Антикорупційна програма учасника складена не у відповідності до діючої Типової антикорупційної програми: чи відповідає учасник в такому випадку вимогам діючого антикорупційного законодавства? Позиція АМКУ
Згідно зі статтею 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) учасник повинен підтвердити свою відповідність антикорупційному законодавству, в разі, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 млн грн (у тому числі за лотом). Зокрема, в учасника повинна бути антикорупційна програма.
Відповідно до статті 62 Закону України «Про запобігання корупції» антикорупційною програмою юридичної особи є комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у діяльності юридичної особи.
Антикорупційна програма затверджується після її обговорення з працівниками юридичної особи. Текст антикорупційної програми повинен перебувати у постійному відкритому доступі для працівників юридичної особи.
Статтею 63 зазначеного Закону визначено вимоги до антикорупційної програми юридичної особи, де зазначено положення, які повинна містити антикорупційна програма.
Національне агентство з питань запобігання корупції (далі - НАЗК) наказом «Про затвердження Типової антикорупційної програми юридичної особи» від 10.12.2021 № 794/21 затвердило типову антикорупційну програму юридичної особи, яка набрала чинності 18.01.2022.
Пунктом 3 даного наказу визначено, що юридичні особи, зазначені у частині 2 статті 62 Закону України «Про запобігання корупції», затверджують свої антикорупційні програми на основі Типової антикорупційної програми юридичної особи, затвердженої пунктом 1 цього наказу.
Водночас у випадку, якщо антикорупційна програма учасника складена не у відповідності до Типової антикорупційної програми? Наприклад, учасник затвердив її до набрання чинності Типової антикорупційної програми та не оновлював її. Чи буде в такому випадку учасник відповідати вимогам діючого антикорупційного законодавства? Щоб відповісти на це питання звернемось до практики Постійно діючої адміністративної колегії антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія).
Рішення № 5971-р/пк-пз від 22.09.2022, оголошення № UA-2022-07-22-000453-a
Умови тендерної документації: Додаток 2 тендерної документації містить Інформацію1 про відповідність учасника (крім нерезидентів) вимогам антикорупційного законодавства:
- оригінал та / або електронна копія та / або сканована копія антикорупційної програми;
- оригінал та / або електронна копія та / або сканована копія наказу (чи іншого документу учасника) про призначення Уповноваженого з реалізації антикорупційної програми.
1 Надається, якщо вартість закупівлі (з ПДВ), що зазначена в пунктом 4.6 Розділу І Загальної інструкція учасникам процедури закупівлі тендерної документації дорівнює чи перевищує 20 млн грн (у тому числі за лотом).
Позиція скаржника: скаржник зазначає, що з 18.01.2022 набрала чинності нова Типова антикорупційна програма юридичних осіб, затверджена Наказом Національного агентства з питань корупції від 10.12.2021 №794/21. Відповідно до вимог статті 62 Закону України «Про запобігання корупції» та на підставі зазначеного наказу учасники процедури публічних закупівель повинні оновити свої антикорупційні програми та привести їх у відповідність до нової типової форми, якщо вартість дорівнює або перевищує 20 млн. грн.
Учасник AT «С» у складі своєї тендерної пропозиції завантажив скановану копію Антикорупційної програми, затверджену наказом Генерального директора підприємства від 06.05.2020 № 224. При ознайомленні з текстом самої програми визначається її невідповідність діючій з 18.01.2022. Типовій антикорупційній програмі юридичної особи, затвердженій наказом Національного агентства з питань корупції від 10.12.2021 №794/21. Таким чином, надана учасником Антикорупційна програма не відповідає нормам діючого законодавства, відповідно до цього, учасник не надав інформацію про свою відповідність вимогам діючого антикорупційного законодавства.
Позиція замовника: замовник зазначає, що Наказом Національного агентства з питань корупції № 794/21 не встановлено кінцевого терміну для затвердження антикорупційної програми юридичними особами, визначеними в частині 2 статті 62 Закону про запобігання корупції.
Позиція Колегії: відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу, очікувана вартість за Процедурою закупівлі 45 398 168,00 UAH.
У складі тендерної пропозиції АТ «С» міститься:
- антикорупційна програма АТ «С» від 6 травня 2020 №224 (6.2_Антикорупційна програма);
- наказ від 06 травня 2020 №224 про призначення уповноваженої особи за виконання антикорупційної програми директора з економічної безпеки «Ф» (6.3_Наказ №224_Антикоруп).
Відповідно до Наказу Національного агентства з питань запобігання корупції «Про затвердження Типової антикорупційної програми юридичної особи» від 10.12.2021 №794/21:
- Затвердити Типову антикорупційну програму юридичної особи, що додається.
- Визнати таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 02 березня 2017 року № 75 «Про затвердження Типової антикорупційної програми юридичної особи», зареєстроване у Міністерстві юстиції України 09 березня 2017 року за № 326/30194.
- Установити, що юридичні особи, зазначені у частині другій статті 62 Закону України «Про запобігання корупції», затверджують свої антикорупційні програми на основі Типової антикорупційної програми юридичної особи, затвердженої пунктом 1 цього наказу.
Відповідно до частини другої статті 62 Закону України «Про запобігання корупції» в обов’язковому порядку антикорупційна програма затверджується керівниками:
- державних, комунальних підприємств, господарських товариств (у яких державна або комунальна частка перевищує 50 відсотків), де середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує п’ятдесят осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період перевищує сімдесят мільйонів гривень;
- юридичних осіб, які є учасниками процедури закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт дорівнює або перевищує 20 млн грн.
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу, очікувана вартість за процедурою закупівлі 45 398 168,00 грн.
У складі тендерної пропозиції АТ «С» відсутня антикорупційна програма, оформлена у відповідності до типової антикорупційної програми юридичної особи від 10.12.2021.
Враховуючи викладене, АТ «С» не відповідає встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 31 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.
Коментар: Колегія в даному рішенні погодилась з позицією скаржника, що учасником не було виконано вимоги діючого антикорупційного законодавства в частинізатвердження антикорупційної програми у відповідності до типової антикорупційної програми юридичної особи від 10.12.2021, адже антикорупційна програма учасника була затверджена на основі Типової антикорупційної програми, яка втратила чинність. Виходячи з чого, замовник в такому випадку повинен відхилити тендерну пропозицію учасника на підставі пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.
Відповідно з набранням чинності наказу Національного агентства з питань корупції щодо затвердження Типової антикорупційної програми в учасників виникає обов’язок затвердити свої антикорупційні програми у відповідності до оновленої Типової антикорупційної програми, інакше такі антикорупційні програми не будуть відповідати вимогам антикорупційного законодавства.
Більше про дотримання учасниками антикорупційного законодавства при участі в закупівлях читайте в статті «Чи повинна антикорупційна програма учасника закупівлі відповідати Типовій антикорупційній програмі юридичної особи, затвердженій НАЗК?».
пов'язані статті
29 листоп.
Оперативно-господарська санкція — відмова від встановлення на майбутнє господарських відносин із стороною, яка порушує зобов’язання: що варто врахувати при її встановленні26 листоп.
10 тестів щодо оприлюднення тендерної документації, змін до неї та розгляду тендрних пропозицій21 листоп.
Суперечливі позиції: ДАСУ зобов’язало відмінити закупівлю, проте АМКУ визнало відміну неправомірною06 листоп.
Чи можна обґрунтувати відміну відкритих торгів через відсутність потреби, якщо така потреба задоволена шляхом проведення ЗПП06 листоп.
Чи варто вимагати в ТД висновок СЕС та/або альтернативний йому документ