Антикорупційна програма учасника складена не у відповідності до діючої Типової антикорупційної програми: чи відповідає учасник в такому випадку вимогам діючого антикорупційного законодавства? Позиція АМКУ
Згідно зі статтею 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) учасник повинен підтвердити свою відповідність антикорупційному законодавству, в разі, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 млн грн (у тому числі за лотом). Зокрема, в учасника повинна бути антикорупційна програма.
Відповідно до статті 62 Закону України «Про запобігання корупції» антикорупційною програмою юридичної особи є комплекс правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у діяльності юридичної особи.
Антикорупційна програма затверджується після її обговорення з працівниками юридичної особи. Текст антикорупційної програми повинен перебувати у постійному відкритому доступі для працівників юридичної особи.
Статтею 63 зазначеного Закону визначено вимоги до антикорупційної програми юридичної особи, де зазначено положення, які повинна містити антикорупційна програма.
Національне агентство з питань запобігання корупції (далі - НАЗК) наказом «Про затвердження Типової антикорупційної програми юридичної особи» від 10.12.2021 № 794/21 затвердило типову антикорупційну програму юридичної особи, яка набрала чинності 18.01.2022.
Пунктом 3 даного наказу визначено, що юридичні особи, зазначені у частині 2 статті 62 Закону України «Про запобігання корупції», затверджують свої антикорупційні програми на основі Типової антикорупційної програми юридичної особи, затвердженої пунктом 1 цього наказу.
Водночас у випадку, якщо антикорупційна програма учасника складена не у відповідності до Типової антикорупційної програми? Наприклад, учасник затвердив її до набрання чинності Типової антикорупційної програми та не оновлював її. Чи буде в такому випадку учасник відповідати вимогам діючого антикорупційного законодавства? Щоб відповісти на це питання звернемось до практики Постійно діючої адміністративної колегії антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія).
Рішення № 5971-р/пк-пз від 22.09.2022, оголошення № UA-2022-07-22-000453-a
Умови тендерної документації: Додаток 2 тендерної документації містить Інформацію1 про відповідність учасника (крім нерезидентів) вимогам антикорупційного законодавства:
- оригінал та / або електронна копія та / або сканована копія антикорупційної програми;
- оригінал та / або електронна копія та / або сканована копія наказу (чи іншого документу учасника) про призначення Уповноваженого з реалізації антикорупційної програми.
1 Надається, якщо вартість закупівлі (з ПДВ), що зазначена в пунктом 4.6 Розділу І Загальної інструкція учасникам процедури закупівлі тендерної документації дорівнює чи перевищує 20 млн грн (у тому числі за лотом).
Позиція скаржника: скаржник зазначає, що з 18.01.2022 набрала чинності нова Типова антикорупційна програма юридичних осіб, затверджена Наказом Національного агентства з питань корупції від 10.12.2021 №794/21. Відповідно до вимог статті 62 Закону України «Про запобігання корупції» та на підставі зазначеного наказу учасники процедури публічних закупівель повинні оновити свої антикорупційні програми та привести їх у відповідність до нової типової форми, якщо вартість дорівнює або перевищує 20 млн. грн.
Учасник AT «С» у складі своєї тендерної пропозиції завантажив скановану копію Антикорупційної програми, затверджену наказом Генерального директора підприємства від 06.05.2020 № 224. При ознайомленні з текстом самої програми визначається її невідповідність діючій з 18.01.2022. Типовій антикорупційній програмі юридичної особи, затвердженій наказом Національного агентства з питань корупції від 10.12.2021 №794/21. Таким чином, надана учасником Антикорупційна програма не відповідає нормам діючого законодавства, відповідно до цього, учасник не надав інформацію про свою відповідність вимогам діючого антикорупційного законодавства.
Позиція замовника: замовник зазначає, що Наказом Національного агентства з питань корупції № 794/21 не встановлено кінцевого терміну для затвердження антикорупційної програми юридичними особами, визначеними в частині 2 статті 62 Закону про запобігання корупції.
Позиція Колегії: відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу, очікувана вартість за Процедурою закупівлі 45 398 168,00 UAH.
У складі тендерної пропозиції АТ «С» міститься:
- антикорупційна програма АТ «С» від 6 травня 2020 №224 (6.2_Антикорупційна програма);
- наказ від 06 травня 2020 №224 про призначення уповноваженої особи за виконання антикорупційної програми директора з економічної безпеки «Ф» (6.3_Наказ №224_Антикоруп).
Відповідно до Наказу Національного агентства з питань запобігання корупції «Про затвердження Типової антикорупційної програми юридичної особи» від 10.12.2021 №794/21:
- Затвердити Типову антикорупційну програму юридичної особи, що додається.
- Визнати таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 02 березня 2017 року № 75 «Про затвердження Типової антикорупційної програми юридичної особи», зареєстроване у Міністерстві юстиції України 09 березня 2017 року за № 326/30194.
- Установити, що юридичні особи, зазначені у частині другій статті 62 Закону України «Про запобігання корупції», затверджують свої антикорупційні програми на основі Типової антикорупційної програми юридичної особи, затвердженої пунктом 1 цього наказу.
Відповідно до частини другої статті 62 Закону України «Про запобігання корупції» в обов’язковому порядку антикорупційна програма затверджується керівниками:
- державних, комунальних підприємств, господарських товариств (у яких державна або комунальна частка перевищує 50 відсотків), де середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує п’ятдесят осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період перевищує сімдесят мільйонів гривень;
- юридичних осіб, які є учасниками процедури закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт дорівнює або перевищує 20 млн грн.
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу, очікувана вартість за процедурою закупівлі 45 398 168,00 грн.
У складі тендерної пропозиції АТ «С» відсутня антикорупційна програма, оформлена у відповідності до типової антикорупційної програми юридичної особи від 10.12.2021.
Враховуючи викладене, АТ «С» не відповідає встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 31 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.
Коментар: Колегія в даному рішенні погодилась з позицією скаржника, що учасником не було виконано вимоги діючого антикорупційного законодавства в частинізатвердження антикорупційної програми у відповідності до типової антикорупційної програми юридичної особи від 10.12.2021, адже антикорупційна програма учасника була затверджена на основі Типової антикорупційної програми, яка втратила чинність. Виходячи з чого, замовник в такому випадку повинен відхилити тендерну пропозицію учасника на підставі пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.
Відповідно з набранням чинності наказу Національного агентства з питань корупції щодо затвердження Типової антикорупційної програми в учасників виникає обов’язок затвердити свої антикорупційні програми у відповідності до оновленої Типової антикорупційної програми, інакше такі антикорупційні програми не будуть відповідати вимогам антикорупційного законодавства.
Більше про дотримання учасниками антикорупційного законодавства при участі в закупівлях читайте в статті «Чи повинна антикорупційна програма учасника закупівлі відповідати Типовій антикорупційній програмі юридичної особи, затвердженій НАЗК?».
пов'язані статті
30 трав.
Чи можна продовжити строк розгляду тендерної пропозиції, якщо вже учаснику було надано 24 години на виправлення невідповідностей30 трав.
Чи повинні замовники вимагати в ТД та / або в ЕСЗ від учасників підтвердження по пп.2 п.45 Особливостей29 трав.
Чи має учасник завантажувати документи тендерної пропозиції під час виправлення електронного підпису? Бонус: приклад листа-пояснення29 трав.
Недобросовісний постачальник: які дії може вчинити замовник для власного захисту28 трав.
Чи потрібно після виконання рішення АМКУ щодо внесення змін до тендерної документації продовжувати строк для подання тендерних пропозицій