування, встановленим цим Законом (заборона виплати дивідендів або інших платежів, пов'язаних із корпоративними правами (правом власності на частку, акції, паї) на користь санкційної особи та осіб, що діють від її імені)
Тобто, маючи діючий договір із юридичною особою, кінцевим бенефіціарним власником, якої є громадянин Російської Федерації, замовник має ризик не дотримуватися вимог пункту 2 Особливостей. Тому в даній ситуації більш безпечним варіантом буде розірвання договору із ТОВ «Енера Вінниця» та проведення нової закупівлі залежно від вартісних меж річної потреби замовника.
Щодо закупівлі електричної енергії у ТОВ «Енера Вінниця» як у постачальника універсальної послуги
Замовник який здійснював закупівлю у ТОВ «Енера Вінниця» як у постачальника універсальної послуги далі розуміє, що після розірвання договору про закупівлю не має альтернативного постачальника у своїй області.
Варто врахувати, що ринок електричної енергії є конкурентним. А закупівля електричної енергії у постачальника універсальних послуг відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» є правом споживача, у тому числі замовника в розумінні Закону України ‟Про публічні закупівлі”, а не його обов’язком.
Тому, враховуючи ризики виконання договору із постачальником, бенефіціаром якого є громадянином російської федерації, замовнику більш безпечно здійснювати закупівлю електричної енергії на конкурентному ринку шляхом використання електронного каталогу чи відкритих торгів (якщо річна потреба закупівлі ЕЕ становить чи дорівнює 100 тис. грн)
Щодо способів розірвання договору із ТОВ «Енера Вінниця»
В даній ситуації замовник повинен аналізувати умови укладеного договору щодо підстав для його розірвання. Адже, якщо ініціатива в розірванні договору не буде виходити від замовника, велика ймовірність проведення моніторингу та в результаті визначення ДАСУ зобов'язань щодо припинення договірних відносин із енергопостачальником.
Відповідно до частини 1 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
- Розірвання договору про закупівлю в односторонньому порядку. Якщо договором передбачено можливість одностороннього розірвання у випадку виявлення щодо Постачальника або пов’язаних з ним осіб обмежувальних заходів (санкцій), передбачених Законом України «Про санкції», тоді замовник повідомляє ТОВ «Енера Вінниця» про таке розірвання у порядку, визначеному договором про закупівлю. При односторонньому розірванні договору про закупівлю укладати додаткову угоду не потрібно, оскільки одностороннє розірвання договору є саме одностороннім правочином, а не домовленістю сторін договору. Моментом розірвання договору при односторонньому розірванні слід вважати дату, яку замовник вказує у повідомленні про розірвання договору про закупівлю.
- Розірвання договору про закупівлю за згодою сторін. Якщо ж договір не передбачає одностороннього розірвання, наступним варіантом буде розірвання за згодою сторін. І в такому випадку замовник повинен звертатися до умов укладеного договору та повідомляти ТОВ «Енера Вінниця» про таке розірвання у порядку, передбаченому договором. У разі, якщо обидні сторони готові розірвати договір про закупівлю за згодою сторін, тоді вони оформлюються своє рішення шляхом укладання додаткової угоди.
- Розірвання договору про закупівлю в судовому порядку. Якщо сторони не можуть домовитися про розірвання за згодою сторін, тоді залишається варіант розірвання такого договору за рішенням суду. До суду звертаються у разі неможливості вирішити спір у досудовому порядку. Суд може прийняти рішення про розірвання договору на підставі позову однієї зі сторін. Допоки буде тривати судовий процес строки для звітування про виконання договору про закупівлю не розпочинаються.
пов'язані статті
22 трав.
Закупівля послуг з поточного ремонту: що врахувати, щоб провести закупівлю без порушень21 трав.
Розірвано договір про закупівлю: як замовнику задовільнити нагальну потребу19 трав.
Нове виключення для здійснення публічних закупівель державним підприємством, яке перебуває у сфері управління Міненерго16 трав.
Здійснення закупівлі за нагальною потребою: практика ДАСУ і суду14 трав.
Зміна відсотку біоетанолу в бензині: як впливає на дії замовника в нових закупівлях та в діючих договорах про закупівлю